Afdraaien vliegwiel

Lees meer
25-11-2013 21:07 #134314 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Afdraaien vliegwiel
Nou Jeroen…..de moeite heb ik moeten doen….bij het demonteren en monteren….dat ging niet echt volgens het boekje :D ;)

Nu nog de AC dynamo binnen krijgen en kan er weer gereden worden (En dan dromen van een DCOE45 ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-11-2013 21:50 #134317 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Afdraaien vliegwiel

"Arno Pfennings" schreef:
Nou Jeroen…..de moeite heb ik moeten doen….bij het demonteren en monteren….dat ging niet echt volgens het boekje :D ;)

Nu nog de AC dynamo binnen krijgen en kan er weer gereden worden (En dan dromen van een DCOE45 ;) )


Hahaaa ik bedoel met gierende banden optrekken Arno :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2013 21:53 #134318 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Afdraaien vliegwiel
:D Wist ik wel hoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2014 21:46 #138697 door Flok Boer
Beantwoord door Flok Boer in topic Afdraaien vliegwiel
Boele als je een afgedraaid vliegwiel wil dan heb ik die zo liggen. Ze zijn rond de 7.5 kg.
Helaas kan ik geen foto plakken. Graag een mail naar fbdtuning@gmail.com
met vriendelijke groet, Flok Boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2014 21:51 #141249 door Flok Boer
Beantwoord door Flok Boer in topic Afdraaien vliegwiel
Het afdraaien van een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor beter op pakt. Voordeel hij reageert feller op gasgeven. Dit komt omdat er minder massa versneld moet worden. De keerzijde is dat bij plotseling belasten van de motor deze sneller in toeren daalt.
Ik pas het alleen toe als ik motoren opvoer. Een los geleverd vliegwiel wordt statisch gebalanceerd. Doorgaans maak ik het vliegwiel niet lichter dan 7.5 kg. Dit gewicht gaat van de buitenkant af. Daar heeft het het meeste effect. Een afbeelding kan ik helaas niet op dit scherm getoverd krijgen. Belangrijk is ook dat de vliegwielbouten nog helemaal 100% zijn. Bij het opvoeren van een motor gebruik ik altijd nieuwe bouten. Bij oude bouten weet je nooit of ze door een voorganger te vast gezet zijn. De "rek"is dan uit de bout. Gevaar breken van de bout met alle gevolgen van dien. Opvoeren boven de 140PK dan worden er doorgaans ook 3 paspennen tussen de 6 bouten gemonteerd ( vroege B20 en alle B18 mot.). Dit om boutbreuk te voorkomen.( De paspennen zorgen ervoor dat er geen speling in het radiale vlak komt). Aluminium vliegwielen monteer ik alleen op racemotoren. Aluminium vliegwielen wegen ong. 3,5 kg. De koppeling wordt dan vervangen door een 185 mm race koppeling. Deze motoren toeren zeer snel op tot wel 8500 rpm. Met vriendelijke groet, Flok Boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2014 09:05 #141258 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afdraaien vliegwiel
Hallo Flok,

Toevallig heb ik wel wat foto's gemaakt van het verlichte vliegwiel wat ik van je heb overgenomen.
Het blok toert inderdaad heerlijk op! Ik had niet verwacht dat het zo'n groot effect zou hebben.

Nu sparen voor een verdere conversie / opvoering van de motor..


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-06-2014 12:37 #141273 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Afdraaien vliegwiel
Zo eentje heb ik ook op mijn katterug zitten, maakt inderdaad wel wat verschil.
Ik vind wel dat er weinig 'vlees' over blijft rond te boutgaatjes voor de drukgroep, nog geen probleem mee gehad maar ik zou het zo niet meer doen.
Beter is dieper te gaan tussen de boutgaatjes en hoger te laten boven de gaatjes, maar dat kan je niet draaien, moet met frees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2017 23:32 #166236 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Afdraaien vliegwiel
Hallo techneuten!

Ik heb pas een verlicht vliegwiel gekocht van 5,1 kg. Samen met versterkte vliegwielbouten. Iemand ervaringen met een vliegwiel van 5,1 kg of daar in de buurt? Ik heb een b20a blok met een tt3 nokkenas, verlaagde cilinderkop (ong. B20b) en SU carburateurs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.