- Berichten: 16
Demontage koppeling en bak praktische vraag
- Danny den Heijer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Ik moet ook koppeling, bak + overdrive van de b18 demonteren om het druklager van de koppeling te vervangen en beschik over een brug maar geen versnellingsbakkrik.
Mijn praktische vraag is of het te doen is op de brug maar dan zonder versnellingsbakkrik om de bak te steunen of heb je voor het gewicht en uit voorzorg dat de de bak niet op de as hangt een versnellingsbak krik nodig.
gr Dan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
het gaat ook zonder bakkrik, en zelfs zonder brug (maar dat is nogal weinig ruimte), maar het is zeker een stuk makkelijker met beide. Daar de bak+OD nogal wat weegt zou ik het zeker niet alleen zonder enig hulpmiddel proberen, als je hem niet kunt houden wordt het duur. Bij een rijplatenbrug is het makkelijk om lang hout dwars onder de auto op de rijplaten te leggen en zo een platform te bouwen met opvulhout zodat de bak ondersteund wordt, dan kan de bak niet op de vloer vallen en men hoeft de bak bij montage niet omhoog te tillen en te houden. Daar het allemaal nogal werk is kan men het beste niet alleen het druklager maar ook de complete koppeling (drukgroep en drukplaat) en het toplagertje (dat in het vliegwiel zit) wisselen.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 16
Ed is de bak met overdrive niet te zwaar om zonder steun er onder uit te halen.
Ja goede tip op direct het toplager en oliekeerring te controleren, moet ook wel wat ik heb ook wat lekkage.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 76
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 16
Dank voor de praktische info betreffende gewicht, ik ga het dan met 2 personen doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Het nadeel van eerst de bak verwijderen, is het los maken van de Allenscrews met een imbus sleutel, je komt er niet lekker bij en ze kunnen vastzitten.
Doe het al jaren met het huis eraan vast, met een steun onder de krukaspoelie en motorsteunen los zodat de motor maximaal kan kantelen, dit zou ik willen adviseren ter voorkoming dat de as van de bak blijft haken in de drukgroep.
Paar maanden terug had ik voor het eerst dat een bak met koppelingshuis me uit de handen glipte, bij het laten zakken van de krik, gelukkig geen schade, tja we worden allemaal ouder.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
groeten,
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 16
Hans Wassink post= schreef : Waar woon je? ik heb het ook verschillende keren gedaan zonder bak krik. maar onlangs er zelf eentje gemaakt.... en het is wel veel makkelijker. Je mag hem met alle plezier ook van mij lenen.
groeten,
Hans
hoi Hans,
ik woon regio Den Haag en jij in Putten zag ik, helaas te ver om zo ff op te halen maar dank voor het aanbod.
gr Dan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.