× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo's 340Turbo

Lees meer
04-08-2012 22:42 #632149 door Anjo van den Akker
Anjo's 340Turbo is gemaakt door Anjo van den Akker
Maar er was toch al een topic van deze auto? Dat klopt! De gehele periode van eind Februari 2009 tot en met Juli 2012 is hier in het "oude" topic te lezen forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4503 . Waarom een nieuw topic? Nou, ik heb nu eindelijk eens in m'n hoofd zitten hoe ik de auto wil hebben en het bijna 100 pagina's tellende topic dat hierboven genoemd wordt is z? groot geworden dat het wel zo prettig is om de "nieuwe stijl" van de auto in een nieuw topic te beginnen.

Ik ga nu heel brutaal 100 pagina's van dat topic samenvatten tot 10 foto's, mag ik U voorstellen: Anjo's 340Turbo











korte speclist van dit moment:
- voor 7,5 (250lbs) achter 7cm verlaagd
- dubbele bladveer achter
- Koni Geel voor en achter
- alle rubbers van de ophanging vervangen voor polybushes
- 100% sperdifferentieel
- shortshifter + Aluminium pookknop
- Sachs Sinterplaatkoppeling
- HKS sequentiele BOV
- front mount intercooler
- Mocal oliekoeler
- GT2560R Turbo
- RVS uitlaatspruitstuk
- RVS 3" Downpipe voorzien van EGT en AFR sensoren
- RVS 2,5" sidepipe met PMPerformance uitlaatdemper
- RVS veerpootbrug
- RVS olieafscheider
- B14.4T
- bewerkte cilinderkop
- Pipercams 270gr nokkenas + verstelbaar tandwiel
- Pipercams stijvere klepveren
- onderblok OEM gereviseerd met R5GTT delen
- Sparco kuipstoelen, 6punts gordels en stuur
- ennogvanalleswatiknuvergeet
Naast alle RVS delen zijn er nog tal van andere dingen ?llemaal zelfbouw, ik ga het niet allemaal meer opnoemen, alles staat in het oude topic:).


Tevreden? Absoluut niet. Alles heb ik tot nog toe gedaan onder het mom van "er moet nog fatsoenlijk mee te rijden zijn", feit is dat ik alleen met deze auto rij als ik zin heb om te spelen of zowieso in een wat sportieve bui ben, het mag dus allemaal wel een stukje gekker. Daarnaast zet ik maar al te graag m'n passie voor techniek om in producten en verbeteringen voor de auto en ik wil ook dat naar een hoger niveau gaan tillen. Wat heb ik dan het afgelopen half jaar uitgespookt? Vrij weinig met de auto, maar wel eindelijk eens bedacht hoe en wat ik ga veranderen en hoe het er ongeveer uit moet gaan zien, een hele berg werk maar dat heb ik er graag voor over. Een van de grootste ergenissen na het verhogen van de turbodruk tot 0,9Bar onder de gasklep was toch wel het doodvallen van de motor bij het inzetten van een drift of een lange doordraaiende bocht, de vlotterkamer werd leeggetrokken en het was klaar met de pret. Daarnaast was er nog het buitentemperatuurverschil, met de motor afgesteld bij pakweg 20?C liep hij op vollast te arm als het warm was en bij deellast bevroor de carburateur als de temperatuur rond het vriespunt was. Met beide nadelen begrijpen jullie vast wel waar ik heen wil ;) is wel later aan de orde, want in de bouwvolgorde zijn er eerst wat andere zaken aan de beurt en ik ga nu toch maar het hoe en wat laten zien.

Als eerste is het interieur aan de beurt, dit wordt een combinatie van gepoedercoat Aluminium plaatwerk en RVS. Minimalistisch en functioneel

De achterpanelen. Begonnen met een kartonnen mal voor de grove vorm


Daarna volgde een prototype uit Aluminium plaat (3000x1500x1mm)


Uitzagen met een decoupeerzaag.


Passen, nog meer passen, aanpassen, trimmen en uiteindelijk de contouren overzetten naar de definitieve plaat.


Onze zetbank en guillotineschaar kunnen maximaal 1000mm breed zetten en knippen, daarnaast waren de vormen uberhaupt niet in de machine te krijgen, dat vroeg dus om het een en ander aan improvisatie. Met een stel lijmtangen en 2 gelijke stalen kokers kon ik met de hand de platen haaks omzetten, strak zetten van de zetting kon daarna met een blok hout en een hamer. Dit vroeg om enorm veel geduld om de platen niet naar G te slaan! de rand naar boven langs het raam en langs het achterkleprubber zijn enkel met de hamer in vorm getikt.




De bevestigingen van de plaat zijn originele gaten waar ik trekmoeren in gezet heb, de gaten localiseren bleek zelfs met nameten ?rg lastig! Ik had zelfs een paar keer compleet verkeerd geboord wat ik natuurlijk pas zag toen ik de plaat weer ging passen. Die gaten heb ik met TIG weer dichtgelast en het overvloed aan toevoegmateriaal gladgeslepen, zie je straks na het poedercoaten niets meer van. Voor nu zit alles voor het gemakt vast met kruiskopboutjes maar na het poedercoaten wordt dat wat netter afgewerkt met RVS boutjes.

Uiteindelijk moest ik bij de raamhoek ook de opstaande randen laten vervallen doordat de plaat te parabolisch naar binnen zou komen door de opstaande rand. Nadat de linker plaat klaar was, was het een "simpele" kwestie van de reeds uitgezaagde plaat identiek te maken aan de linker, maar dan in spiegelbeeld.



Klaar!


Verder met de deurpanelen, weer begonnen met een prototype. Eerst de contouren van een origineel deurpaneel overgenomen op de plaat en daarna gaan kijken hoe ik het een en ander wilde hebben.


Met de vlakke plaat zat ik echter wel met een hoogteverschil tov de ontgrendeling van de deur, dat moest ook nog opgelost worden.






Toen werd het tijd om de definitieve versie te maken, hier ook wat foto's van het buigen/kloppen dmv de lijmtangen en uiteraard een hamer:)






Alleen de deur van binnenuit kunnen openen is natuurlijk niet genoeg, armsteuntje/handvat gemaakt van RVS






Hetzelfde idee als bij de achterpanelen voor het bevestigen, alleen heb ik hier de trekmoeren op gelijke afstanden geboord om de plaat beter tegen de deur te vormen.


Zo'n kunststof raamslinger is nu natuurlijk ook g??n gezicht, dus een set nieuwe gemaakt volledig uit RVS


We hebben een tool voor de draaibank om een grip patroon in een ronde staf te zetten, had dat wel eens gedaan in aluminium (makkie) maar zo'n massief stuk RVS was toch even andere koek! Maar, het is gelukt:)



Alle componenten klaar dus hop de vaatwasser in, daarna is het ideaal te lassen






Compleet plaatje:)


De volgende stap is het dashboard, daarvoor wacht ik nog op materiaal; komt eind volgende week binnen. Als het dashboard straks klaar is gaat al het aluminium naar de poedercoater. In de tussentijd toch nog maar een klein beetje vakantie houden;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2012 22:49 #911218 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Anjo's 340Turbo
Echt bizar dit. Hoe kom je erop!
Ik ben reuze benieuwd naar de volgende updates :)

PS Ik weet dat Benschop ver weg is, maar dat het er al winter is had ik niet gedacht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-08-2012 23:32 #911221 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Dat ziet er strak uit :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-08-2012 23:56 #911223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Erg mooi hoe je alles zelf fabriceert Anjo :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2012 10:42 #911226 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Echt knap werk zeg!!!
Veel handenarbeid. Mooi om te zien.


Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als hij klaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2012 12:29 #911230 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Natuurlijk. konden we hier op wachten. Een "redelijke standaard" interieur had geen lang leven. De vraag is alleen nu nog of de auto nog volvo 300 waardig is? Als we hier op het forum 360cup rijden weg blijven pesten en niet aan onderdelen helpen. Is de 340Turbo van Anjo toch ook hard op weg naar deze status. Des al niet te min blijft het gaaf om zijn auto te volgen hier op het forum, en zal ik dan van de cup rijders nooit gaan doen. Toch vreemd want net scheerde ik ze nog over een kant.

Anjo, succes met het bouwen van je Custom interieur!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2012 13:21 #911231 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Anjo's 340Turbo
cuprijders, Anjo, mijzelf of een purist.. als je het doet om je v300 alleen maar langer op de weg te houden heb je mijn zegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2012 14:31 #911232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
echt super vet! welke kleur ga je poedercoaten? ik ben benieuwd naar de rest!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2012 14:53 #911233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Was ook echt niet bedoelt om cup'pers aan te vallen. Maar meer om aan tegeven hoe hoog Anjo staat bij de club leden. Al moet ik zeggen dat het in stand houden van de 300 methet gerace wellicht in een iets ander licht moet staan. De auto van Anjo zal veel langer blijven bestaan dan menig 360. Ook al kan je niet echt meeer spreken van een 340. Het is een 340Turbo!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-08-2012 15:15 #911234 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo's 340Turbo
Deze 340 is in uitmuntende staat en er wordt ook nog eens buitensporig goed voor gezorgd, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken*. Dat lot wordt helaas niet met veel andere 300's gedeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets