- Berichten: 42
1800 ES moderniseren
- B.J.W.G. Giesbers
- Offline
- Senior lid
Het idee is om een Volvo P1800 ES „mod-con” project op gaan pakken. De auto zou mijn dagelijkse auto moeten worden en ik wil „al the way” gaan om hem te optimaliseren wat betreft comfort, gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
Ik weet dat dit als vloeken in de kerk kan klinken omdat een oldtimer "bewerkt" wordt, echter compenseer ik dit ruimschoots door er een zojuist gereed gekomen "echte" 1800S naast te hebben voor de mooi weer ritten.
Het idee is als volgt:
- P1800 ES al basis
- Blok, automaatbak, aandrijflijn, Remmen/ABS, airbags, cruisecontrol, airco allen van een modernere Volvo.
- Customized bekleding + stoelen van huidige Volvo S/V40 of 60
- Dashboard: behouden? geheel customized? of misschien van bijv. C30 inbouwen?
- Geluidsisolatie
- Air suspension
- Verhoging van het veiligheidsniveau qua chassis/ carrosserie (rolbeugel?)
- Etc.
In het kader van dit project heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand een suggestie voor een donorauto waar bovenstaande blok en overige technische zaken in aanwezig zijn?
- Het blok moet geen al te grote slurper zijn aangezien ik >35.000 km rijdt per jaar. Beetje vlot mag echter wel.
- Is een 2.4i of T5 blok (C30) om te bouwen tot in lijn configuratie??
- Hoe zien jullie het omzetten van het ABS systeem van de donor naar de 1800ES?
- Tips/ ideeën????
Mocht iemand zin en tijd hebben om bovenstaande te beantwoorden dan is dit altijd welkom!
BVD
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Neem eens contact op met de Jong uit Scharnegoutum, hij heeft enige 1800 omgebouwd naar moderne 1800s met B230 blok en 850 blok. Hij heeft een website: www.dejongklassiekertaxaties.nl/
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ziko de Kubber
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 49
Met vriendelijke groet, Ziko
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- B.J.W.G. Giesbers
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 42
Een optie is om van bijvoorbeeld een C30 het complete blok met computer over te zetten. Verder alle finctionaliteiten die in de C30 zaten over te zetten naar de 1800ES. Door het in zijn totaal over te zetten houd je in feite voor de computer etc de oude situatie in stand. Is dat een vreemde/ onhaalbare gedachte?
Die van De Jong had ik al eerder gezien en ook die van de volgende: www.garaget.org/?car=189263
Allebei super nette wagens echter geen ABS (evt ESP) en bestuurders airbag wat voor mij harde eisen zijn.
Grt. Björn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Tevens zijn er op internet genoeg projecten te vinden die met simpele programmeertaal computers van auto's aansturen of van signalen voorzien. Je hebt een grotere kans van slagen als je dan een ouder type neemt, omdat je dan de kans hebt dat er meer mensen mee hebben geprutst. Want je gaat natuurlijk niet experimenteren met de computer van je huidige leasebak van de zaak.
Let wel je kan zo 2 weken bezig zijn met 1 signaal goed te krijgen, dus net waar je geduld/ tijdspanne ligt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ziko de Kubber
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 49
Met vriendelijke groet, Ziko
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- B.J.W.G. Giesbers
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 42
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.