Olie temperatuur sensor

Lees meer
28-02-2017 11:59 - 28-02-2017 17:23 #167013 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

Ed van der Zee schreef : Ik zou de vraag omkeren, wat is de diameter van de opening en zoek een sensor die erbij past.
Hoeft echt geen Volvo onderdeel te zijn, beetje zoeken...
www.autostyle.nl/catalogus/performance-i...rmeter-50-150-c.html

Je link verwijst naar een meter, maar ik heb al een meter in mijn bezit, zoals ik al schreef...
In de opening, of liever gezegd in de erachter tegen de carterwand aangebrachte ring, zit schroefdraad waar de adapter 418649 in past. Deze adapter staat in de VKO-webshop en levert Skandix in een nagemaakte versie, inclusief de ring voor diegenen die op dezelfde positie een sensor willen monteren in een niet P1800-carter. Zie ook de verhelderende afbeeldingen , waarbij tevens de maat van de in de adapter passende sensor wordt vermeld (5/8” -18 UNF). De sensor 683298 zal deze maat hebben, echter de bij mijn meter behorende sensor heeft de maat 1/8" NPT, dus zal ik behalve de voornoemde adapter ook nog deze verloopnippel nodig hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2017 22:23 #167035 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Olie temperatuur sensor
Ja, die gaat inderdaad met een adapter het carter in. Ik heb er zelf zo geen foto van en op het www zijn goede plaatjes niet dik gezaaid. Maar zie
www.boelebraaksma.nl/volvo/wp-content/up...2/krukaskeerring.jpg
media.skandix.de/pimg/1006138.jpg
www.classicmotor.se/artiklar/experten/20...ar-det-en-volvo-b20/
p1800forsale.com/wp-content/gallery/b20-...ne_tecumseh-on-3.JPG

Die aftermarket adapter is met inlasring. De hamvraag is natuurlijk of die hetzelfde schroefdraad heeft als jouw originele schroefdraad in het carter. Zo ja, dan zou je uit dat setje die adapter kunnen gebruiken en dan zo'n verloopje erin.
Maar dan loopt het al aardig in de papieren en heb je adapter op adapter. Dan is 1/8 NPT in je huidige blindplug tappen misschien toch het makkelijkst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2017 22:33 #167036 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

Lars Rengersen schreef : ...Dan is 1/8 NPT in je huidige blindplug tappen misschien toch het makkelijkst?

In ieder geval het goedkoopst... ;) Dank voor je moeite om plaatjes te vinden, maar de situatie was mij inmiddels na het nodige speurwerk al wel duidelijk geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-03-2017 17:48 #167451 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor
Om het even af te ronden: de oplossing waar ik voor gekozen heb, is het laten namaken van de originele P1800-adapter maar dan met 1/8"NPT binnendraad i.p.v. 5/8"UNF. Zie ook de onderstaande foto. Overigens is de maat van het buitendraad 3/4"BSP (Engels gasdraad).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
18-03-2017 18:24 #167452 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
heb ooit een gat in de aftapplug geboord, draad er in getapt en sensor er in, eenvoudig klusje en het werkt al jaren naar behoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-03-2017 12:02 #167603 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

Pieter Singelenberg (GAST) schreef : heb ooit een gat in de aftapplug geboord, draad er in getapt en sensor er in, eenvoudig klusje en het werkt al jaren naar behoren

Voor deze optie heb ik niet gekozen omdat ik gebruik maak van een magnetische aftapplug en die wil behouden. Omdat het onderblok van de B20 in mijn Amazon van oorsprong uit een P1800 komt, heb ik dankbaar gebruik kunnen maken van de aan de zijkant van het carter standaard aangebrachte aansluiting voor een sensor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2017 16:24 - 03-07-2017 15:07 #170144 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

Gert Vegter schreef : Om het even af te ronden: de oplossing waar ik voor gekozen heb, is het laten namaken van de originele P1800-adapter maar dan met 1/8"NPT binnendraad i.p.v. 5/8"UNF. Zie ook de onderstaande foto. Overigens is de maat van het buitendraad 3/4"BSP (Engels gasdraad)

Dit behoeft nog wel een correctie (om dit topic van Rob Vijgenboom nog even verder te vervuilen....).
De originele adapter heeft het onderdeelnummer 418649. Lijkt ook in de webshop te staan, maar dan inclusief een ring, voorzien van schroefdraad waar de adapter in past. Naar men zegt omdat het originele schoefdraad in het carter wel eens beschadigd raakt of omdat iemand met een niet P1800-carter een olietemperatuursensor wil monteren.
Dit onderdeel heb ik gekocht om een voorbeeld te hebben van het benodigde buitenschoefdraad van de te maken adapter. Na vervaardiging van de adapter bleek het ding echter niet te passen... Wat bleek, het artikel dat de webshop levert onder onderdeelnummer 418649 heeft ¾”BSP buitenschroefdraad, terwijl de originele adapter met dat nummer 1”UNF buitenschroefdraad heeft... Feitelijk staat er dus een onderdeel in de webshop dat geen vervangingsonderdeel is, maar een soort reparatieoptie waar ten onrechte een origineel onderdeelnummer aan is toegekend. Inmiddels heeft men wel de beschrijving iets aangepast.

Uiteindelijk is het dan toch opgelost dmv het tappen van 1/8”NPT-schroefdraad in mijn afdichtplug. Had ik dus beter direct kunnen doen. In elk geval heb ik nu eindelijk een werkende olietemperatuurmeter, hoewel ik tijdens de eerste rit (in de bebouwde kom bij 20 gr.C. buitentemperatuur) dacht dat het ding defect was. Het duurde namelijk bijna een kwartier duurde voordat de wijzer in beweging kwam (voorbij de 50 gr.C., het startpunt). Daar kijk je dan toch wel even van op...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
03-07-2017 12:30 #170219 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Olie temperatuur sensor
Voor wie niet hecht aan magneetplug of crossen.

Sjef van Giersbergen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
08-08-2017 21:10 - 08-08-2017 21:11 #171089 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
Zelf heb ik ook allerlei tellers aan het dashboard toegevoegd:



Vind het niet alleen interessant om het met analoge meters in de gaten te houden maar vind het ook mooi staan en hou van metertjes :)

Ik heb een sandwich plate / adaptor met daarin een oliedruk meter en temperatuurmeter:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.