Olie temperatuur sensor

Lees meer
07-07-2015 10:45 #152646 door Rob Vijgenboom
Olie temperatuur sensor is gemaakt door Rob Vijgenboom
Ik overweeg om een olietemperatuur sensor te plaatsen (Ama, B20).

Oliedruk interesseert mij minder : is natuurlijk leuk om te zien, maar als die wegvalt zal het in de meeste gevallen toch al te laat zijn :(

Vraag is alleen waar je die temperatuur sensor het beste kunt plaatsen :

1) op plaats van standaard drukschakelaar : Y- of T-stuk gaat niet - te weinig plaats ivm dubbele voorpijp uitlaat,

2) carter : zou natuurlijk optimaal zijn, maar de mijne heeft geen aansluiting aan de zijkant (zoals bij P1800), en om nu hiervoor de motor eruit te halen danwel de voortrein te laten zakken om de carterpan te verwijderen, een gat te boren en er een moer op te lassen gaat mij te ver,

3) zgn 'sandwich plaat' - adapter ring met sensoraansluitingen tussen oliefilter en blok - zou kunnen,

4) plaats mechanische benzinepomp : die heb ik niet meer, dus zit hier nu een blindplaat die natuurlijk makkelijk te verwijderen is om er een gat in te boren en een moer op te lassen.

(oplossingen zoals de onderaan de caterpan - aftapbout - of i.c.m. de oliepijlstok zou ik sowieso liever willen vermijden)

Wie heeft er ervaring met sandwich platen (welke ? waar gekocht ? geen olie lekkage ?)

Is de blindplaat waar voorheen de mechanische benzinepomp zat wel een goede plek om een betrouwbare uitlezing van de olietemperatuur te krijgen ?

Andere suggesties ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 11:51 #152647 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor
Ook ik overweeg de montage van een olietemperatuurmeter (Ama met B18, binnenkort met B20). Positionering van de sensor in de carteraftapplug geeft wellicht de meest accurate waarde, maar bij gebruik van een magnetische aftappug, waar ik een voorstander van ben, lijkt het me niet aan te bevelen. Een sandwichplate is m.i. de “next best” optie. Zoiets als deze bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 17:31 #152650 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Olie temperatuur sensor
Mijn 1800S heeft tegenwoordig een digitale, heel accurate olietemp meter. En ik vind het niet echt interessant, ook na 20 minuten gummen op Zandvoort gebeurt er niet veel. Oliedruk is véél interessanter!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 17:42 #152651 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Olie temperatuur sensor
Er zijn ook carterpluggen als olietemperatuursensor voor de 240, ik dacht dat b18/20/30 zelfde schroefdraad hadden.
Daar kan ik volgens mij nog aankomen ook (ondanks dat iedereen beweert van niet haha)

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 20:30 #152656 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Olie temperatuur sensor
@Gert :
Ja, Mocal lijkt een goede optie - zij hebben althans een goede reputatie op gebied van oliekoelers. Had deze sensor adapter ook al gevonden bij een andere leverancier; wel vreemd dat ie niet op de Mocal web-site voorkomt .....

@Rob :
Heb jouw topic over de digitale temperatuurmeter voor P1800 met interesse gevolgd - hele mooie oplossing. Ik wil ook zo'n DS18B20 gebruiken (i.c.m. Arduino). Maar ik heb dus geen aansluit mogelijkheid op de zijkant van m'n carterpan .... Wat zie jij dan allemaal gebeuren met die oliedruk, wat zo spannend is ? Varieert natuurlijk met toeren, en warm/koud, maar voor de rest ? (OK, ik kom niet op Zandvoort ....) Het enige dat mij bij "normaal" gebruik interessant lijkt aan oliedruk, is te weten dat er überhaupt druk is, maar of dat nu 3 bar of 4 bar is bij een bepaald toerental ...... (en sowieso, hoe weet je wat de druk zou moeten zijn ?)

@Kevin :
Die zag ik ook op de web-site van Scandcar. Maar a) ik vind dat nogal een kwetsbare plek, en b) zoals boven aangegeven wil ik een DS18B20 sensor gebruiken i.c.m. Arduino

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-07-2015 22:09 #152661 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Olie temperatuur sensor
Bij mij is oliedruk redelijk stabiel, stationair rond de bar. In toeren 1500-2000 altijd rond de 4-5. Bij koude motor rond de 6.

Olietemp vind ik wel interessant, je weet exact wanneer je motor warm is en je kunt "trappen". En olie op temp duurt lang, al gauw 20 minuten snelwegverkeer.

Als ik trap op de snelweg, wordt de olie te heet (110), als ik dan bij een afrit moet wachten, zakt de druk weg onder de 0,85 bar.

Als ik rustig rij (100-110) blijft hij mooi koel (90-100) Ik zie onderweg zeer veel variatie in de olietemp, zeker afhankelijk van rijstijl en waar ik rij. In de stad blijft olie veel koeler, maar mijn water wordt veel warmer (95-100).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 23:26 #152663 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie temperatuur sensor
Bij de B20E in mijn 1800E beweegt de olietemperatuur nauwelijks bij normaal verkeer en korte afstanden, watertemp staat dan altijd in het midden.
Pas bij sub-maximaal belasten ( 150 km op de Duitse Autobahn) komt de olietemp in beweging en heb mee gemaakt dat bij vol gas en langere afstanden ( > 20minuten) hij zelfs over het midden komt. ( water temp doet dit dan ook...)
Dat voelt niet zo lekker...
Als ik dan wat gas minder loopt hij weer mooi terug en staat de watertemp ook weer in het midden.
Oliedruk staat ramvast op 5 kp/cm (70),
Als hij terug zakt tot onder de 1, is dat niet goed, heb je er wel Klassieke Motorolie in 20W50 o.i.d, en vervang je regelmatig ook het oliefilter
De 20W50 voor moderne auto's wordt te dun en zou deze lage druk kunnen verklaren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 23:34 #152664 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Olie temperatuur sensor

"Ronald Damme" schreef:
...olie op temp duurt lang, al gauw 20 minuten snelwegverkeer.
Als ik trap op de snelweg, wordt de olie te heet (110), Als ik rustig rij (100-110) blijft hij mooi koel (90-100)

Dat zijn interessante bevindingen, maar wat is precies "trappen" op de snelweg? Illegale snelheden aanhouden? Of 120-130 km/u rijden?
In het laatste geval lijkt het me een aanbeveling om een oliekoeler met thermostaat te installeren als je vaak op de snelweg rijdt.
Twintig minuten opwarmtijd voor de motorolie, dat is iets om rekening mee te houden... Is dat trouwens een gemiddelde? Ik kan me voorstellen dat het verschil maakt of het zomer of winter is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 23:51 #152665 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie temperatuur sensor
Dat zijn gemiddelden, de B20E heeft hoge compressie en injectie en die 135 pk (volgens het boekje) geven aardig wat warmte, als je ze voluit gebruikt.
Er is dus een grote reserve, in de winter kun je een stuk karton voor de radiator plaatsen ....dan komt ie toch op temperatuur, maar hoe veel 1800's zie jij in de winter op de weg ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2015 00:49 #152666 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic Olie temperatuur sensor
In mijn Volvo 144 zit er een oliepeilstok die de olie temperatuur meet. Onderaan de peilstok zit de temperatuur sensor.
Kevin, de carterplug die je bedoelt voor de 240 met olietemperatuur sensor kun je kopen, zo niet? is die zelf eenvoudig te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.