Inhouden/ stotteren bij warme motor

Lees meer
20-01-2017 11:40 #166184 door B.J.W.G. Giesbers
Inhouden/ stotteren bij warme motor is gemaakt door B.J.W.G. Giesbers
Hallo,

Tegen het volgende loop ik aan met mijn 1800 S met B20 motor met 2 x SU:
- Temperatuur loopt op tot circa 90% van max bij langer stilstaan met draaiende motor(file, lang stoplicht etc.)
- Bij wegrijden houdt de motor in/ stottert deze. Erg irritant. Na enkele minuten voel je dat hij weer goed loopt.
- Bij warme dagen gebeurt dit vaker dan bij frisse dagen

Als de auto "gewoon" rijdt of maar kort stilstaat is er niet aan de hand en loopt deze als een zonnetje.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen?

BVD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 12:55 #166186 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Zitten er hitte schildjes bij de carb's lijkt erop dat je bij stilstand in de file met draaiende motor gasvorming in je benzine krijgt door opwarming van je uitlaatspruitstuk. Ook omdat je aanheeft dat het bij warm weer meer voorkomt. Ik heb wel is gehoord dat bij uitzetten van de motor het spruitstuk zo veel warmte af kan geven aan de carb dat er gasvorming optreedt en dan start hij lastig. Of dit ook bij een draaiende motor in de file kan gebeuren heb ik nog niet gehoord maar het zou best kunnen natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 13:37 #166187 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Beste B, duidt er voor mij op dat je koeling bij stationair niet voldoende is.
Is je radiator nog wel goed, niet gedeeltelijk vestopt?
Waterpomp nog in goed conditie?
De staat van je koelvloeistof(hoe oud is deze)?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 15:13 #166189 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Alle primaire onderdelen moeten goed zijn wat René en Johan al opmerkte.
Een electrische fan aan de voorkant radiator aangestuurd door een thermostaat zou in jouw geval een uitkomst kunnen zijn.je simuleert hier immers rijwind mee en de problemen die je omschrijft ontstaan door een gebrek aan
rijwind.
immers, tijdens het rijden verdwijnen de problemen , de afkoeling van de motor is dan mogelijk net voldoende om binnen de parameters te komen.

de koelcapaciteit van de radiator is dan echt aan de ondergrens , m.a.w. het kan nog net .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 15:31 #166190 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Misschien heb ik het niet goed gelezen hoor maar de 90 graden in volgens mij alleen maar een extra gegeven. En heeft de temperatuur toch niets te maken met inhouden en stotteren bij warme motor. 90 gr is een motor die in ieder geval goed op bedrijf temperatuur is. Ik denk toch dat er wat is met de brandstof toevoer aan de hand is op moment dat hij stil staat in de file.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 15:53 #166193 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
misschien heb ik het ook niet goed gelezen maar ik denk dat er wordt bedoeld 90% meteruitslag , ofwel bijna in de hoek.

lijkt mij een gevalletje vapor lock door algehele oververhitting van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 17:24 #166196 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
B.J.W.G. meldt ook dat de temperatuur oploopt tot 90% van max. Dat is wel erg hoog voor dit jaargetijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2017 17:47 #166197 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
In mijn 945 zie ik geen verschil in de temp meter met de zomer en winter. Oké in de zomer gaat de fan wel is aan maar de meter staat altijd op dezelfde plek. En heeft een p1800 een temp aanduiding met cijferschaal verdeling of met blokjes want die 90 graden is dat wel 90 graden kan ook ongeveer 90 graden zijn en dan is dat niet schrikbarend warm toch. Ik denk ook aan vapor lock.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2017 03:18 #166204 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
vaporlock in het stukje van de benzienepomp naar de carburators zou voor mij inhouden dat de druk van de bezienepomp niet meer voldoende is.
Benziene onder druk zal weining vaporlock veroorzaken.
En als je dan weer gas geeft gaat de druk weer omhoog en verdwijnt het heuvel.
Ik zou de bezienedruk bij stationair eens meten moet van 0.1 tot 0.25 bar zijn.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2017 13:47 #166213 door B.J.W.G. Giesbers
Beantwoord door B.J.W.G. Giesbers in topic Inhouden/ stotteren bij warme motor
Bedankt heren, ik ga eens ment de aangedragen punten aan de slag!

Overigens bedoelde ik 90 procent niet graden.

Bedankt!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.