B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?

Lees meer
28-03-2014 10:40 - 28-03-2014 13:54 #139134 door Mathieu Ras
B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon? is gemaakt door Mathieu Ras
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum dus ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Mathieu ras ik woon in steenbergen en ben 19 jaar oud.


Ik ben momenteel bezig met het aanschaffen van een Volvo Amazon combi,
Maar voordat het zo ver is wil ik eerst wat informatie vergaren.
Het is een opknapper en is in nog redelijk goede staat voor een Volvo uit 65.
Nu wil ik er tijdens het opknappen gelijk een andere motor in gaan bouwen, als je dan toch bezig bent..
Degene van wie ik hem wil gaan overnemen is een kennis van mij en heeft een Volvo garage
En hij heeft toevallig nog een B5452S (5cil 20v) blok staan nu vroeg ik mij af of dit
Een beetje past en wat er zoal aangepast zou moeten worden.
Mbt aandrijfas achteras versnellingsbak etc etc.
De reden dat ik er een nieuwer blok in wil is trouwens, omdat ik het leuk vind om alles uit te zoeken
,ik wat meer vermogen wil hebben dan het standaard blok en er mijn boot er fatsoenlijk mee wil kunnen hellingen.
Ik ben behoorlijk ervaren met metaalbewerken dus dit is allemaal geen probleem.

Mvg Mathieu,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 11:18 #139136 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Leuk idee.
Het niet plug en play, er moet behoorlijk wat aangepast worden. Als het uberhaupt al past. Ik ken iemand die geprobeerd heeft zon motor in een 142 te bouwen, maar er was niet genoeg ruimte, met name in verband met het stuurhuis (moeilijk te verplaatsen) en de rembekrachtiger (zou nog wel op te lossen zijn).
Ik ben niet bekend met de plek onder de kap van een amazon, maar ik denk dat je daar niet veel meer ruimte hebt en dezelfde problemen tegen komt.
Op youtube zijn wel filmpjes te zien van amazon's met een T5 blok dus het kan wel. Maar die zweden malen er niet om om bijvoorbeeld de hele binnen zijde (binnenspatborden) te verwijderen en zo ruimte te creëren.
Wat algemene dingen die je sowieso zal moeten doen: de carterpan aanpassen; die van een 6cilinder gebruiken en inkorten (alu lassen), waterleidingen omleggen, versnellingsbak een M90 van een 6cilinder, aandrijfas, upgraden: onder de amazon hangt een spagettiesprietje denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 11:24 #139137 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Jeroen Bos heeft een 5 cilinder in een Amazon gezet voor de cross

En inderdaad, standaard aandrijfas voldoet niet

Zie ook filmpje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 18:02 #139147 door Mathieu Ras
Beantwoord door Mathieu Ras in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Weet je toevallig ook of jeroen bos daar een verslag van heeft gemaakt?
Ik kan er niks over terug vinden namelijk

Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2014 18:56 #139148 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
bijna alles wat je wil weten over de motor staat hier. Of het in een Amazon past is stap 2 (of andersom :P ).
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-12-2015 16:22 #156840 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Hoi,

Even een oud draadje reanimeren. Ben eens aan het rond zoeken op internet of er iemand al een 5 cilinder in een 144 gebouwd heeft. Daarbij kwam ik volgende tegen van iemand die een 5 cilinder in een 122 bouwt. Begint bij post 179: forums.swedespeed.com/showthread ... ften/page6

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-12-2015 00:04 #156880 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Dat van de carterpan wist ik al maar zoals je in bovenstaand draadje kunt lezen komt er nog heel wat meer bij kijken.
Ik ben nu ongeveer klaar met het inbouwen van een B230Ft en dat was op zich al een klus, maar met een 5 pitter vergeleken lijkt me dat nog klein bier.
Het resultaat zal wel naargelang zijn, maar ik vermoed dat om de wagen nog rijdbaar te houden naast de motor zowat de hele koets, ophanging, aandrijving, sturing en remmen ook moeten worden aangepast.
De B230FT zit vermoedelijk nu rond of net over de 200PK, fun factor 10, volgens mij ruim voldoende.
Met nog meer gaan de zwarte strepen op het asfalt alleen maar donkerder worden in plaats van dat de wagen vooruit gaat :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2016 17:53 #156945 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Mooi project Mathieu, ga ik zeker volgen.
Vergeet straks niet bij de RDW langs te gaan voor de keuring en aanpassing van je kenteken omdat je van 4 naar 5 cilinders gaat. Je voorkomt zo problemen met je verzekering en de APK keurmeester.

www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... estaureren

Heel veel succes

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2016 20:56 #156950 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Zou eerst eens bij de rdw informeren alvorens je aan het project wil beginnen , vorige eeuw..... wilde ik van 6 naar 8 cilinders , dat kon toen alleen als je er een indivduele goedkeurings test op uit liet voeren, kosten ruim 10000 gulden , dus toch maar van dat idee afgestapt.
Misschien dat ze iets soepeler zijn geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2016 08:13 #156960 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B5254S. 5 cilinder 20V in een volvo amazon?
Ben wel benieuwd of Mathieu Ras hier ooit nog mee verder gegaan is...
Zijn laatste bericht is van maart 2014 :?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.