× ook voor roestpreventie en laswerk

Linker spatbord 360GLT

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 15:07 #634374 door V300 register
Linker spatbord 360GLT is gemaakt door V300 register
Goedemiddag,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Peter en ik sleutel op dit moment aan een Volvo 360GLT van een vriend van mij. Ik heb zo even geen eigen foto van de wagen in kwestie, maar deze lijkt er nog het meeste op:



(Deze foto is even geleend van een mede forummer)

De 360 in kwestie is een familie bezit en ooit nagelnieuw gekocht door grootvader, en zo altijd in de familie gebleven. 188.000 origineel op de teller.

Op de stoelverwarming na werkt alles (staat trouwens wel spanning op de stekkers van de stoelverwarming, elementen in de stoelen zullen wel gaar zijn)

Anyways, het trotse familie bezit werd APK afgekeurd op de uitlaat en linker dorpel.

Uitlaat was vrij eenvoudig, deze was nog zo goed als nieuw (hele lijn is van voor tot achter uit 2013) alleen de verbindingen waren bij montage te strak aangedraaid.

De dorpel daarintegen was een redelijk drama. de rot ging linksvoor door tot in de auto in de voetenbak.

Uiteindelijk de hele dorpel + deel bodem nieuw ingelast en de wagen is weer goedgekeurd. Met complimenten van de keurmeester, want de rest van de auto is in zeer goede staat van onderhoud.

Maar de vraag:

Het linker spatbord is op de plek waar deze op de dorpel wordt geschroefd behoorlijk weggerot. Heb er voor de keuring wat tape opgeplakt ivm scherpe randen.

Eigenlijk moet er een beter exemplaar op, liefst in dezelfde kleur (zoals op de foto).

Waar o waar kan ik zo'n exemplaar vinden? Reproducties kan ik alleen bij de DAF hobbyclub vinden maar die zijn voor de 343 en is behoorlijk anders.

Heeft iemand misschien de gouden tip?

ps. foto's van de auto volgen nog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-12-2016 23:05 #965840 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Linker spatbord 360GLT
Spatschermen zijn zat te koop, DAF Club heeft ze en Dafhobby ongetwijfeld ook.
Neem aan dat je nog niet op de advertentiepagina van deze site hebt gekeken of op born built (of build) beauties?
Check dat eerst ff.
In kleur lijkt me lastig, want die zocht ik eerst, haha! :+

Als het scherm alleen in die hoek slecht is, kan ik je wel helpen. Zonde om mijn potentiele scherm daarvoor op te offeren.
Ik heb nog een las-apparaat en beschik nog steeds over plaatwerkkunsten.
Enig nadeel is dat ik er drie à vier keer zo lang over doe dan vroeger, dus je bent je auto een dag kwijt.
Voordeel; je mag erbij staan en koffie drinken/koeken eten en kijken.
Dat alles in ruil voor een strak scherm :lol:

Groetjes Alex.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2016 19:03 #965852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT
Welkom op het forum Peter,

Aan een spatbord kan ik je helaas niet helpen, maar ik heb nog wel een tip voor de stoelverwarming. Vaak is dit namelijk relatief eenvoudig te maken, de verwarming bestaat namelijk uit een draad welke een warmteweerstand is en een thermostaatje wat er voor zorgt dat die warmteweerstand niet te heet kan worden. Deze zitten aan elkaar gesoldeerd en vaak is deze verbinding gebroken door het bewegen. Dit is te repareren door het verwarmingsmatje tussen de zitting en de bekleding uit te halen, te kijken waar de verbinding gebroken is, en deze vervolgens weer vast te solderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-12-2016 23:00 #965859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT

Alexdepalex;243631 schreef : Spatschermen zijn zat te koop, DAF Club heeft ze en Dafhobby ongetwijfeld ook.
Neem aan dat je nog niet op de advertentiepagina van deze site hebt gekeken of op born built (of build) beauties?
Check dat eerst ff.
In kleur lijkt me lastig, want die zocht ik eerst, haha! :+

Als het scherm alleen in die hoek slecht is, kan ik je wel helpen. Zonde om mijn potentiele scherm daarvoor op te offeren.
Ik heb nog een las-apparaat en beschik nog steeds over plaatwerkkunsten.
Enig nadeel is dat ik er drie à vier keer zo lang over doe dan vroeger, dus je bent je auto een dag kwijt.
Voordeel; je mag erbij staan en koffie drinken/koeken eten en kijken.
Dat alles in ruil voor een strak scherm :lol:

Groetjes Alex.


Mooi aanbod :)

Als het mijn eigen wagentje was geweest dan kachelde ik zo jouw kant op. Naja, je hebt wel deels gelijk qua opofferen, want alles boven de hoogte van de dorpelrand is nog best goed. Aan de dorpelzijde is het spatbord rot (en opgelost) en aan de andere kant van de boog (frontzijde) is ook een hoek afgebroken waar in het verleden flink wat plamuur is gebruikt om de boel optisch weer goed te krijgen.

Met een gaar spatbord als donor waarvan de onderkant nog redelijk hard is zou ik ook een eind kunnen komen met het bak en braad apparaat. (ben zelf *kuch* Opel man (monza) dus lassen is voor mij helaas geen vreemde bezigheid)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2016 15:23 #965865 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT

General Custom;243644 schreef : Welkom op het forum Peter,

Aan een spatbord kan ik je helaas niet helpen, maar ik heb nog wel een tip voor de stoelverwarming. Vaak is dit namelijk relatief eenvoudig te maken, de verwarming bestaat namelijk uit een draad welke een warmteweerstand is en een thermostaatje wat er voor zorgt dat die warmteweerstand niet te heet kan worden. Deze zitten aan elkaar gesoldeerd en vaak is deze verbinding gebroken door het bewegen. Dit is te repareren door het verwarmingsmatje tussen de zitting en de bekleding uit te halen, te kijken waar de verbinding gebroken is, en deze vervolgens weer vast te solderen.


Ik ben van het solderen, en dit soort oplossingen hou ik wel van :)

Is het een kwestie van krammen van de bekleding loshalen en dan de mat er uit pakken? Of zit hij nog anders vast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2016 22:10 #965866 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT
Het ligt er een beetje aan welk type verwarmingsmat je hebt.
In elk geval is het makkelijkste om de stoel even uit de auto te halen (4 inbusboutjes) zodat je jezelf niet in rare bochten hoeft te wringen. Vervolgens inderdaad de krammetjes losknippen die de bekleding aan het frame vastzetten, deze kun je later vervangen door kleine ty-raps. Vervolgens kun je 2 types verwaringsmat hebben met als verschil dat het ene type aan de schuimrubber zitting vastzit en het andere (oudere) type los tussen de zitting en de bekleding ligt en enkel op zijn plaats wordt gehouden door de wrijving tussen de bekleding en het schuimrubber. Het niet-gelijmde type is het makkelijkst, achterste krammetjes verwijderen tot je met je hand tussen de zitting en de bekleding kunt en vervolgens het matje er voorzichtig tussenuit halen. Bij de gelijmde versie moet je de bekleding in elk geval aan de bovenkant van de zitting afhalen.
Vervolgens de draadbreuk zoeken (meestal bij het thermostaatje) en solderen. Eventueel zijn de thermostaatjes ook voor een paar centen te bestellen mochten die kapot zijn.
IITROR met dus kleine ty-raps i.p.v. de krammetjes. Let wel op dat het matje en/of bekleding weer netjes op zijn plaats komen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2016 23:59 #965867 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT
Mooie how-to!
Enne... ik moest 'm opzoeken: Installation Is The Reverse of Removal (IITRoR).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2016 15:52 #965868 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT

leonsteyns;243659 schreef : Mooie how-to!
Enne... ik moest 'm opzoeken: Installation Is The Reverse of Removal (IITRoR).


Jij hebt vast nooit met een Haynes workshop manual hoeven sleutelen Leon :humor:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2016 15:56 #965869 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT

General Custom;243658 schreef : Het ligt er een beetje aan welk type verwarmingsmat je hebt.
In elk geval is het makkelijkste om de stoel even uit de auto te halen (4 inbusboutjes) zodat je jezelf niet in rare bochten hoeft te wringen. Vervolgens inderdaad de krammetjes losknippen die de bekleding aan het frame vastzetten, deze kun je later vervangen door kleine ty-raps. Vervolgens kun je 2 types verwaringsmat hebben met als verschil dat het ene type aan de schuimrubber zitting vastzit en het andere (oudere) type los tussen de zitting en de bekleding ligt en enkel op zijn plaats wordt gehouden door de wrijving tussen de bekleding en het schuimrubber. Het niet-gelijmde type is het makkelijkst, achterste krammetjes verwijderen tot je met je hand tussen de zitting en de bekleding kunt en vervolgens het matje er voorzichtig tussenuit halen. Bij de gelijmde versie moet je de bekleding in elk geval aan de bovenkant van de zitting afhalen.
Vervolgens de draadbreuk zoeken (meestal bij het thermostaatje) en solderen. Eventueel zijn de thermostaatjes ook voor een paar centen te bestellen mochten die kapot zijn.
IITROR met dus kleine ty-raps i.p.v. de krammetjes. Let wel op dat het matje en/of bekleding weer netjes op zijn plaats komen zitten.


Gelukt! Helemaal volgens jouw aanwijzing. Daarvoor dank.

De mat lag nogal verfrommeld achterin het zitdeel. De draadbreuk zat bij de thermostaat, dit gesoldeerd. Ik meet over het hele circuit 4,5 ohm bij +- 10 graden. De passagiersstoel geeft dezelfde waardes. Klopt dit? Ik kon zo geen leesbaar nummer meer vinden op de thermostaat.

Beide stoelen weer aangesloten en je merkt dat de dynamo harder moet werken als ik de bestuurderskant aan zet. Echter wordt hij niet echt extreem warm. Of gaat hij pas echt verhitten rond het vriespunt?

En omdat ik toch bezig was gelijk de CV nogmaals gechecked, stekkers op het kiekert kastje waren nogal vuil. Nu werkt dat ook weer goed. Heerlijk die oudere techniek :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-12-2016 16:14 #965870 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Linker spatbord 360GLT
Graag gedaan!

volvo 360;243662 schreef : De mat lag nogal verfrommeld achterin het zitdeel.


Daarom hebben de latere types dus matjes die verlijmd zitten aan de zitting.

Het klopt dat de stoelen niet superwarm worden. Hoe kouder het is hoe beter je ze voelt, vooral onder de 10 graden begin je te merken of ze al dan niet werken. Je voelt vooral dat de stoelverwarming aanstaat als je een stuk gaat rijden, na een paar minuten voel je dat de stoel warm wordt, en na een tijdje voel je dat je kont weer afkoelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets