× ook voor roestpreventie en laswerk

Stap 1: Poetsen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2009 18:51 #629273 door V300 register
Stap 1: Poetsen is gemaakt door V300 register
Voordat we met z'n allen onze lak goed kunnen onderhouden moeten we zorgen dat onze lak hersteld is van alle vuiligheid en mooi glad en schoon is.

Dit hebben we op de poetsmeeting gedaan; deze stappen zal ik in dit topic nog even toelichten.

1. Wassen
Het is belangrijk de auto eerst grondig een of zonodig 2x te wassen. Gebruik hiervoor geen goedkope halfords shampoo of wasstraat. Een wasstraat krast en is commercieel; ze zijn er op gemaakt dat je na een week weer terugkomt. Een goedkope shampoo droogt je lak uit.
Was van boven naar beneden.

Gebruik bij het wassen een goede krasvrije washandschoen, goedkoop is eigenlijk duurkoop - een washandschoen van 3M, Poorboys of Meguiars zijn over het algemeen van hoge kwaliteit. Let ook op dat je 2 emmers gebruikt. 1 emmer met sop, en een om je washandschoen in uit te knijpen - daar komt het meeste vuil dan in terecht!

2. Ontvetten
Om de bumpers later in de dressing te zetten, en de banden ook - is het handig om deze eerst te ontvetten. Dit kan je gewoon doen met aldi ontvetter of Dasty (of wat dan ook, als het maar ontvettend is).

3. Cleanen
Als je auto droog is ga je de lak 'cleanen' dit doe je dmv Paint Cleaner. Hiermee haal je veel vuiligheid van en UIT je lak. Ook kan je eventueel nog klei gebruiken, dit was te duur voor de poetsmeeting maar je behaalt er wel een beter resultaat mee. Bij de klei wordt vaak een spray geleverd waarmee je gedeeltes van de lak insprayt en dan grondig de klei in roterende beweging over de lak haalt.
De Paint Cleaner gebruik je icm een pad en gebruik je paneel per paneel - laat het niet indrogen! Dit kan je ook doen icm een polijstmachine - een polijstclinic komt in de toekomst nog. Doe dit zeker niet onervaren of met een goedkope halfords machine, dat kan zelfs beschadigingen opleveren!

4. Polish
Als je auto gecleand is is het mogelijk je auto nogmaals te wassen (zeker na de klei) als hij dan weer droog is kan je een Polish gebruiken om je lak te voeden (zie het als vocht inbrengende creme) dit brengt veel oorspronkelijke kleur en diepte van de lak terug + een mooie glans. Dit breng je ook op met een pad en doe je paneel voor paneel. Daarna poets je het uit met een microfiber doek (het liefst met langere vezels, een doek van hoge kwaliteit kost wel wat - maar werkt krasvrij en veel makkelijker + gaat langer mee). Ook dit kan icm een polijstmachine.

5. Wax
Daarna voorzie je lak van een beschermlaagje. De wax. Een dunne laag, of 2 dunne lagen zijn beter dan 1 dikke laag. De wax kan je uitpoetsen met een microfiberdoek. Zodra de wax droog is kan je 'm uitpoetsen - dit kan je controleren door je vinger door de wax te halen (zachtjes) als het droog aanvoelt en er blijft geen residu over - kan je 'm uitpoetsen. De wax kan je in 1x over de hele auto uitwrijven - zorg ook weer dat je binnen of in schaduw werkt. Hoe warmer het over 't algemeen is - hoe sneller de wax droog is.

6. Detailen
Zonder mooie glimmende velgen, donkere bumpers en zwarte banden geen topresultaat. Gebruik een goede velgencleaner en zet ze eventueel in een laagje "Rimwax" ook erg duur, maar in t vervolg kan je 't remstof er veel makkelijker afspoelen.

De bumpers hebben we op de meeting behandeld met Meguiars Gold Class Trim Detailer - een supergoed product! In tegenstelling tot lijnolie (wat enkel maskeert) voedt dit het kunststof ook en verlengt de levensduur er van. Ook een professionele "All Season Dressing" van Meguiars can do the trick.

De banden kan je met bandenzwart of tire gloss gel van Meguiars of een ander kwaliteitsmerk (CarTech, 3M etc.) behandelen.

De ruiten eventueel met een goede glasscleaner (eerst ontvetten is wel handig).

Et voila, een glimmende auto die AF is. Het klinkt hier simpel, maar velen weten dat het heel wat uren zweten is :).

Stefan.

(*ps; een topic over onderhoud volgt)

*gebruikte producten @ Meeting
Meguiars NXT shampoo
Meguiars Gold Class shampoo
Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner (step 1)
Meguiars Deep Crystal Polish (step 2)
Meguiars NXT Tech Wax
Meguiars Gold Class Trim Detailer
Meguiars High Gloss Tire Gell
El Cheapo ontvetter

www.meguiars.nl/ voor meer info zie webshop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2009 19:42 #787678 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stap 1: Poetsen
En zweten was het, 8 auto's poetsen op een paar uur en dat in de zwetende zon, met de kater van de nacht ervoor achter de kiezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2009 20:23 #787691 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Stap 1: Poetsen
Kater? Ik heb geen katten gezien hoor :) En zweten was het! Resultaat mag er nog steeds zijn, heb al een enorm voordeel ontdekt! Die vogel#)$)#$*** koekt minder snel aan, en zelfs van de week spoelde het er in een regenbui tijdens het rijden vanaf. Binnenkort maar is wat rommel gaan bestellen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2009 20:27 #787693 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stap 1: Poetsen
Het spijt me zeer als ik offtopic ga, maar heb je nog tips voor het verwijderen van oppervlakkige krassen/vegen en roestkleurige minieme puntjes in de lak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2009 20:48 #787695 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stap 1: Poetsen

volvofiel;112944 schreef : Het spijt me zeer als ik offtopic ga, maar heb je nog tips voor het verwijderen van oppervlakkige krassen/vegen en roestkleurige minieme puntjes in de lak?


Ja zeker, ik zal over een tijdje ook een topic wijden over het rotary polijsten en wetsanden.

Als je krassen met normaal roterend polijsten er niet meer uit krijgt (icm een bosch schuurmachine en proff. poetspad - een wat grovere cuttingpad) haal je voorzichtig een laagje van de lak af, waarna je er met een zachtere pad en polish over heen kan. Op zich zou dat voor oppervlakkige krassen moeten helpen.

Anders moet je wetsanden; dat is een heel ander verhaal. Zoek maar is op YouTube: Tutorial Wetsanding of zo iets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2009 20:59 #787698 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stap 1: Poetsen
Maar niet iets wat ik zelf als leek kan doen dus.

Stuur je nog wel 'ns een PB (na de vakantie), wil die lak wel graag goed hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-07-2009 08:52 #787726 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stap 1: Poetsen
Het volgende valt mij op: tijdens een regenbui glijden de druppels water steeds over de motorkap naar me toe. Ik ervaar dit als hypnotiserend en dat lijkt me niet goed voor de verkeersveiligheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2009 08:56 #787727 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Stap 1: Poetsen
Whahaha, maar heb je je voorruit dan ook niet voorzien van een klein laag wax? Heb ik wel gedaan, bij mij glijden bij het harder rijden dan 60 km/h de druppels ook over de ruit omhoog :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-07-2009 12:54 #787736 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stap 1: Poetsen
Bij mij ook idd! Werkt geweldig, ik hoef veel minder te wissen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-07-2009 19:15 #787752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stap 1: Poetsen
Super topic Stefan, ik ga er binnekort gebruik van maken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets