Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?

Lees meer
16-03-2017 13:18 - 16-03-2017 13:21 #167408 door Bob Mesman
Hallo allemaal,

mijn eerste post hier op het forum. Ik ben al een behoorlijk tijdje lid, maar heb tot nu toe vooral veel meegelezen, er staat al zoveel informatie op! Onlangs ben ik met mijn 144 uit '71 (B20A) op de snelweg gestrand. Ik ben nu bezig met een motorwissel, maar wil ook even kijken wat er mis is met het oude blok, zodat ik dat eventueel kan oplappen als reserve. Ik dacht zelf meteen aan een vastloper op de krukas, want het gebeurde bij 130 per uur, er was een soort knal te horen, waarna ik had meteen geen power meer had in de motor en bij peilen bleek dat ik te weinig olie had, ergens een lek denk ik. Ook wilde hij niet meer aanslaan hierna, de motor ging wel nog rond.
Nu heb ik gisteren het carter eraf gehaald en ik kom deze brokken tegen, herkent iemand van jullie deze? Het lijken tanden van een tandwiel, er zitten gevlakte kanten aan, en het is niet-magnetisch materiaal. Kunststof of bakeliet op het eerste gezicht, en zwart. Is dit een stuk van de onsteking misschien?
Ik ga zometeen even kijken hoe de krukaslagers er aan toe zijn, maar zo op het eerste gezicht lijkt alles niet zo slecht...







Hartelijk dank,

Bob Mesman
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 13:43 #167409 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Beste Bob, haal het distributie deksel er eens af, ik denk dat het kunstof tandwiel van de distributie stuk is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 13:46 #167410 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Dank je Johan,

Ik ging er vanuit dat de distributie in een aparte ruimte draaide, maar dat klinkt logisch, ik ga zo kijken!

Groeten, Bob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 15:42 #167412 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Johan had gelijk: alle tandjes netjes gepoetst..... allemaal eraf. Nu rest de vraag: Waardoor is de nokkenas vastgelopen? Dit is mijn eerste Volvo, lopen bij de B20 blokken de kleppen tegen de zuigers als de distributie het opgeeft?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 16:07 #167413 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Nee, de kleppen raken de zuigers niet. Schade zou dus mee kunnen vallen. Succes met het vinden van de oorzaak.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 16:32 #167415 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Was er al een (te) luid tikkend geluid? Ik weet inmiddels dat dat een voorbode van bezwijkende distributie kan zijn... :blush:

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 17:44 #167416 door Bob Mesman
Beantwoord door Bob Mesman in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Vantevoren heb ik niks gemerkt qua geluid, ik vond de auto juist bijzonder lekker rijden...

Wel had ik wat last met het oliedruklampje wat ging flikkeren bij stationair en warme motor, achteraf misschien door contact tegen de uitlaat, ik zag dat het stekkertje los was. Het blok ligt er nu naast en zit aan de buitenkant helemaal onder de (oude) olie, de dwarsbalk onder de motor door is een grote vette troep, en de middentunnel boven de versnellingsbak is ook een cm dik met olie en vuil besmeurd. Versnellingsbak was leeg trouwens :unsure: . Ik had de auto nog niet zo lang, ben toen 2 en een half jaar in het buitenland geweest met de auto in stalling, en was na een hele grote beurt bezig met de eerste 200km. Ik was op zoek naar de plek van het lekken, maar het probleem heeft me ingehaald. Op de parkeerplek was het alleen een druppeltje, ik vermoed onder het rijden meer dan dat. Ik ben zeker een liter verloren in die 200 km, en had geen blauwe walm, dus ik vermoed dat er toch ergens een lek is geweest. Afijn, ik heb een ruilblok klaar liggen, dus ik ga op mijn gemak het oude blok maar eens demonteren, dan kom ik het wel tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 21:20 #167419 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Vastgelopen stroomverdeler?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 21:42 #167420 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Als de nokkenas vastgelopen zou zijn, zij je maar op 1 plek geen tanden meer op je kunststof tandwiel gehad hebben want dat zit vast op de nokkenas. Dus bij stilstaan van de nokkenas staat ook het kunststof tandwiel stil en raakt het metalen tandwiel (dat op de krukas zit) maar op 1 plek het kunststoffen tandwiel. Nu je rondom geen tanden meer hebt moet de nokkenas met daarop het kunststoffen tandwiel dus nog gedraaid hebben, maar hoe je rondom de tanden kwijtraakt is mij een raadsel.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2017 22:01 #167421 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Brokken in carter gevonden, herkent iemand dit?
Je hebt natuurlijk gelijk. Inderdaad, raadselachtig hoor!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.