Schudden b20 stationair

Lees meer
03-03-2017 13:52 #167112 door Frank vd Rijst
Schudden b20 stationair is gemaakt door Frank vd Rijst
Hi Volvo fans,

Ik zit met iets waar ik niet uitkomt.
Al 4 jaar in het bezit van een 65er amazon met een b20 motor, enkele stromberg 175-cd2 carb.
Tijdens het rijden loopt hij prima, echt heerlijk, zonder ook maar iets van problemen.
Alleen stationair blijft het blok schudden, alsog hij af en toe wegvalt en dan weer terug is. En dit dan constant.

Sinds vorige week zit er een simpel hotspark ontstekingssetje op en loopt hij nog mooier, zeker in de toeren. Bougiekabels zijn nieuw, bobine ook, verdelerkap etc ook. Het schudden bij stationair blijft.
Ook dat hij al 2 jaar bij het uitzetten van de motor even nadieselen (navonken)

Vandaag heb ik de bougies van BP6HS vervangen naar BP7HS in de hoop dat de koudere bougie het nadieselen zou voorkomen, echter gebeurt dit nog steeds. Nu kom ik bij het volgende:

- motor schud dus stationair en lijkt af en toe te missen/schokken
- Er zit een Bosch 0231 153 002 onsteking op zonder vacuumvervroeger aan de zijkant. Wel zitten er aan de binnenkant 2 centrifugaalgewichtjes.
- De ontsteking laat zich maar op 1 punt afstellen. Of hij nou stationair, 1500 of 3000 toeren draait, de onsteking blijft op dezelfde graden. Hij staat dus nu op 21-23 graden, en dus stationair niet goed. Zet ik hem op 10 graden bij stationair staat hij onder last natuurlijk niet goed.

Kan dit het probleem zijn van het schokken bij stationair en het nadieselen? Moet ik dit zoeken in de centrifugaall gewichten, het asje van de verdeler of de veertjes van de gewichten? Ik heb de onsteking open gehad en de gewichtjes zijn zonder enige weerstand heen en weer te wiebelen.

De auto rijdt verder prima, alleen deze puntjes blijven. Ook wil ik vanaf nu eens euro 98 tanken ipv 95.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2017 16:21 #167114 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Schudden b20 stationair
Op een originele stroomverdeler voor een B20A zit wel een vacuumvervroeger: www.volvokv.nl/categories/product/165644...gory_pathway-2446569

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2017 16:42 #167115 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Schudden b20 stationair
Volvo blokken lopen altijd.
Als hij echt mooi moet lopen dan moet je zorgen dat alles perfect in orde is.
En dan bedoelen we: Klepspeling, ontsteking, compressie, carburateur en (geen) valse lucht.

De verdeler is kennelijk niet optimaal want je centrifugaalvervroeging werkt niet. Maar och, dat accepteert het blok wel.
Nadieselen is een kwestie van een foutief ontstekingstijdstip en/of een te rijk mengsel.
De naald en sproeierbuis van een Stromberg heeft niet het eeuwige leven dus hij zou op stationair zomaar te rijk kunnen staan. Even aan een CO testkast hangen en je weet het.
Inlaatspruitstukken en spruitstukpakking kunnen ook ellende opleveren. Eens inspuiten met remmenreiniger en je bent er zo achter of hij valse lucht trekt.

Is de compressie op alle cilinders wel gelijk (cilinder 3 van een B20 wil het wel eens af laten weten)

Op toeren merk je van al deze klachten niets maar bij stationair des te meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2017 19:59 - 03-03-2017 20:00 #167117 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Schudden b20 stationair
De stroomverdeler van een B motor hoort gewoon niet op een A motor...de A heeft ook nog vacuumvervroeging. Als de kop te heet wordt, bijvoorbeeld door een verkeerd ontstekingstijdstip, krijg je zelfontbranding: nadieselen.
Zoals Han ook al een beetje aangeeft: een Redblock loopt altijd en er past van alles op en aan, maar optimaal lopen doen ze echt alleen met de juiste spullen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 09:24 #167136 door Frank vd Rijst
Beantwoord door Frank vd Rijst in topic Schudden b20 stationair
Bedankt voor de hulp.
Ik zal op zoek gaan naar de juiste stroomverdeler met vacuumvervroeging. Iemand tips welke type dit is?
JFUR4?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 09:42 - 05-03-2017 10:52 #167137 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Schudden b20 stationair

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 11:07 #167138 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Schudden b20 stationair
Je kunt ze bij de club gereviseerd krijgen, maar dan moet je er ook een zelfde inleveren. ik heb er nog een paar liggen, wil je middels pb contact met me opnemen als je er een wil, ruil jouw B ontsteking in en je krijgt een gereviseerde er voor terug.
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 23:54 #167171 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schudden b20 stationair
Beste Frank, de vacuumvervroeging duet maar 3 tot 5 gr en begint bij 80 tot 130mbar onderdruk en eindigd bij 200mbar onderdruk.
De centrifugaalvervroeging begint bij 300 tot 500 t/min.
Bij 1200 tot 1700 t/min moet deze 10 graden zijn.
Om je nu tijdelijk uit de brand te helpen zou je de ontsteking eens op 10graden moeten stellen bij 1000 t/min.
Op deze manier compenseer je een beetje de vacuumvervroeger.
Kun je op je dooie gemak naar een goede tweede hands onsteking zoeken.
Je moet met een stroboscoop wel even kijken of je centrifugaal vervroeger werkt, soms zitten de gewichtjes vast of zijn de veertjes lam of iets opgerekt.
De veertjes kun je afstellen.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2017 07:59 #167174 door Frank vd Rijst
Beantwoord door Frank vd Rijst in topic Schudden b20 stationair
Bedankt. De ontsteking staat n u 21-13 graden bij 1500 toeren. Dit betekent dat deze te vroeg staat bij stationair. Dit zou kunnen verklaren waarom de motor nadieselt bij afzetten. De ontsteking staat dan 11-13 graden te vroeg.

De veertjes van de centrifugaalvervroeger zijn slap. Alles zit zoals het hoort, maar ik heb geen idee of je de gewichtjes met weerstand moet kunnen verplaatsen of dat ze altijd zo eenvoudig moeten kunnen bewegen.
Feit blijft dat de ontsteking ongeacht de toeren geen verschil in vooronsteking laat zien. Hier zou dan een vaccumvervroeger voor nodig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2017 13:45 #167182 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schudden b20 stationair
Beste Frank, als je geen verschil ziet in vooronsteking bij vernaderend toerental zijn de veertjes te slap.
Aan de onderzijde van de verdeler zitten twee dopjes, die kun je eruithalen en kun je met een schroevendraaier bij twee schroeven om de veertjes wat strakker te zetten.
Ze moeten bij stilstand net iets aangetrokken zijn.
Dan moet je bij 600 a 700t/min 6gr vooronsteking moeten hebben, bij 1100 tot 1600 t/min 9 gr en bij 1900 t/min moet je 10,5 gr hebben.
Heb je dit een beetje voor elkaar zou de motor beduidend beter moeten lopen.
Het beste ie natuurlijk een onsteking voor een B20A want deze eidigd bij 13gr centrifigaal en daar kan dan maximaal nog 5gr bijkomen van de vacuumvervroeger.

Maar met deze noodoplossing ben je voorlopig geholpen.

Even een verzoek doen bij onderdelen gevraagd er zijn er altijd wel dir nog zo een ontsteking hebben liggen.
Ze zijn er net zoveel als straatstenen

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.