Verschillende probleempjes

  • T.D.I. Tjarko (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-12-2016 21:38 #165465 door T.D.I. Tjarko (GAST)
Verschillende probleempjes is gemaakt door T.D.I. Tjarko (GAST)
Hallo,

Vrij recent heb ik twee Amazon's gekocht en na wat voorbereidend werk ben ik nu toch bezig met het overbouwen van onder andere de motor in de andere Amazon. De ''donorauto'' is een Amazon van '67, de uiteindelijke auto is er een uit '65. Hier komen echter toch meer complicaties bij kijken dan ik dacht en vandaar heb ik een paar vraagjes.
1) Ik heb vanwege het feit dat de ene auto twee jaar ouder is, een andere radiateur moeten kopen. Dat is allemaal redelijk gelukt met inbouwen, echter: de ventilator loopt nu tegen de radiateur aan. Ook lijkt het alsof de gasstang die naar de carburateur loopt vroeger ietsje verder naar achter zat. Kan het zijn dat de motor op de een of andere manier te ver naar voren is geplaatst (ik kan me niet voorstellen hoe dat kan) of is er iets anders (heb ik een andere ventilator nodig bijvoorbeeld)?
2) Wat is de beste manier om mijn benzineleiding los te krijgen van de tank? Of is het beste om hier gewoon een nieuwe voor te kopen?
3) Mijn aandrijfas is (dus) ook uit een Amazon uit '67. Echter heb ik begrepen dat de ophanging bij Amazon uit '65 net iets anders zit. Echter heb ik niet precies begrepen hoe het dan wel moet. Kan dit omgebouwd worden of moet ik hier een nieuwe voor kopen?
Ik hoop dat jullie tijd en zin hebben om deze vragen te beantwoorden, alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Tjarko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2016 09:51 #165472 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Verschillende probleempjes
Hallo Tjarko,
Punt 1 de radiateur.deze zijn inderdaad verschillend .In 65 had je een zgn open koelsysteem met een overloopjpijpje.In 67 had je een gesloten systeem met expansievat.De bevestiiging is verschillend.De 65 radiateur zit op aan de carrosserie gelaste steuntjes en bij een 67 radiateur zitten geen steuntjes op de carrosserie.De steuntjes die op de radiateurs zitten ,zitten daarom ook op verschillende plaatsen ,anders zou de ventilator de radiateur raken Dit is bij jou dus het geval.Het kan niet aan iets anders liggen .De motorsteunen zitten op dezelfde plaats bij de 65 en 67 carrosserie.Zit er soms een tussenstuk tussen de waterpomp en de koelfan.Sommige b20motoren hebben dat.Ook kan het zo zijn dat je weliswaar de goede radiateur voor een carrosserie van een 65 amazon hebt,maar de steuntjes aan de radiateur toch verkeerd zitten.Ik raad je aan daar eens goed naar te kijken.
Punt 2 benzineleiding.Deze wil niet los bij de tank.De wartel zit klem op de leiding.Als de leiding verder goed is, raad ik je aan ,de leiding ongeveer 10 cm voor de tank door te zagen en er nog eens 5 cm van de leiding te zagen. Hier plaats je dan een passend stukje benzineslang met twee klemmetjes tussen.Als je de tank wilt demonteren,zal de wartel los moeten.Immers met de nippel aan de tank gaat de tank niet uit de carrosserie.Of je moet een klein stukje uit de carrosserie zagen.
punt 3 aandrijfas.Het voorste deel van de aandrijfas is bij de twee autos verschillend.Het achterste deel is gelijk.Ook is de bevesting anders.Het hanglager is ook verscihillend.Ik zou dus het voorste deel van de 65 auto gebruiken . Dat past op de 65 carrosserie.Het achterste deel kun je dus wisselen.Je neemt dan het achterste deel ,waarvan de kruiskoppelingen in orde zijn.Controleer ook de kruiskoppeling van het voorste deel en het hanglager daarvan.Dan moet het gewoon passen.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2016 13:15 #165519 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Verschillende probleempjes
Hoi Tjarko,
Ik ben het helemaal met Niek eens; behalve over de benzineleiding.
Afzagen ja, slangetje nee.
Er zijn knelfittingen te koop waarmee je een onderbroken leiding kunt herstellen.
Die zou ik adviseren, zeker in verband met de huidige toevoegingen in de brandstof die steeds schadelijker worden voor "oud"rubber.
Ook op het punt van lekkage is het een veilige oplossing.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2016 16:28 #165525 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Verschillende probleempjes
Hallo Gert,

Ik ben het helemaal met je eens. Rubber slangen moet je steeds controleren en waar het niet nodig is ,kun je beter een andere oplossing kiezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • T.D.I. Tjarko (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-12-2016 17:03 #165527 door T.D.I. Tjarko (GAST)
Beantwoord door T.D.I. Tjarko (GAST) in topic Verschillende probleempjes
Heren,

Beide ontzettend bedankt voor jullie nuttige reacties! Hiermee kan ik weer een stuk verder hoop ik! Nogmaals ontzettend bedankt, uiteindelijk zal ik foto's posten van het resultaat ;)

Groet Tjarko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2016 17:50 #165529 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Verschillende probleempjes
Tjarko, veel succes bij de uit te voeren klussen, ik kijk uit naar foto's.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.