- Berichten: 129
verschillen tussen B18 en B20 kop.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
Ik neem aan dat er verschillen zijn zoals bijvoorbeeld klepdiameter, ander soort/dikte van de koppakking.
Wie weet hier het fijne van.
Deze vraag stel ik omdat ik een andere B18 ga inbouwen en deze wordt voorzien van dubbele carburateurs en een snellere nokkenas.
De huidige machine rookt 10 dikke sigaren op een klein ritje dus dat ga ik deze winter veranderen waarbij dan ook de gereviseerde overdrive geplaatst wordt.
Ook een 123 ignition staat op het wensenlijstje.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Heb ooit een auto gekocht waar een B18 kop op een B20 onderblok zat. Resultaat; lekker veel compressie maar pingelen als een gek!
Ga je een B20 kop op een B18 onderblok monteren dan krijg je het omgekeerde effect, lage compressie dus de trekkracht zal afnemen.
Omdat de boring van de kop groter is dan die van de cilinder krijg je bovenin een soort holte. Na verloop van tijd verwacht ik dat een ophoping van koolresten, dit zal nadieselen veroorzaken.
Verdere verschillen tussen een B18 en B20 zijn de constructie van de klepseals. Late B20 koppen hebben dacht ik grotere kleppen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Bedankt voor je heldere verhaal; ik wist niet dat de boring ook verschilde. Slecht plan dus om een B20 kop op een B18 onderblok te monteren.
Eigenlijk viel ik een beetje voor de grotere kleppen, dit ivm dubbele carbs & snellere nokkenas.
Dan ga ik uitzoeken of er in een B18 kop overmaatse kleppen en klepzetels te plaatsen zijn.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Edit: herstel: grotere uitlaatkleppen.....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Advies: begin in dat geval maar eens met hier te informeren.Gert van Beek schreef : Dan ga ik uitzoeken of er in een B18 kop overmaatse kleppen en klepzetels te plaatsen zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Ook voor m'n nieuwe nokkenas en toebehoren.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Waar moet ik aan denken als budget.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Het beste kun je overleggen met Ben Vlierman, tegenwoordig TinusTuning (toen hij het voor mij deed nog TinusTechniek, dat is nu de verkoop van de speciale spullen en wordt ik meen door VolvoLotte gedaan) Ben adviseert heel goed en eerlijk.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
dan ga ik daar mijn licht eens opsteken, bedankt voor je info.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.