Mijn motor revisie.

Lees meer
04-02-2017 22:14 #166487 door Dustin Swann
Mijn motor revisie. is gemaakt door Dustin Swann
Ik ben bezig met mijn blok (B20) te reviseren en dacht misschien hebben jullie nog goede tips voor me. Ik heb het hele blok uit elkaar liggen en wil binnenkort alle onderdelen bestellen. Dit is wat ik er aan ga doen:

- K nokkenas inc. Nokvolgers & stoterstangen
- Drijfstang lagers
- Zuigerveren
- Aluminium distributie
- Cilinderkop met lpg zetels en vergrote kleppen.(gevlakt naar B20B)
- Moderne keringen voor & achter.

Heb ik na het inbouwen inloopolie nodig? Ook vraag ik me af waar ik het inlooppasta allemaal voor kan gebruiken. Alleen de nokkenas of ook bij de zuigerveren of de glijlagers (ivm het aanhaal moment)

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2017 23:50 #166489 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Wat me opviel was dat de TT3 nokkenas dezelfde karakterastieken heeft als een K nokkenas. Een K as is ook erg voordeliger.

Een moderne kering lekt toch alleen eerder als die bus diepe krassen heeft? Mijne heeft dat ook aan een kant maar als ik die ondraai moet dat geen probleem geven neem ik aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 00:08 #166491 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Mijn motor revisie.
Wat ik me herinner uit dat topic is dat de gladheid van de as ook meespeelt, te glad geeft lekkage. Maar als dat weer leesbaar word kan je de uitleg zelf lezen.
Ik rijd al 20 jaar met de K-nokkenas en ben er tevreden mee, toen had je die keuze nog niet.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 00:49 #166493 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Rijd je dan nog wel met de vilte keeringen of met de rubberere?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 02:10 #166494 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn motor revisie.
Beste Dustin, bekijk deze website eens oil-seals.info/nl/downloads/technisch-handboek-oliekeerringen/ het onderwerp beschrijving en werking oliekeering.
Ik heb het meegemaakt een te glad oppervlak kering ging telkens lekken ik ben teruggegaan naar een vilte ring geen problemen meer.
Je moet ook meten of je cilinder niet ovaal zijn of taps toelopen geen te grote stootrand anders is het geld weggegooid.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 07:43 #166495 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Mijn motor revisie.
Ik rijd met de vilten en hij lekt een beetje, maar 1/2 liter op 3200 km is niet veel verbruik na een revisie die 20 jaar geleden is, da's het voordeel van lpg(volgens mij).Ik rijd jaarlijks op vakantie 1600 km heen en weer 140 (op de TomTom) op de autobahn . en rijd in NL niet sneller dan 120 met een 5 bak uit een 240.
Zo'n B20 is bijna niet kapot te krijgen bij normaal gebruik.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 09:16 - 05-02-2017 11:44 #166496 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Mijn motor revisie.
Dankjewel allemaal voor de reacties! Misschien dat ik dan toch maar bij de vilten keering blijf.

Ik ga mijn cilinders idd nog ff uitmeten, dat mag 5 honderdste schelen toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 21:55 #166509 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn motor revisie.
Ik zou je adviseren je blok chemisch en ultrasoon te reinigen, of het koelwater deel en kanalen te spoelen.
Helaas is dat vaak verstopt. Ook blok helemaal ontdoen van verf en met engine paint weer rood maken.
De kop ook laten vlakken, nieuwe kopbouten te gebruiken en gewoon in drie stapjes op eindspanning te zetten.
Inloop olie wordt niet meer gebruikt, de huidige Klassieke olieën zijn heel goed, wel na 1500 km wisselen en oliefilter vervangen.
Als je op LPG rijdt moet je de kleppen iedere 7500- 10000 km stellen, ze neigen te strak te gaan staan.
Ik zet ze dan ook niet te strak
De TT3 lijkt inderdaad heel veel op de K-as, maar loopt mooier stationair.
Tenslotte laat de tuimelaarsas ook ultrasoon reinige, kijk of de tuimelaars niet te veel zijn ingelopen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2017 22:03 #166510 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn motor revisie.
Het probleem van de oliekeering speelt alleen voor de krukaspoelie, de rubbere gaat op de Lange duur een slijpspoor op de poelie geven.
Dan is het verstandig weer naar de viltenkeerring te gaan.
Aan de voorzijde kun je gewoon een nieuwe ring erop schuiven en zou een rubbere net zo goed als een vilten zijn
Er is al vaak op dit forum verteld dat je bij montage van de keerring veel vet moet smeren om verbramden bij de eerste omwentelingen te voorkomen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2017 00:17 #166511 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn motor revisie.
De keering na montage inspuiten met WD40, weet je zeker dat er olie tussen zit.
Geloof je het niet probeer het maar droog monteren met de hand draaien dan met WD40 inspuiten en dan nog eens draaien je voelt gelijk het verschil.
Als je dan gaat rijden doet de smeerolie de rest.
Vet duurt veel te lang voordat dat er tussenuit is en werking van een keering is gebasseerd op de filmlaag olie die tussen de as en de keering zit. zie het verhaaltje van ERIKS.
Met WD40 zit er al gelijk filmlaagje tussen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.