- Berichten: 26
Upgrade remmen pv544 (1965)
- Bernard Fortuyn
- Offline
- Junior Lid
Mijn schitterende 544 uit 1965 gebruik ik voor puzzelritten en rally’s voor klassiekers etc. Ik kocht hem na forse revise (carrosserie, nieuwe B20A, gasinstallatie, gereviseerd remsysteem etc) en voldoet prima aan mijn wensen.
De trommelremmen remmen op zich goed en rechtuit, leidingen etc is allemaal vernieuwd maar het remvermogen is zeker niet ‘hedendaags’.
Er gaan verhalen over allerlei upgrade’s. Met name het systeem met schijfremmen voor, een rembekrachtiger en remkrachtverdeler (voor/achter) (van Amazon) lijkt me een logische optie.
Wie kan mij adviseren welke mogelijkheden voor upgrade van het 544 remsysteem er zoal zijn en wat een en ander ruwweg kost en als belangrijkste of dit inderdaad een significante verbetering van remvermogen oplevert en de moeite waard is.
Alvast veel dank voor een helder advies.
vriendelijke groet,
bernard fortuyn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3380
Een upgrade van trommel naar schijven? In de formule 1 rijden ze ook met trommelremmen dus ik zie niet wat er fout aan is.
Een rembekrachtiger ik zou mij laten adviseren door iemand die al een keer een rembekrachiger op een trommel systeem heeft gezet.
Want er zijn rembekrachtigers die kunnen alleen op trommels (een trommel systeem heeft meestal geen remdrukbegrenzer/regelaar) en er zijn er die een remdrulregelaar aankunnen.
De club verkoopt orgineel en powertune ik weet niet of dat die een systeem met remdrukregelaar aan kunnen lijkt mij wel want op veel Volvo's zit een remdrukregelaar.
succes
Johan Geers
.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 262
Ik heb nu een 544 met 4 trommelremmen zonder rembekrachtiger. Deze auto's gaan behoorlijk hard, maar vanaf 100 km/uur wordt het sowieso zeer goed concentreren wegens het onvoorspelbare remgedrag.
Voorheen had ik een Amazon met vooraan schijven zonder rembekrachtiger. Schijfremmen vooraan zijn inderdaad een redelijk betaalbare verbetering. Op deze Amazon heb ik daarna ook een rembekrachtiger laten zetten. Een rembekrachtiger wil ik persoonlijk niet meer om de volgende reden: Je hebt minder eigen gevoel bij een noodstop om pompend te remmen, dus de wielen blokkeren veel sneller met rembekrachtiger. Tweemaal hierdoor een bijna ongeval gehad met de Amazon door een snijdende lease ridder.
544's zijn uit een tijd dat er zeer weinig autobanen waren, PV's met 1800cc halen ook vlot 150, maar je rijdt enkel harder dan 100 km/uur met een 544 als je een beetje levensmoe bent, de hele constructie gaat dan instabiel aanvoelen. Ik zou naast eventueel schijven voor de veiligheid eerder een gescheiden remsysteem inbouwen i.p.v. een rembekrachtiger,
Iedere upgrade neigt ook tot sneller rijden en meer risico's
Maar ieder zijn voorkeur.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan Venema
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
Leuk dat je de auto met puzzelritten en rally's wil gebruiken, het blijft techniek van 60 jaar geleden. De techniek aanpassen aan bijvoorbeeld de techniek van een Volvo V40 van het jaar 2000 zal niet mogelijk zijn. Je zult meer defensief moeten gaan rijden. Zorg dat er voldoende afstand tot je voorganger is om te remmen. Eerst even voor remmen (licht intrappen van rempedaal) en dan pas meer en meer pompend. Kruissnelheid van een Katterug is ongeveer 100 km/u. Natuurlijk kan het soms harder, maar dat is niet echt noodzakelijk. Voor 12 jaar hobbymatig met een Katterug gereden; 5 maal naar Zweden, jaarlijks in de 12 jaar naar Frankfurt e.o. Gewoon met het verkeer mee en je aanpassen aan het overige verkeer. Soms is dat dan even achter een vrachtwagen blijven totdat je wel kan inhalen. Meeste mensen anticiperen niet op veranderende weersomstandigheden. Met regen zul je het wat rustiger aan moeten doen dan onder droge omstandigheden.
Tot zover,
Met groet&
Jan Venema
lidnr. 3046
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Fortuyn
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 26
hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Jullie belichten vooral ook de andere kant van de medaille en daar ben ik het best mee eens. De auto is zoals ie is en daar moet je het meedoen. Defensief rijden. Zo zit ik er ook in. Bovendien in de puzzelritten en oldtimer rally’s is snelheid van weinig belang (uitzondering is misschien de Tulpenrally maar dat ben ik niet van plan). Wel kom je af en toe in heuvels en bergen of in onverwachte situaties en daar zou toch een beter remsysteem wel geruststellend en fijn zijn. De verkeersintensiteit is tenslotte wel veel hoger dan in de jaren 60.
Ik hoop dat er nog wat reacties komen van mensen die zo’n upgrade gedaan hebben, hun ervaring daarmee willen delen, wat specifieke tips kunnen geven etc. Ben ook juist vanuit technisch oogpunt zeer geïnteresseerd.
Dan ga ik er nog eens rustig over denken en een plan maken. Geen upgrade is natuurlijk ook een optie….
dank en groet,
Bernard Fortuyn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1150
v.w.b. zijwindgevoeligheid en rechtuit stabiliteit. Is een kwestie van uitlijnen volgens de moderne specificaties. Dus niet d'e fabrieksspecificatie aanhouden!.
Ik rijdt regelmatig tussen 120 - 140km/uur. Geen centje pijn, zelfs niet met een pink aan het stuur.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Ik ben ook blij met de Koni dempers rondom, niet zo stug al bilstein, maar goede demping. De Duett is al stug genoeg qua vering. Snelheden boven 120 zijn geen probleem, afgezien van de oplopende toerentallen die eigen zijn aan de korte eindoverbrenging van een Duett.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 320
Dag Han, ik ben wel benieuwd naar wat meer info over jouw opmerking over het uitlijnen van de PV volgens 'moderne' specificaties ipv volgens de voorgeschreven specificaties van de fabriek.. De mijne is binnenkort klaar en moet uitgelijnd worden. Waar laat je zoiets doen? Ik neem toch niet aan bij een modern bandenbedrijf?Heb zelf ook.a. een PV544 sport. Heb deze jaren geleden omgebouwd naar schijfremmen voor van een Amazon. De PowerTune rembekrachtiger werkt alleen op de voorwielen. Achter zitten nog gewoon trommels, maar een trommelrem is zelfbekrachtigend door de oplopende remschoen.
v.w.b. zijwindgevoeligheid en rechtuit stabiliteit. Is een kwestie van uitlijnen volgens de moderne specificaties. Dus niet d'e fabrieksspecificatie aanhouden!.
Ik rijdt regelmatig tussen 120 - 140km/uur. Geen centje pijn, zelfs niet met een pink aan het stuur.
Groet, Rik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Fortuyn
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 26
hartelijk dank voor jullie reacties. Een boeiend onderwerp waar binnen de club best veel ervaring mee lijkt te zijn.
Er ontstaat een wisselend beeld van 'niet doen, onzin, gewoon defensief rijden' tot aanzienlijke verbetering. Defensief rijden spreekt mij zeer aan maar het hedendaagse verkeer is wel anders dan in de 60-tiger jaren. Hoe defensief je ook rijdt, er doen zich situaties voor waarbij moderner/beter remvermogen belangrijk kan zijn.
De vorm waarbij de bekrachtiging alleen werkt op de schijfremmen voor is nieuw voor mij maar begrijp ik wel. Schijfremmen vragen hogere druk dan trommelremmen. Bij de Amazon werd dat opgelost door een remkrachtverdeelventiel te plaatsen tussen voor/achter. Dus hogere druk maar weer gereduceerd naar de trommels achter. Het voordeel van alleen de schijfremmen voor bekrachtigen is dus dat je geen remkrachtverdeelventiel hoeft te plaatsen cq te dimensioneren.
Een en ander vraag nog wel enig studiewerk, ben zeer geïnteresseerd in verdere ervaringen van mede-leden.
groet, Bernard
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.