motorproblemen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 14:23 #54150 door
motorproblemen is gemaakt door
Mijn B20a verbruikt erg veel olie (ca 1 liter op 250 km.). Waar het blijft, geen idee, want hij walmt niet bij gas loslaten en er komen ook geen zwarte spettertjes uit de uitlaat als ik er een wit papier achterhoud.

De compressie is redelijk,
10, 11, 10.5 en 12

Het enige symptoom dat ik kan ontdekken is dat de eerste bougie erg zwart is, met na een paar honderd kilometers een harde zwarte drap erop.

De eerste cilinder lijkt dus niet helemaal in orde.
Hebben jullie suggesties hoe ik een goede diagnose kan stellen en evt het een en ander kan verhelpen?
(Zonder het blok meteen te vervangen)

Ik heb al reinigingsmiddelen door de olie gegooid, maar dit haalde niks uit.

Alvast bedankt

Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 14:50 #71044 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Compressie zegt niet alles, enig idee hoeveel de motor heeft gelopen ?.
Kon je de kleppen van de cylinder 1 goed stellen. (zetels) ?. Ik gok op gebroken olieschraapveer in de betreffende cylinder.
Kop moet er dus af.
Indien de motor meer dan 300k kilometer heeft gelopen wellicht meer nodig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 14:58 #71043 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
De motor schijnt na revisie 20.000 gelopen te hebben, maar heeft nadien wel lang (ca 20 jaar) stilgestaan.

Kleppen stellen ging prima, die staan allemaal op 0,50 (ik rij op LPG).

Hoe kan ik zien of er inderdaad een olieschraapveer gebroken is, zodra ik de kop eraf haal?

Hoe ingrijpend is het vervangen van zo'n olieschraapveer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 15:07 #71042 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
als het olieverbruik al sinds ingebruikname (na de stilstand) zo hoog is, is een vastzittende schraapveer mogelijk de boosdoener. er zijn middeltjes voor om de veer 'los te weken' o.a. een nachtje remvloeistof wordt genoemd. ook in de handel, zij div. middeltjes te verkrijgenn.zie elders op dit forum. de moeite van het proberen waard, demontage van kop en onderblok, kan altijd nog. is er sprake van een gebroken veer, dan zal zich aan de binnenzijde van de cylinderwand een steeds diepere kras vormen met een toenemend olieverbruik. een dergelijke kras kan je goed constateren met de kop er af. ook kan je dan kijken of er zich bv. zgn. stootranden boven in de cylinderwand bevinden, ook een verklaring voor hoog olieverbruik en aanleiding voor een revisie. eerst maar eens proberen een (eventueel) vastzittende veer los te krijgen. succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 16:19 #71041 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Lars, dat werpt een ander licht op de zaak.
Dit probleem zou wel eens te maken kunnen hebben met de gaskop. De laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op van gereviseerde gaskoppen waar de klepzetels olie lekken en dit overmatige olieverbruik verklaren, cylinder 1 kon wel eens de ergste lekkage hebben.
Zit er nog garantie op ? weet je waar het blok vandaan komt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 16:22 #71040 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Oeps. Lars sorry niet goed gelezen, 20 jaar stilgestaan dat past bij een of meerdere gebroken zuigerveren. Vergeet wat ik net schreef, wel blijft mijn advies de kop eraf halen en gewoon in de cylinders kijken dan weet je het.Tevens kun je een gaskop eropzetten. Laat je goed adviseren/helpen door ervaren mensen in je omgeving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 16:45 #71039 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga komend weekend inderdaad de kop er maar eens afhalen.
Ik ben benieuwd wat ik te zien krijg en of dat boekdelen spreekt.

(De auto rijdt namelijk prima, maar loopt alleen niet mooi stationair.)

En desnoods maar het hele blok eruit.

Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 17:21 #71038 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Ben altijd benieuwd wat er opduikt, laat het ons weten ev. met foto.
Daar hebben velen die op ons forum inlezen profijt van
Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-10-2004 22:55 #71037 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
Een goed motorrevisie bedrijf heeft meestal ook een endoscoop om in de motor te kijken zonder dat deze direkt uitelkaar moet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-10-2004 08:23 #71036 door
Beantwoord door in topic motorproblemen
het blijft natuurlijk wel moeilijk (= onmogelijk)een eventuele breuk van een zuigerveer te constateren zónder de zuiger(s) te verwijderen. met alleen het verwijderen van de cylinderkop, ben je er dan niet en ook een endoscoop zal je niet veel verder kunnen helpen. uiteraard zijn we zeker benieuwd zoals Ed al zei: laat het vervolg vooral even weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.