Olie temperatuur sensor

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-07-2015 07:30 #152667 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
Elektronica kan je nauwer afstellen als analoog. Zeker analoog van 50 jaar oud.

Mijn eigen druk meter reageert sneller als het lampje. Als je de auto start en je krijgt hem niet direct aan blijft het olielampje ook uit. Bij lage toeren, lijkt het me heel logisch dat de pomp te weinig debiet kan leveren. Volgens de Green Manuals moet je ook 2,5 bar hebben bij 2000 toeren en een max-druk van 6 bar. (Officieel kpa)

Zit gewoon klassieker olie in. Maar als die oud wordt en heet is die ook erg dun. Bij verse olie kom ik ook niet onder de Bar.
Trappen is langdurig op de linkerbaan. Ik rij vaak snelweg, de ama is mijn dagelijkse auto, dus je verlegt in de loop van de tijd de grenzen met wat je denkt dat de motor aankan.

Als ik naar mijn ouders rij, is de olie vaak rond dezelfde afstand op temp. Ik rij alleen niet, zolang er pekel op de weg ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2015 08:17 #152669 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Olie temperatuur sensor
Volgens mij is 20W50 altijd 20W50 hoor en klassiek of modern, de dikte is bij gelijke temperatuur hetzelfde.....het verschil zit hem voornamelijk in de dopes...
Je kunt gewoon een passende temperatuursensor kopen die in plaats van je carterplug komt. Bijvoorbeeld bij Skandix in allerlei maten) Dat je dan geen magneet hebt, vind ik in het motorcarter niet erg, als daar dat soort gruis ronddoolt is het toch einde motor en bovendien heb je daar het filter al voor. (Bij de versnellingsbak is dat wat anders.)
Oh, en die B18 en B20 motoren waren ook gemaakt om de hele dag tegen de top aan te presteren.
Dus geen zorgen hoor, ik reed vroeger met de 142 - B20 elke dag Den Haag - Amsterdam en v.v. met 140 op de teller, zonder overdrive en op LPG. (Dat kon toen nog!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2015 09:35 #152672 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Olie temperatuur sensor
Electronica is inderdaad veel nauwkeuriger en de bevindingen van Ronald zijn dan ook interessant - e.a. bevestigt mijn interesse voor olietemperatuur, en niet zo zeer oliedruk.

Tevens is duidelijk dat meerdere mensen geen probleem zien in een carter aftapplug met sensor - maar zoals gezegd vind ik dat een nogal kwetsbare plaats (en bovendien heb ik ook die magnetische aftapplug op mijn verlanglijstje staan ....).

Maar even terug naar de oorspronkelijke vragen :

1) Wie heeft er ervaring met sandwich platen (welke ? waar gekocht ? geen olie lekkage ?)

Tot dusver hebben we dus : Mocal.

Ik heb ook nog gevonden :
- RaidHP : iemand ervaring mee ?
- "D1 Spec" uit Taiwan, erg goedkoop en op de plaatjes twijfel ik al aan de kwaliteit (wellicht misplaatst vooroordeel ....?)

2) Is de blindplaat waar voorheen de mechanische benzinepomp zat een goede plek om een betrouwbare uitlezing van de olietemperatuur te krijgen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-07-2015 09:50 #152673 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
2. Nee geen goede plek, heb je geen oliestroom.

1. Ik heb een sandwich plate. Zweet een klein beetje. Het verwisselen van je filter wordt een extra uitdaging, want die sandwich plate kan meedraaien. Maar het is een elegante oplossing. Merk plate weet ik niet, ik had hem overgenomen van een ander lid.

Betreffend je carterplug, je moet je hele voortrein eraf rijden om bij die plug in de buurt te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2015 10:46 #152676 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

"Ed van der Zee" schreef:
Dat zijn gemiddelden, de B20E heeft hoge compressie en injectie en die 135 pk (volgens het boekje) geven aardig wat warmte, als je ze voluit gebruikt.
Er is dus een grote reserve, in de winter kun je een stuk karton voor de radiator plaatsen ....dan komt ie toch op temperatuur, maar hoe veel 1800's zie jij in de winter op de weg ?.

Hm, dat is een antwoord op mijn vraag aan Ronald Damme... Heeft die ook een B20E?
Ik rij met mijn Amazon ook ’s winters en zou wel eens willen weten in hoeverre de buitentemperatuur van invloed is op de olietemperatuur en de opwarmtijd van de olie. We weten immers allemaal dat je de motor moet ontzien zolang de olie niet op bedrijfstemperatuur is. M.a.w. hoe lang te wachten na een koude start alvorens de linker baan van de snelweg verantwoord is?

"Tom Steverink" schreef:
Dat je dan geen magneet hebt, vind ik in het motorcarter niet erg, als daar dat soort gruis ronddoolt is het toch einde motor en bovendien heb je daar het filter al voor.

Zo’n magneet voorkomt nu juist dat het gruis gaat ronddolen. Ik heb zo’n ding al jaren en bij elke olieverversing zie je dat zich daar wat gruis aan hecht, ondanks het gebruik van originele Volvo-oliefilters. Daarmee is voor mij het nut van zo’n magneet bewezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-07-2015 12:20 #152677 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
ik rij met een b18a

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 18:16 - 27-02-2017 18:17 #166999 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor
Nog even een vraagje voor P1800-deskundigen...
Binnenkort is het weer tijd om de motorolie van de B20 in mijn Amazon te verversen, een geschikte gelegenheid om eindelijk eens de (universele) olietemperatuurmeter te installeren die ik al een tijd heb liggen. Het onderblok heeft oorspronkelijk in een P1800S (of E) gezeten en dus zit er een aansluitmogelijkheid voor de sensor aan de rechterzijde van het carter. Zie ook onderstaande foto (geleend van Peter Rumen).
Momenteel zit daar bij mij nu een afdichtplug. Ooit heeft men mij eens verteld dat ik in die plug een gat moest boren en draad moest tappen voor de sensor. Is te doen natuurlijk, maar er zijn ook diverse verlooppluggen verkrijgbaar. Mijn vraag is: zit de sensor bij een P1800S rechtstreeks in het carter geschroefd of in een verloopplug? In het onderdelenboek vind ik dit niet. En wat is de maat van het schroefdraad of –in het geval van een verloopplug- wat zijn de maten van de schroefdraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 20:19 #167000 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie temperatuur sensor
hij zit in het blok middels een sensor, kijk maar eens bij documentatie.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 22:41 #167004 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

Ed van der Zee schreef : hij zit in het blok middels een sensor

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Inmiddels heb ik toch in het onderdelenboek kunnen vinden dat de sensor middels een adapter (ond.nr. 418649) in het carter zit gemonteerd, dus dat zal een soort verloopplug zijn. Resteert de vraag wat de maten van de in- en uitwendige schroefdraden hiervan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2017 22:50 #167005 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie temperatuur sensor
Ik zou de vraag omkeren, wat is de diameter van de opening en zoek een sensor die erbij past.
Hoeft echt geen Volvo onderdeel te zijn, beetje zoeken...
www.autostyle.nl/catalogus/performance-i...rmeter-50-150-c.html

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.