Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?

Lees meer
16-03-2017 22:47 #167423 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Ik ga morgen even kijken naar de stroomverdeler in ieder geval en het tandwiel op de nokkenas. Ik kan ook nog niks bedenken waardoor de nokkenas zou blijven draaien met een paar tanden eruit, behalve misschien het momentum...
Nu zijn de nokkenas en de krukas beiden los in ieder geval, maar ik heb de stroomverdeler er al uit. Morgen meer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 23:35 #167425 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Alle tanden eraf heb ik nog niet eerder gezien, vastgelopen nokkenas ook niet.
Kan volgens mij ook niet. Deze blokken zijn zgn vrijlopers, dus geen schade aan kleppen
Zo te horen lekt je achterste oliekeering, zou distributietandwiel vervangen en dan kijken of de kleppen allemaal goed omhoog komen en compressie meten.
Als ik je goed begrijp is het blok al uit de wagen, kun je ook gemakkelijk de krukas en glijlagers bekijken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2017 00:07 #167426 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Alleen door de zaak te demonteren kom je er achter wat het is of was.
We horen en we zien er nog wat van?

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2017 07:14 #167427 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Het kan inderdaad geen vastgelopen nokkenas zijn, maar ik heb met een B18 van mijn zoon meegemaakt dat de verdeler vastliep in zn bronzen bus. Daardoor schoof de nokkenas naar achteren en liep vast. De boel was even zo heet geworden dat er een haakse slijper nodig was om de boel los te krijgen...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2017 13:11 #167430 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
"Het kan geen vastgelopen nokkenas zijn"

Daar ben ik het niet helemaal mee eens , als een nokkenas of een zuiger in een motor is vastgelopen , bijvoorbeeld door gebrek aan olie/oliedruk, is dat niet binnen enkele honderdste van 1 seconde , er is een bepaalde tijd voor nodig om de metalen in elkaar vast te laten vreten.
dit kan door een combinatie van hoge temperatuur en een gebrek aan smering.
de tijd is eerder enkele seconden tot een volledige vasloper.
Een zwaar lopende krukas of nokkenas, binnen de tijd tussen het wegvallen van de smering en de vastloper kan een nokkenas makkelijk één rotatie rond zijn geweest , genoeg tijd om alle fiber tanden weg te slaan.

een fiber tandwiel waar slecht enkele tanden van weg zijn past binnen het plaatje van een versleten distributieset.
bij alle tanden eraf is er meer aan de hand dan slechts de distributietandwielen zelf.
past m.i prima bij een motor die zonder olie heeft gelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2017 16:16 #167431 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Ga er maar vanuit dat de nokkenas stil heeft gestaan en door het nog rijden met 130km/h de krukas door is blijven draaien en alle tandjes weggevreten heeft..
Ik gok op de distributie die vast is gelopen , al eens vaker mee gemaakt (aandrijf asje van distributie/oliepomp krom geslagen en tandwieltje van distributie/oliepomp blokkeerde de nokkenas )
Nieuwe nokkenas (omdat de vertanding voor de distributie zwaar beschadigd was door het vast lopen) en distributietoorts(vervangen door 123 in dit geval) en t blok liep weer.
Demonteer je ontstekings toorts eens en kijk of je hem (nog) rond kan draaien.
Als dat nog kan (wat me zou verbazen) dan is/was je oliepomp de boosdoener.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2017 09:33 #167468 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Ik heb de lagers van de krukas bekeken, die waren weliswaar aan vervanging toe, maar die zijn niet vastgelopen denk ik (geen krassen, alleen koper te zien). Het tandwiel op de nokkenas zit op de goede plek, nokkenas niet verschoven dus, en er is -zonder hem er uitgehaald te hebben- ook geen schade aan het tandwiel te zien. De stroomverdeler draait gewoon, de oliepomp is los, het asje van de stroomverdeler heeft alleen twee slijtplekjes waar hij de oliepomp oppakt, maar dat lijkt me normaal na 250.000 km. Ik hou het op een warmgelopen nokkenas, die na afkoelen weer los is gekomen. Het niet in een keer vastslaan , maar "geleidelijk" stroever lopen verklaart dan dat alle tanden van de distributie eraf zijn, zoals Rene zegt. Oliegebrek is zeker de oorzaak, ik pak net het distributiedeksel op om het schoon te maken, en zie nu dat de viltring helemaal verdwenen is!

Bedankt allemaal voor jullie aanwijzingen en suggesties! Ik ga me verder richten op de inbouw van de ruilmotor, revisie van deze komt later wel.

Groeten, Bob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-03-2017 21:42 #167491 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Die vilten ring is altijd donker en lijkt versleten... Haal de clip en afsluitende ring er maar uit dan kun je de ring eruit pulken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.