- Berichten: 10
Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
- Menno Roymans
- Offline
- Nieuw lid
Welke moet ik nemen. Het blok is B20A uit een 144 1971 met LPG.
Wat is het verschil in toepassing tussen deze 2 pakkingen (behalve dat het 0,8mm is
grt Menno
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
Ik zou de dunne koppakking adviseren, weet uit ervaring dat dat prima kan en zeker als de motor vooral op LPG loopt is elk beetje compressie mooi mee genomen.
Ps, neem je gelijk de klepsteel keerringen mee in verband met olie gebruik?
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Menno Roymans
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 10
Jazeker die neem ik ook mee!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3373
Dan is je compressie te hoog.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Menno Roymans
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 10
dank je
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3373
Ik weet ook niet hoe lang je met die auto wil blijven rijden.
Ik knijp mjn billen bij elkaar als er straks alleen nog maar 91 is
Hoe moet ik dan een motor die geschikt is voor octaan 97 op octaan 91 laten lopen? Is dan een koppakking van 2 mm wel genoeg voor mij, het heeft mij nu al veel werk gekost om de motor op 95 te laten lopen met een orginele koppakking.
Dus je moet het e.e.a. goed voor je eigen afwegen.
Ga je veel naar het buitenland toe, naar landen waar je alleen maar benziene kunt krijgen en dan alleen maar UERO 95.
Lukt het dan ook om op die 95 te rijden (vapor lock)
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen met de keuze.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
Pas op als je ooit op EURO95 moet gaan rijden kan je jezelf wel eens tegenkomen.
Dan is je compressie te hoog.
m.vr.gr.
Johan Geers
Johan , dat ben ik niet met je eens. Onderbouw het eens met een berekening over hoeveel hoger de compressie verhouding wordt, dat valt in een paar tienden van een bar.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3373
Een B20E heeft een compressie van 12 tot 14bar met een cilinderkoppaking van 0.8 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Een B20F heeft een compressie van 9 tot 11bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 94
Een B20F heeft een compressie van 10 tot 12bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Daarbij hebben de A en de F een kophoogte van 87mm en de E een kophoogte van 84.9 mm.
dat is wat ik lees in het Olyslagerboekje.
Buiten dat Euro 95 is vluchtiger dan 98 en moet je de benziene koel houden anders krijg je vaporlock en geloof me ik heb het hele verhaaltje megemaakt en daar bij de nodige aanpassingen moeten doen.
Veel van die aanpassingen heb ik van Utube gehaalt, daar worden veel voorbeelden gegeven van oude Amirikaanse auto's met vaporlock problemen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3373
Ik bedoel een B20A tikfoutje, sorry
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- VKV Regio zuid
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
De technici van Volvo hebben na een gedegen ontwikkelingstraject besloten dat dit de juiste pakking is voor de configuratie van deze motor. Dus waarom zou je daarvan af willen wijken?
Hans heeft gelijk dat het verschil op compressie niet veel uitmaakt. Volgens de Haynes manual is de compressie-verhouding 1 : 8,7.
Als je naar een 1,2mm koppakking gaat krijg je een compressieverhouding van ca. 1 : 8,8. Vermoedelijk merk je in de praktijk daar weinig of niets van.
Johan praat over de compressie-einddruk van de diverse motoren (varierend van 9 tot 14 Bar). Daarbij komt gasdynamica om de hoek kijken. Een van de factoren die daarbij van invloed is , is onder andere de nokkenas die wordt toegepast.
Voor de meeste van ons is dit allemaal veel te hoog gegrepen, dan moet jij bij een tuner langsgaan om het onderste uit de kan te halen.
Dus nogmaals, mijn advies is om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke configuratie te blijven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.