Olie temperatuur sensor
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Je link verwijst naar een meter, maar ik heb al een meter in mijn bezit, zoals ik al schreef...Ed van der Zee schreef : Ik zou de vraag omkeren, wat is de diameter van de opening en zoek een sensor die erbij past.
Hoeft echt geen Volvo onderdeel te zijn, beetje zoeken...
www.autostyle.nl/catalogus/performance-i...rmeter-50-150-c.html
In de opening, of liever gezegd in de erachter tegen de carterwand aangebrachte ring, zit schroefdraad waar de adapter 418649 in past. Deze adapter staat in de VKO-webshop en levert Skandix in een nagemaakte versie, inclusief de ring voor diegenen die op dezelfde positie een sensor willen monteren in een niet P1800-carter. Zie ook de verhelderende afbeeldingen , waarbij tevens de maat van de in de adapter passende sensor wordt vermeld (5/8” -18 UNF). De sensor 683298 zal deze maat hebben, echter de bij mijn meter behorende sensor heeft de maat 1/8" NPT, dus zal ik behalve de voornoemde adapter ook nog deze verloopnippel nodig hebben.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
www.boelebraaksma.nl/volvo/wp-content/up...2/krukaskeerring.jpg
media.skandix.de/pimg/1006138.jpg
www.classicmotor.se/artiklar/experten/20...ar-det-en-volvo-b20/
p1800forsale.com/wp-content/gallery/b20-...ne_tecumseh-on-3.JPG
Die aftermarket adapter is met inlasring. De hamvraag is natuurlijk of die hetzelfde schroefdraad heeft als jouw originele schroefdraad in het carter. Zo ja, dan zou je uit dat setje die adapter kunnen gebruiken en dan zo'n verloopje erin.
Maar dan loopt het al aardig in de papieren en heb je adapter op adapter. Dan is 1/8 NPT in je huidige blindplug tappen misschien toch het makkelijkst?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
In ieder geval het goedkoopst... Dank voor je moeite om plaatjes te vinden, maar de situatie was mij inmiddels na het nodige speurwerk al wel duidelijk geworden.Lars Rengersen schreef : ...Dan is 1/8 NPT in je huidige blindplug tappen misschien toch het makkelijkst?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Voor deze optie heb ik niet gekozen omdat ik gebruik maak van een magnetische aftapplug en die wil behouden. Omdat het onderblok van de B20 in mijn Amazon van oorsprong uit een P1800 komt, heb ik dankbaar gebruik kunnen maken van de aan de zijkant van het carter standaard aangebrachte aansluiting voor een sensor.Pieter Singelenberg (GAST) schreef : heb ooit een gat in de aftapplug geboord, draad er in getapt en sensor er in, eenvoudig klusje en het werkt al jaren naar behoren
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dit behoeft nog wel een correctie (om dit topic van Rob Vijgenboom nog even verder te vervuilen....).Gert Vegter schreef : Om het even af te ronden: de oplossing waar ik voor gekozen heb, is het laten namaken van de originele P1800-adapter maar dan met 1/8"NPT binnendraad i.p.v. 5/8"UNF. Zie ook de onderstaande foto. Overigens is de maat van het buitendraad 3/4"BSP (Engels gasdraad)
De originele adapter heeft het onderdeelnummer 418649. Lijkt ook in de webshop te staan, maar dan inclusief een ring, voorzien van schroefdraad waar de adapter in past. Naar men zegt omdat het originele schoefdraad in het carter wel eens beschadigd raakt of omdat iemand met een niet P1800-carter een olietemperatuursensor wil monteren.
Dit onderdeel heb ik gekocht om een voorbeeld te hebben van het benodigde buitenschoefdraad van de te maken adapter. Na vervaardiging van de adapter bleek het ding echter niet te passen... Wat bleek, het artikel dat de webshop levert onder onderdeelnummer 418649 heeft ¾”BSP buitenschroefdraad, terwijl de originele adapter met dat nummer 1”UNF buitenschroefdraad heeft... Feitelijk staat er dus een onderdeel in de webshop dat geen vervangingsonderdeel is, maar een soort reparatieoptie waar ten onrechte een origineel onderdeelnummer aan is toegekend. Inmiddels heeft men wel de beschrijving iets aangepast.
Uiteindelijk is het dan toch opgelost dmv het tappen van 1/8”NPT-schroefdraad in mijn afdichtplug. Had ik dus beter direct kunnen doen. In elk geval heb ik nu eindelijk een werkende olietemperatuurmeter, hoewel ik tijdens de eerste rit (in de bebouwde kom bij 20 gr.C. buitentemperatuur) dacht dat het ding defect was. Het duurde namelijk bijna een kwartier duurde voordat de wijzer in beweging kwam (voorbij de 50 gr.C., het startpunt). Daar kijk je dan toch wel even van op...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 123
Sjef van Giersbergen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 123
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.