Amazon 1966 met 67 Techniek

Lees meer
23-07-2016 12:21 #162031 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Hoi Arco,
Leuk dat je toch weer uit komt bij de SU's, Volvo heeft goed uitgezocht welke naalden bij welke motor of nokkenas past.
Een goede SU geeft een heel goed rijgedrag en die Brom onder de motorkap is eindeloos.
Welke nokkenas heb je er in ?.
De TT3 doet het bij mij prima en ook op LPG
Geteliciteerd met het resultaat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-07-2016 12:33 #162032 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Re:Amazon 1966 met 67 Techniek
Hoi Ed,

Inderdaad TT3, ik moet het luchtfilter nog in orde maken.

Maar het rijd met de BBB naalden vooralsnog erg goed. Daarnaast is met de zwarte luchtfilterbak van een 140 het geluid wat plezieriger. Mooie lage brom ipv hoog zuig-geluid van de Weber met open luchtfilter.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2016 04:43 #162055 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Beste Arco, ik ben best wel krities op het lopen van de motor;
1 ik vid hem te snel statinair lopen
2 ik vind als je het gas terug haalt de motor er te lang over doet voordat hij terug op staioniar toerental is.

Dan volgens mij horen er voor de B20 KN naalden in te zitten altans die zitten er bij ook in (ik heb wel een oud type SU6 een van de eerste met een vaste naald.)

Ik rijdt met B20E met een K nokkenas heb open filters (kelken) en een Simons uitlaat.
Ik heb er een hotsparks module inzitten in de orginele B20E ontsteking.

Het is niet voor het e.e.a. maar die van mij draait een stuk langzamer stationair en het pookje (korte pook) zie ja maar amper bewegen.

En ik rijdt ook nog met een octaangehalte 95 omdat hier niet hoger te verkrijgen is.
Er zit wel 10% bioethanol in de benziene hier.

hoe beter je de carburators afsteld Syngrone en sproeiers tes te minder hoor je ook je kleppen.

Ik ben dagen bezig geweest elke keer een beetje verstellen b.v. 1/16 slag aan de sproeiers maar het resultaat mag er zijn.

Voor mij is gehoor en conroleren van de bougies nog een van beste meetinstrumenten die er zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24-07-2016 09:32 - 14-08-2016 08:00 #162057 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Hoi Johan,

Dankje voor de tips! Dit was de eerste start, alles stond nog op basis afstelling. Stationair is nu 800rpm en de synchronisatie is bij 800rpm en 2500rpm dmv van een flow meter afgesteld. En de dubbele Choke kabel geplaatst.

Terugvallen naar stationair zal ik eens naar kijken, lijkt inderdaad langzaam te gaan op de film. Er zit "speciale" SU olie in de dampers en de veren leken nog goed. De veren van de gasbediening zijn vernieuwd. Dus ik moet het ergens in het vacuum zoeken.

De voor een set SU HIF6 heeft Volvo de BBB naalden als standaard, voor een HIF6 als enkele carburateur zijn dit de BCJ. Dit type naalden zijn geveerd in tegenstelling tot de SU H, HS, HD.

Voordeel van de HIF6 tegenover de HS is, in mijn optiek, een o.a. beter choke mechanisme, minder gevoelig voor temperatuurwisselingen en een grotere Flow (Per stuk: HS6 +/- 210 CFM, HIF6 +/- 240CFM, de Weber DCD36 +/- 220CFM (afhankelijk van de geplaatste venturies) en een Weber DGES 38 (Outlaw) +/- 390CFM). Voor een standaard B20 moet je bij 6500rpm zo'n 230CFM kunnen leveren om niet in ademnood te komen. Een en ander natuurlijk afhankelijk van kleppen, geflowde kop etc.

Dit type is gewoon de laatste ontwikkeling die SU gemaakt heeft. Na onze volvo's en verschillende BMC auto's hebben ze dit type nog jaren op Landrovers gebruikt.

Verdere fijn-tuning zal komende week tijdens het rijden wel komen.

Gister ook nog even met de remmen bezig geweest. Tijdens de restauratie had ik al 1 remtrommel vervangen en alles netjes schoongemaakt en afgesteld. Nu gisteren nog even de puntjes op de i gezet. Vilt-Ring vervangen, nieuwe veertjes, handremhevel vastgezet en de veer tussen de handremhevel en bovenste trekveer geplaatst. Nu is het gerammel als je over een klinkerweg rijdt ook weg.


!!!! LET OP: Veer tegen het trillen van de handremhevel zit verkeerd om. Deze moet met de dichte kant naar de trommel wijzen, niet naar de ankerplaat!!!!

Bij gebrek aan beter. Hopelijk komt maandag mijn inlegfilter binnen en kan dit gedrocht er weer af :)


Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13-08-2016 08:21 - 13-08-2016 08:30 #162477 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek


Na een paar weken met de SU's gereden te hebben zijn we een stuk verder met de fijnafstelling gekomen.
Grootste probleem van niet netjes stationair lopen was dat de Chokes er een fractie op bleef staan. Dus hij liep veel te rijk.

Omdat de achterste carburateur niet van een Volvo is (maar van een engels ding) dacht ik zo slim te zijn om een hevels voor de gasbediening warm te stoken en om te buigen, zodat ik een links en rechtse (voorste en achterste had). Dan ziet het er tenslotte ook goed uit. Dit is ook prima gelukt.

Voor de choke heb ik bij het VOD 2 nieuwe hendels gekocht en het zelfde trucje geprobeerd. Ook gelukt, echter de hevels die ik had waren van een ander type SU (HS denk ik). Daarbij is de geometrie van de choke as ten opzichte van de afslag anders. Hierdoor bleef de choke er op een een fractie op staan.

Moeilijk verhaal, makkelijke oplossing, oude choke bediening terug. Dan links en rechts maar niet 100% visueel gelijk.

Goed idee, echter de as zit gedraaid ten opzicht van de afslag. Hierdoor is in de ruststand de choke niet 100% uit.

Daarnaast aan het stoeien met de 123 ontsteking, Nu B20B curve zonder de vervroeger aangesloten op max vervroeging van 36graden@ 3500 rpm. Vacuum vervroeging permanent losgelaten, en bij stationair kom je dan rond de 12 graden uit.

Uiteraard de vacuumpotten van de SU's langs de polijstband gehaald en het luchtfilter in orde gemaakt.
Om nadieselen een stukje tegen te gaan de voorste SU voorzien van de Anti-Run-On Valve. (kan iemand mij vertellen waarom die bij dubbele carburateurs alleen bij de voorste carburateur geplaatst wordt?, ik zou eigenlijk zeggen dat dit bij beide carbs beter effect zou hebben)

En een condensator in mijn Toerenteller vervangen, nu heb ik geen +7000rpm meer als hij in de zon heeft gestaan :)

Van de week ook aluminium bochten besteld voor de Keihin project, zodat het spruitstuk af te maken is.




Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 14:15 #162484 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Opmerking over de foto van de achterremmen.De veer tussen de handremhevel en bovenste trekveer zit ,lijkt mij,verkeerd.De dichte kant moet ,dacht ik,naar buiten wijzen.Zie fotos werkplaatsboek .Ik kan niet zeggen of het iets uitmaakt.Ik bedoel dus de veer die rammelen moet voorkomen.Misschien raakt hij nu iets.? Ik plaats hem altijd met de dichte kant van de veer naar de buitenkant.Dus niet naar de ankerplaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14-08-2016 07:56 #162518 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Hoi Niek,

Dat is wel een eye-opener. Ik had namelijk van de week dat een van de 2 achterremmen een schurend geluid maakt. Na verwijderen van de remtrommel was dit veertje compleet versleten/verbogen/weg. Had dus ergens tussen gezeten.

Ik dacht dat ik hem niet goed vastgezet had (vergenoeg doorgedrukt) maar nu blijkt dat de montage compleet verkeerd was. Veertje is nu dus nog alleen in de andere trommel aanwezig. Ik ga dit vandaag verwijderen en dan van de week 2x een nieuwe veertje op de juiste manier plaatsen.

Bedankt!

Gr Arco

p.s. hier nog even een foto van onder de kap met de Su's en het luchtfilter compleet.


Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
15-06-2017 14:08 #169790 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Zo we zijn weer dik een half jaar (en Winterstalling) verder.

Ondertussen de volgende upgrades gedaan:
- Carburateurs vervangen door 4x Keihin CVK-D38 carburateurs
- Mitsubishi elektrische brandstofpomp geplaatst.
- 4 naar 1 uitlaatspruitstuk
- Kop licht geflowed
- 123 Ontsteking vervangen door een 123 Tune+
- TT6 Nokkenas geplaatst
- Gescheiden remsysteem (USA 1968) Voor + Achter gescheiden. (work in progress)

Ik zal weer een paar foto's plaatsen om voor deze auto weer een centraal topic te houden.

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2017 14:49 #169791 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
verstandige updates, met name het gescheiden remsysteem geeft meer veiligheid. Met zo veel vermogen (hoe veel trouwens ??)zou je nog voor een 140/240 achteras kunnen gaan met remschijven. Hoe is de stationair loop met de TT6, staat hij niet te hakkelen ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
15-06-2017 14:54 #169792 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Amazon 1966 met 67 Techniek
Rond de 140pk en 200nm koppel.

Stationair op 1000~1100 rpm met 25graden voorontsteking (+15 statisch +10 via Vacuum) en klepspeling van 0.5 loopt het redelijk rond. , Max vervroeging zo'n 36 graden @ +3500rpm. Dit was meteen de reden voor een 123Tune(+), om af te kunnen stappen van de standaard curves uit de normale 123Ignition.

Achteras is inderdaad een overweging, maar staat niet bovenaan het lijstje met prioriteiten. Betere stoelen staan hoger...

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.