× ook voor roestpreventie en laswerk

Roest in de kofferbak onder isolatie: tips om het allemaal te verwijderen?

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 15:36 #635055 door V300 register
Helaas kwam ik er vandaag achter dat een deel van het isolatiemateriaal in de kofferbak gescheurd/losgekomen is waardoor er vocht onder is gekropen met een naar roestgat tot gevolg. Komende zomer gaat mijn auto toch deels uit elkaar om de gehele bodem te behandelen en de 2 andere gaten waar ik weet van heb te lassen, dus voor nu heb ik de boel schoongemaakt en dik in de menie gezet om erger te voorkomen.



Mijn vraag is nu of er een manier is om al het (bitumen?) isolatiemateriaal gemakkelijk te verwijderen van de bodem na demontage van de stoelen en het tapijt, zodat ik de gehele binnenzijde bodem goed na kan kijken en waar nodig bij kan werken. Alvast bedankt!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-01-2019 16:34 #980438 door Erick Janssen (GAST)
Los bikken met een oude houtbeitel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 17:09 #980439 door V300 register

2 Fast 4 U;252916 schreef : Los bikken met een oude houtbeitel



Daar was ik al bang voor ja...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-01-2019 17:40 #980440 door Steven340
Kan makkelijker, probeer het eens met een verfstripper.
Dan wordt het bitumen erg zacht en trek je het zo los.
Heb ik zo ook bij m'n gele 343 gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 18:32 #980441 door V300 register

Steven340;252918 schreef : Kan makkelijker, probeer het eens met een verfstripper.
Dan wordt het bitumen erg zacht en trek je het zo los.
Heb ik zo ook bij m'n gele 343 gedaan.



Dat is ook een goede! Het scheelt in ieder geval dat het matten zijn en geen opgespoten bitumen, dat was bij mijn MG een absolute nachtmerrie om van de bodem af te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 20:14 #980443 door V300 register
Kun je er vanaf de onderkant niet bij als je de brandstoftank er af haalt? Dan kun je de bitumen matten laten zitten waar geen roestschade aanwezig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 20:54 #980444 door V300 register

General Custom;252921 schreef : Kun je er vanaf de onderkant niet bij als je de brandstoftank er af haalt? Dan kun je de bitumen matten laten zitten waar geen roestschade aanwezig is.



Dat zou inderdaad kunnen, puur voor dit laswerk, maar ik wil heel de bodem schoon hebben en goed beschermen. Anders kan ik over een paar jaar weer lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 21:10 #980445 door V300 register
Ik vermoed dat als er narigheid zit, je dat vanaf de onderkant wel tegenkomt. De kofferbakbodem van een 300 is sowieso niet echt een beruchte plaats voor wat roesten betreft, en ook op deze plaats ziet het er op de eerste plaats uit alsof het vanuit dubbel plaatwerk o.i.d. aan de onderkant komt. Die ronding is te mooi gevormd voor roest van bovenaf en ligt voor het grootste deel ook niet op het laagste punt.

Sowieso zou ik willen aanraden bij het lassen de brandstoftank te verwijderen. Heel voor de hand liggend haal je dan een risico op brand weg, maar ook kun je op die manier de bodemplaat goed behandelen. (Tip: je kunt meteen de tank opknappen, zie Wouter zijn topic).

Verder zie ik dat je een trekhaak hebt, die zou ik er ook een keer vanaf halen. Tussen de platen in de kofferbak en de bodem kom je ook vaak roest tegen. Dit is te voorkomen door in de boutgaten en tussen de bodemplaat en trekhaak montageplaten overvloedig tectyl ml te spuiten. Van de onderkant is het aan te raden om overvloedig (tectyl) underbodyprut te spuiten om zo het vocht te weren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 21:25 #980446 door V300 register

General Custom;252923 schreef : Ik vermoed dat als er narigheid zit, je dat vanaf de onderkant wel tegenkomt. De kofferbakbodem van een 300 is sowieso niet echt een beruchte plaats voor wat roesten betreft, en ook op deze plaats ziet het er op de eerste plaats uit alsof het vanuit dubbel plaatwerk o.i.d. aan de onderkant komt. Die ronding is te mooi gevormd voor roest van bovenaf en ligt voor het grootste deel ook niet op het laagste punt.

Sowieso zou ik willen aanraden bij het lassen de brandstoftank te verwijderen. Heel voor de hand liggend haal je dan een risico op brand weg, maar ook kun je op die manier de bodemplaat goed behandelen. (Tip: je kunt meteen de tank opknappen, zie Wouter zijn topic).

Verder zie ik dat je een trekhaak hebt, die zou ik er ook een keer vanaf halen. Tussen de platen in de kofferbak en de bodem kom je ook vaak roest tegen. Dit is te voorkomen door in de boutgaten en tussen de bodemplaat en trekhaak montageplaten overvloedig tectyl ml te spuiten. Van de onderkant is het aan te raden om overvloedig (tectyl) underbodyprut te spuiten om zo het vocht te weren.



Zeker, dat gaat allemaal gebeuren! Deze zomer gaan motor en aandrijflijn er onderuit, wielophanging er onderuit, tank eronderuit, interieur en matten eruit, etc. Dan kan ik overal goed bij, de bodem overal goed inspecteren, lassen wat gelast moet worden, bijwerken wat bijgewerkt moet worden en dan alles goed in de tectyl zetten. En in het gehele interieur beter isolatiemateriaal aanbrengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-01-2019 21:28 #980447 door V300 register

hwe1993;252924 schreef : Zeker, dat gaat allemaal gebeuren! Deze zomer gaan motor en aandrijflijn er onderuit, wielophanging er onderuit, tank eronderuit, interieur en matten eruit, etc. Dan kan ik overal goed bij, de bodem overal goed inspecteren, lassen wat gelast moet worden, bijwerken wat bijgewerkt moet worden en dan alles goed in de tectyl zetten. En in het gehele interieur beter isolatiemateriaal aanbrengen.


Kijk, dat is grondig werken :wtf: :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets