verschillen tussen B18 en B20 kop.

Lees meer
11-01-2017 17:00 #166057 door Gert van Beek
verschillen tussen B18 en B20 kop. is gemaakt door Gert van Beek
Beste forumleden, ik ben op zoek naar informatie over de kop van een B18 respectievelijk een B20 motor.
Ik neem aan dat er verschillen zijn zoals bijvoorbeeld klepdiameter, ander soort/dikte van de koppakking.
Wie weet hier het fijne van.
Deze vraag stel ik omdat ik een andere B18 ga inbouwen en deze wordt voorzien van dubbele carburateurs en een snellere nokkenas.
De huidige machine rookt 10 dikke sigaren op een klein ritje dus dat ga ik deze winter veranderen waarbij dan ook de gereviseerde overdrive geplaatst wordt.
Ook een 123 ignition staat op het wensenlijstje.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 12:13 #166063 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Grootste verschil tussen B18 en B20 is de boring.
Heb ooit een auto gekocht waar een B18 kop op een B20 onderblok zat. Resultaat; lekker veel compressie maar pingelen als een gek!
Ga je een B20 kop op een B18 onderblok monteren dan krijg je het omgekeerde effect, lage compressie dus de trekkracht zal afnemen.
Omdat de boring van de kop groter is dan die van de cilinder krijg je bovenin een soort holte. Na verloop van tijd verwacht ik dat een ophoping van koolresten, dit zal nadieselen veroorzaken.
Verdere verschillen tussen een B18 en B20 zijn de constructie van de klepseals. Late B20 koppen hebben dacht ik grotere kleppen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 12:54 #166064 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
OK Hans,

Bedankt voor je heldere verhaal; ik wist niet dat de boring ook verschilde. Slecht plan dus om een B20 kop op een B18 onderblok te monteren.
Eigenlijk viel ik een beetje voor de grotere kleppen, dit ivm dubbele carbs & snellere nokkenas.
Dan ga ik uitzoeken of er in een B18 kop overmaatse kleppen en klepzetels te plaatsen zijn.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 12:56 - 13-01-2017 08:38 #166065 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Dat laatste kan vast wel bij een B18 kop, ik heb het bij een oudere B20 cilinderkop laten doen. Slechts de inlaatkleppen zijn nu groter meen ik me te herinneren...

Edit: herstel: grotere uitlaatkleppen.....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 18:17 #166068 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.

Gert van Beek schreef : Dan ga ik uitzoeken of er in een B18 kop overmaatse kleppen en klepzetels te plaatsen zijn.

Advies: begin in dat geval maar eens met hier te informeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 18:24 #166069 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Dank je Gert dit was idd een van de adressen waar ik eens wilde gaan informeren.
Ook voor m'n nieuwe nokkenas en toebehoren.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 19:33 #166073 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Daar heb ik het ook laten doen.....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2017 20:51 #166076 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Tom mag ik vragen wat je precies hebt laten doen?
Waar moet ik aan denken als budget.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 08:32 - 13-01-2017 08:37 #166084 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Oei, het is alweer meer dan vijf jaar geleden.....in mijn herinnering : vlakken voor iets hogere compressie, nieuwe klepgeleiders, nieuwe klepzittingen en kleppen en grotere uitlaatkleppen), ik meen 40 mm? Ik heb gewoon standaard klepveren laten monteren, ik hoef geen 7000 t/m te draaien! Wat ik betaald heb weet ik echt niet meer, maar ik vond het heel redelijk.
Het beste kun je overleggen met Ben Vlierman, tegenwoordig TinusTuning (toen hij het voor mij deed nog TinusTechniek, dat is nu de verkoop van de speciale spullen en wordt ik meen door VolvoLotte gedaan) Ben adviseert heel goed en eerlijk.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 09:29 #166088 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic verschillen tussen B18 en B20 kop.
Ok Tom,
dan ga ik daar mijn licht eens opsteken, bedankt voor je info.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.