Acceleratie Volvo 245

Lees meer
25-03-2017 06:31 #167631 door Arnic de Winter
Acceleratie Volvo 245 is gemaakt door Arnic de Winter
Sinds twee weken ben ik de bezitter van een Volvo 245 uit 1991. De auto heeft een B200E motor met een AW 71 automatische bak.
De motor start goed, loopt mooi stationair en het rijden gaat prima. Alleen het versnellen gaat moeizaam. Bij stadverkeer en secundaire wegen nog niet zo veel last van maar op de snelweg tussen de 80 en 110 moeizaam. Het intrappen van het gaspedaal heeft nauwelijs effect. Alleen intrappen tot op de bodem heeft het effect dat de bak terugschakelt en er enige versnelling optreedt. Uiteindelijk rijdt de auto makkelijk 130.
Heeft iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2017 08:19 #167633 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Acceleratie Volvo 245
Dat kunnen heel veel dingen zijn , van normaal onderhoud zoals het vervangen van het lucht en brandstoffilter , een storing aan het injectiesysteem zoals een defecte luchtmassameter , lambdasonde o.a. sensor/parameter die de brandstofregeling mede regelt , onjuist ontstekingstijdstip e.d , maar ook lekkende kleppen , motorslijtage e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2017 11:36 #167636 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Acceleratie Volvo 245
Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is, maar dat hoeft niet. Automatische versnellingsbakken als de BW 35, 55, AW 70, 71, werken met een koppelomvormer die nogal wat motorvermogen wegvreet. Hetgeen zich vooral manifesteert in een trage acceleratie, met name als de kickdown niet wordt gebruikt.
Als dit je eerste kennismaking is met een auto die een dergelijke bak heeft, dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of er iets mis is. Zo verging het mij ooit ook. Laat eens een ervaringsdeskundige in je auto rijden of misschien kun je iemand vinden met een Volvo met één van de bovengenoemde automaatbakken waarin je even mag (mee)rijden om te kunnen vergelijken. Waar woon je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2017 11:45 #167637 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Acceleratie Volvo 245
Wat is traag, een 240 automaat is niet snel, een 245 automaat nog minder snel en een 245 automaat met 2.0L motor nog minder snel.
Je zou hem even kunnen uitlezen kijken of er een foutcode instaat

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2017 12:48 #167675 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Acceleratie Volvo 245
Ik neem aan dat hij alle versnellingen doorloopt en niet blijft hangen. Je hebt nl ook een OD erop zitten volgens mij. Knopje links op de pook. Je ziet op je dashboard een lampje met OD aan of uit gaan. Lampje aan is OD uit, althans bij mijn 245 dan. Ik heb ook op mijn 82er een AW 71 met OD en ik vindt het prima rijden. Nu heb ik wel een B21 met K-jet injectie en die zijn al een stuk sterker dan de B200E. Maar de 160 km/h haalde ik met gemak en had nog meer over.

Het kunnen idd meerdere zaken zijn maar een 2.0 op bijna 1400 kg is niet veel natuurlijk en een automaat pakt ook nog wat pk's weg doe daarbij nog wat achterstallig onderhoud en levert zo een stuk vermogen in. Maar al zou dat allemaal in orde zijn dan nog is het geen strepen trekker.

Je zal terug naar de basis moeten en idd uitlezen, en geef hem eens een flinke beurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.