Demontage koppeling en bak praktische vraag

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-12-2023 20:21 #1043243 door Danny den Heijer (GAST)
Demontage koppeling en bak praktische vraag is gemaakt door Danny den Heijer (GAST)
Op het forum staat een duidelijk stuk over demontage koppeling en versnellingsbak met de auto op assteunen.

Ik moet ook koppeling, bak + overdrive van de b18 demonteren om het druklager van de koppeling te vervangen en beschik over een brug maar geen versnellingsbakkrik.

Mijn praktische vraag is of het te doen is op de brug maar dan zonder versnellingsbakkrik om de bak te steunen of heb je voor het gewicht en uit voorzorg dat de de bak niet op de as hangt een versnellingsbak krik nodig.

gr Dan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2023 22:06 #1043244 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Hallo Dan,
het gaat ook zonder bakkrik, en zelfs zonder brug (maar dat is nogal weinig ruimte), maar het is zeker een stuk makkelijker met beide. Daar de bak+OD nogal wat weegt zou ik het zeker niet alleen zonder enig hulpmiddel proberen, als je hem niet kunt houden wordt het duur. Bij een rijplatenbrug is het makkelijk om lang hout dwars onder de auto op de rijplaten te leggen en zo een platform te bouwen met opvulhout zodat de bak ondersteund wordt, dan kan de bak niet op de vloer vallen en men hoeft de bak bij montage niet omhoog te tillen en te houden. Daar het allemaal nogal werk is kan men het beste niet alleen het druklager maar ook de complete koppeling (drukgroep en drukplaat) en het toplagertje (dat in het vliegwiel zit) wisselen.
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2023 09:15 - 09-12-2023 09:16 #1043245 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Je kunt ook eerst de bak verwijderen - 4 imbus bouten losdraaien - en dan pas het koppelingshuis. Dan kan dat prima zonder baksteun. Bij het terug monteren goed de koppelingsplaat en drukgroep centreren, ik gebruik een afgezaagde voorste bak as, maar kan ook met een dikke schroevendraaier.  Tip als je toch bezig bent controleer het toplager wat in de achterzijde van de krukas zit en kijk of je achterste oliekeerring - bij B18 nog van vilt - niet lekt.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-12-2023 11:22 #1043246 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Dank voor de reactie,

Ed is de bak met overdrive niet te zwaar om zonder steun er onder uit te halen.

Ja goede tip op direct het toplager en oliekeerring te controleren, moet ook wel wat ik heb ook wat lekkage.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2023 15:04 #1043248 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Met 2 normaal sterke mannen zou ik het zelf ook wel aan durven om de versnellingsbak met de hand uit de auto te tillen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2023 17:21 #1043286 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Ik heb laatst ook bak + OD uit mijn amazon gehaald, ik heb met het installeren van mijn brug ook maar meteen een bakkrik aangeschaft. De bak met OD moest ook nog naar de werkbank getransporteerd worden, dit ging nèt in mijn eentje. Ik denk dat de combinatie 20-25 kilo weegt. Met 2 man en zonder bakkrik zou ik het ook wel aandurven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-12-2023 18:49 #1043289 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Hoi Sietse,

Dank voor de praktische info betreffende gewicht, ik ga het dan met 2 personen doen.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2023 19:33 - 12-12-2023 19:37 #1043290 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
De bak met OD en zonder koppelingshuis is makkelijker te hanteren en kan door een persoon worden gedaan, maar de gouden medaille is een goede bak krik en een helpend iemand.
Het nadeel van eerst de bak verwijderen, is het los maken van de Allenscrews met een imbus sleutel, je komt er niet lekker bij en ze kunnen vastzitten.
Doe het al jaren met het huis eraan vast, met een steun onder de krukaspoelie en motorsteunen los zodat de motor maximaal kan kantelen, dit zou ik willen adviseren ter voorkoming dat de as van de bak blijft haken in de drukgroep.
Paar maanden terug had ik voor het eerst dat een bak met koppelingshuis me uit de handen glipte, bij het laten zakken van de krik, gelukkig geen schade, tja we worden allemaal ouder.


 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2023 12:02 #1043308 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag
Waar woon je? ik heb het ook verschillende keren gedaan zonder bak krik. maar onlangs er zelf eentje gemaakt.... en het is wel veel makkelijker.  Je mag hem met alle plezier ook van mij lenen.

groeten,
Hans
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-12-2023 16:10 #1043312 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Demontage koppeling en bak praktische vraag

Hans Wassink post= schreef : Waar woon je? ik heb het ook verschillende keren gedaan zonder bak krik. maar onlangs er zelf eentje gemaakt.... en het is wel veel makkelijker.  Je mag hem met alle plezier ook van mij lenen.

groeten,
Hans


hoi Hans,
ik woon regio Den Haag en jij in Putten zag ik, helaas te ver om zo ff op te halen maar dank voor het aanbod.
gr Dan
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.