Volvo Slamezon

Lees meer
18-11-2016 16:33 #164988 door Teun Mol
Volvo Slamezon is gemaakt door Teun Mol
Beste VKV leden,

Eigenlijk heb ik me al voorgesteld in het kopje ‘Even voorstellen’ maar ik zal dat bij deze nog even in het kort doen. Mijn naam is Teun Mol, Ik ben een 18 jarige HBO Automotive student aan het Fontys in Eindhoven. Ik ben op 11-11-2016 trotse eigenaar geworden van een 2 deurs Volvo Amazon uit 1969.

Allereerst waarom Slamezon? Een van de dingen die ik met de auto wil gaan doen is verlagen. Niet super laag maar wel gewoon en stuk lager maar dat het wel nog enigszins functioneel blijft voor dagelijks gebruik. Dit wil ik gaan doen omdat ik dan de lijnen van de auto mooier vind uitkomen. Zoals bij sommige bekent is word er in de custom auto wereld wel is de term ‘slammed’ gebruikt. Dit is wanneer de auto zo laag is dat hij eigenlijk over de grond schraapt. Dit is zeker niet mijn doel met de auto maar sinds ik hem toch wil verlagen vond ik het wel een leuke naam voor de auto of voor het project. Wat wil ik verder met de auto gaan doen? Voor nu is mijn doel om de auto eerst als enig sinds ‘betrouwbaar’ te maken omdat dit toch mijn auto is voor dagelijks gebruik. Hier even een rijtje met dingen die ik voor nu in het begin wil gaan doen in een random volgorde.

• LPG inbouwen (auto rijd nu op benzine maar aangezien het toch geen racemonster word is LPG vele malen voordeliger voor mijn portomonee)
• Verlagen
• Degelijke audio installatie (Geen gigantisch subwoofer)
• Hella rally lampen
• Dakrek (Imperial)
• Andere velgen in redelijk dezelfde stijl (Orginele velgen verbreden is ook een optie aangezien ik deep dish velgen erg mooi vind.)
• Mistkapjes op de koplampen

Verder nog vooral kleinere dingen zoals de bekabeling netjes organiseren en wegwerken. Allemaal van die kleine dingen waar al te samen toch heel veel tijd in zal gaan zitten. Verder zou ik in de toekomst nog veel grotere dingen willen gaan doen zoals een andere motor of een turbo en een andere versnellingsbak met dit zijn voor nu nog te grote en te duren projecten om voor mij aan te beginnen.

Wat is er tot nu toe aan gebeurt? Toen ik de auto op ging halen had ik met de vorige eigenaar besproken dat er een aantal dingen aan moesten gebeuren voordat we er mee naar huis konden rijden. De originele brandstofpomp werkte niet meer en moest vervangen worden. Ook zat er een kleine lek in de brandstoftank en er lekte brandstof uit de carburateur. We hadden afgesproken dat ik eerst de spullen van te voren zou bestellen en dat wij de problemen op de dag dat we de auto kwamen halen samen zouden oplossen. Zo gezegd zo gedaan, voor de tank heb ik Innotec Adheseal kit via mijn vader zijn werk kunnen regelen die overigens ook in de onderstaand link te bestellen is op de Volvo klassieker webshop. De brandstofpomp heb ik ook op deze webshop gekocht en heb ik gekozen voor de Pierburg pomp (Link onderaan). Voor de lekkende carburateur had ik geen oplossing omdat we dachten dat dit verholpen zou zijn door de nieuwe pomp. Op de dag dat we de auto gingen halen liep alles redelijk soepel. Lek in de tank dicht gekit en deze lekt ook niet meer. Nieuwe pomp was redelijk vlot geïnstalleerd. Alleen toen we de auto starten bleef de carburateur toch lekken. Vervolgens hebben we van de carburateur (enkele Stromberg) de vlotterkamer open geschroefd en het bleek dat de rubber o ring dit de vlotter kamer afsluit uitgedroogd was en niet meer afsloot. Dit is terug te zien op een schematische foto onderaan de pagina bij nummer 54. Helaas had de eigenaar geen vervangende de o ring maar door middel van 2 platte o ringen wat voor een conische afdichting zorgde was het lek voor nu toch opgelost. De o ring ga ik binnenkort nog vervangen met een correcte o ring. Vervolgens hebben we het voertuig op naam gezet en zijn we er mee naar huis gereden. Ik ging de volgende dag de auto wassen en schoonmaken maar toen ik de auto wilde starten sloeg de motor niet meer aan. Ik vermoede dat door een al van te voren gemeld laadprobleem kwam. Ik heb vervolgens met een multimeter de accu meerdere malen gemeten zoals buiten de auto en in de auto met starten. Deze waardes vertelde geen bijzonderheden maar mijn vermoede was toch dat de accu niet meer goed was. Toen heb ik een paar dagen later eerst de bougies er uit gehaald om deze te controleren en vervolgens ook gestart om de vonk te bekijken. Dit is in dit(
) filmpje te zien. Zo kun je zien dat 2 van de 4 te zwak vonken en ook zat er aanslag op 3 van de 4 bougies. Maar met deze bougies zou hij toch moeten starten dus mijn vermoede gingen nog steeds naar de accu. Ik heb vervolgens een accutester van school kunnen lenen en daar kwamen de resultaten uit die op de foto te zien zijn onder aan de pagina. Al met al betekent het dus een nieuwe accu die ik aanstaande zaterdag ga halen en ook gelijk een nieuwe setje bougies. Verder ga ik ook nog nieuwe olie bestellen en nieuwe filters om de auto een kleine beurt te geven(kan nooit kwaad). Verder ga ik dit weekend ook kijken voor een extra setjes sleutels aangezien ik maar 1 setje heb. Zodra ik verder aan de auto ga werken blijf ik dit hier uploaden.
www.volvoklassiekerswebshop.nl/innotec-a...t-290-ml-p-1905.html
www.volvoklassiekerswebshop.nl/benzinepomp-pierburg-p-242.html

Teun Mol.

PS: Dit word GEEN restauratie project en ik kan niet alles altijd op de juiste manier oplossen aangezien ik nog steeds een student ben met als resultaat een studentenbudget.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2016 19:48 - 18-11-2016 19:49 #164990 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo Slamezon
480A is goed genoeg voor een amazon, heb er momenteel een staan met 290A en die start nog prima maar voor de winterse kou gaan we hem wel vervangen een nieuwe heeft 560A of je moet een knots van een accu erin plaatsen.

Niet aanslaan heeft niks met een laadprobleem te maken, niet starten daarentegen wel.
Ik zou je contactpuntjes e.d. van je ontsteking eens goed nalopen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2016 01:47 #165000 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Slamezon
Wissel je bougiekabels eens uit voor kabels met een koperen kern je weet niet wat je meemaakt.
Kabels met een weerstend is niets dan ellende.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2016 02:21 #165001 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Slamezon
Beste Teun wissel of bekijk je verdeelkap met rotor eens indien slecht vervang ze voor orgineel Bosch, is wel duur maar dan heb je ook wat.
Lees ook onderstaand verhaaltje eens Fotos kloppen niet is iets mis gegaan met de Migratie naar de nieuwe page layout.
www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem-ui...en-raar-verschijnsel

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2016 23:24 #165068 door Teun Mol
Beantwoord door Teun Mol in topic Volvo Slamezon
Beste heren, ten eerste bedankt voor jullie hulpvolle reacties. Ik ben van het weekend met de auto bezig is geweest en na wat werk starte ze weer en liep ze als een zonnetje. Om terug te komen op de opmerking van de accu denk ik dat de 480A net te weinig was om de auto te starten. Overigens daalde het vermogen van de accu ook zeer snel na het proberen starten van de auto. Om deze reden heb ik toch besloten om een nieuwe accu te kopen en ben ik op zaterdag naar de Brezan gegaan en heb daar een Coldax automotive accu gekocht (te zien in de onderstaande foto) die dezelfde specificaties maar eigenlijk belangrijker ook dezelfde afmetingen als de oude Varta E11 accu had. Verder heb ik nog een nieuw setjes bougies gekocht (NGK BP6H (zie onderstaande foto)) aangezien me dit nooit verkeerd leek gezien de aanslag op de oude. Verder heb ik na aanleiding over de opmerking van de verdeler deze wel gecontroleerd en ook gelijk de weerstand over de bougiekabels gemeten(in koude toestand). Er was verder niks aan de verdeler op te merken een ook niet aan de contactpunten. Beide zagen er zeer school uit zonder iets van aanslag of vuil. Wat de bougiekabels betreft raakte geen een van de kabels een waarde boven de 3 wat goed is aangezien ze maximaal 6.5 mochten zijn. Ik denk zelf dat het probleem hem vooral in combinatie van de accu zat en de bougies en de kou en omdat ik zelf nog de juiste handigheid moet vinden om de auto in koude toestand soepel te kunnen laten starten. En dan met namen het gebruik van de choke en het gaspedaal bij een koude start.

Wat heb ik verder aan de auto gedaan? Ik heb de auto voorzien van een dikke turtle wax was laag waarvan ik weet dat ik dit niet op de mooiste manier heb gedaan maar gezien het weer de laatste tijd leek me een wat dikke beschermlaag geen kwaad voor de lak. Verder ben ik wel van plan om dit van de lente zeker weer overnieuw te gaan doen en dan juist op de correcte manier voor een mooi resultaat en waarschijnlijk ook wel met een wat beter was. Verder heb ik ook nog alle rubbers met zuurvrije vaseline ingesmeerd omdat sommige me een beetje droog leken en aangezien de temperatuur met de dag daalt leek het me ook geen slecht idee om gelijk alle rubber van de ramen en deuren even langs te lopen. Dit heb ik overigens gedaan met gewoon een simpel potje vaseline van de kruidvat aangezien me dit niet schadelijk leek en naar mijn eerste idee gewoon hetzelfde effect heeft.

Wat is het volgende? De kleine beurt kwa olie vervangen plus filter staat nog steeds op mijn lijst maar ik ga eerst kijken naar het laadprobleem in de auto en waarom het oliedruk lampje blijft branden. Wat het laadprobleem betreft vermoed ik dat de fout in de spanningsregelaar zit aangezien de vorige eigenaar de dynamo heeft laten testen en hij zij dat de dynamo in orde was. Verder heb ik wel terwijl de motor liep de spanning op de accu gemeten en kwam deze niet boven de 12.8v terwijl rond de 14.4v gewenst is. Wat het oliedruk lampje betreft hoop ik dat het een kwestie van een nieuwe oliedruk zender word aangezien deze 10euro kosten en anders zal het denk ik aan de oliepomp liggen of in iedere geval die richting op en dan gaan we denk ik naar nogal wat flink hogere bedragen zitten kijken. Hetzelfde geld voor het laadstroom probleem omdat een nieuwe dynamo al snel een stuk duurder is dan een spanningsregelaar. Voor de beide gevallen ga ik me er deze week nog in verdiepen en ik hoop dat ik van het weekend het een het ander kan meten waardoor ik zo snel mogelijk achter de oorzaak kan komen.

Groetjes,
Teun Mol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2016 00:14 #165070 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Slamezon
Beste Teun, volgens mij moet je BP6HS hebben voor de bougies.
6H is volgens mij lang Schacht en dat gaat niet goed.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2016 14:59 #165078 door Teun Mol
Beantwoord door Teun Mol in topic Volvo Slamezon
Beste Johan,
Ik had in eerste instantie dezelfde verwarring en daarom ben ik dit eerst gaan controleren. Het eerste ding waar is tegen kwam is dat er op de verpakking staat BP6H=BP6HS. Daarnaast heb ik het voertuig opgezocht op de site van NGK en kwam ik op dezelfde bougies. De S in de naamcodering staat voor standaard type zoals terug te zien in de bijlage die ik heb gekregen. Verder staat er ook een verklaring voor de overige benaming van de NGK bougies.
Groetjes,
Teun Mol.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2016 16:48 #165082 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Volvo Slamezon

Johan Geers schreef : ...volgens mij moet je BP6HS hebben voor de bougies.
6H is volgens mij lang Schacht en dat gaat niet goed.

De afgebeelde bougie is een NGK V-line nr 18 en deze kan in de plaats van de BP6H of BP6HS worden gebruikt. Zonder meer geschikt dus voor de B18/B20. De V-line bougies hebben een V-inkeping in de middenelektrode, die ervoor zorgt dat de vonk aan de zijkant van de elektrode plaats vindt, zo dicht mogelijk bij het benzine/lucht-mengsel. Een bijkomend voordeel is dat het benodigde voltage lager is. Deze beide eigenschappen geven een betere ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2016 00:29 #165091 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Slamezon
weer wat bij geleerd

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2016 14:58 #165148 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Volvo Slamezon
Teun,
ik vermoed dat de oliedruksensor niet goed is, alhoewel hij er nieuw is ingegaan.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.