Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg

Lees meer
11-01-2016 22:30 - 30-04-2016 11:22 #157279 door Thom Fransen
Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg is gemaakt door Thom Fransen
Vervolg?
Ja, ik ben namelijk sinds januari zelf lid van de vereniging en daarom een eigen login.

Deel 1 van dit verhaal:
www.volvoklassiekervereniging.nl ... 99517c12f2


Met de Duett gaat het lekker verder

Dit is al een ouder plaatje maar het laswerk zo goed als klaar en het strakmaken van "het huisje" gaat beginnen. Moet snel morgen nog wat foto's maken :-)
Een etage lager is er voor een drastische oplossing gekozen. Het chassis had een aantal slechte plaatsen en ik had een duidelijk verdacht dat het niet echt recht meer was.
Vandaag dan ook een Twello een prachtexemplaar opgehaald:

Eerst goed conserveren (tips om de binnenkant goed in de verf te krijgen?) en dan opbouwen!
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2016 22:34 #157281 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Waarom niet kaal (laten) maken en verzinken?
Moet met zo'n balken frame goed kunnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2016 23:31 #159150 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Inmiddels is er een hoop gebeurt. In januari had ik nogal wat tijd waardoor ik veel werk (samen met mijn vader) zelf gedaan heb.

Waarom een ander chassis:

toch wat meer roest dan ik wilde maar mocht er iemand een chassis zoeken dat vanaf de bladveer bevestigingen naar voren prima (en recht) is kan ie zich melden.

Eigenlijk had ik het chassis eerst uitgebreid klaar willen maken maar er was op zeer korte termijn een heftruck beschikbaar (en daarna een hele tijd niet meer) dus assen eronder en die zaterdag werd er een chassistransplantatie verricht.

Kaal transport


snelle foto..


Job done, je kunt op deze foto de vernieuwde hoeken goed zien en ook nog het originele oranje (Zweedse tele) op het schutbord onder het dashboard.

Inmiddels is ook het schutbord blauw gespoten (nachtblauw) en de binnenkant grijswit (het wordt de combinatie nachtblauw met grijswitte band rond de ramen) en het chassis is ook zwart geconserveerd nu.


Volgende klus is het (aan)passen van de voor spatborden/neus en ook alle vier de deuren voordat het definitieve strak maken en spuiten kan plaatsvinden.

Het middendeel van de neus was toch krommer dan gedacht (een beetje getordeerd) en is toch nog vervangen door een recht exemplaar nadat deze foto gemaakt is.

Inmiddels de neus er weer vanaf voor wat andere klussen tussendoor en aangezien ik even geen plaatwerk meer kan zien.


Danzij een geleend tooltje van clubgenoot Rob de voorrem adapters kunnen omboren voor de montage van schijfremmen.

Vooras passen (staat nog in de grondlak):



Geleende verbrede velgen passen en meten (6jx15 met 195/65/15) past prima trouwens. Ik ga wel voor de originele dichte velgen met grote doppen.


Een paar nette Volvo 340 stoelen gekocht voor een goede en vooral ook veiligere zit. Het wordt immers geen concours queen maar een lekkere rij-auto met goede techniek en een keiharde, goed geconserveerde koets. Ja, ik weet dat de rechterstoel links (los) in de auto staat ;-) .

Het wordt steeds leuker!

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-04-2016 23:32 #159913 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg

Inmiddels weer wat stapjes verder.
De schijven zitten eronder (inclusief de klauwen met de ontluchting bovenaan) en wij zijn bezig de deuren af te hangen. Dat afhangen is een langdurige klus omdat er aan de deuren al in het verleden en het recente verleden flink gelast is waardoor de pasvorm in het algemeen niet beter wordt... Even gedacht betere deuren te zoeken maar naast het geld nadeel moeten die ook aangepast worden aangezien de eene Duett niet de andere is (krijg je met antieke bouwmethodes).
Het is dus taai op dit moment maar wij kruipen voort.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 18:14 #159970 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Maar je bent wel lekker bezig Thom, wordt weer een plaatje.

Dus ga lekker door en werk aan wat energie geeft. De rest komt heus ook nog wel goed.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 22:33 #159986 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Dankjewel Gerben, er is nogal wat gelast in het verleden en recent dus af en toe is het lastig een maat te vinden..

Ik doe tussendoor ook wel wat andere klussen hoor:

Dashboard etc.scotchbriten (schuren).. ;-)

De Duett moest omgedraaid worden in de garage en vanmorgen scheen de zon dus gelijk de gelegenheid gebruikt om een paar foto's te maken:

Overzicht..


Deze deur geeft ons nog hoofdpijn.. Past niet lekker (wel al beter dan vanmorgen toen ik deze foto maakte maar nog zeker niet ideaal).


Groot probleem is dat ik de bouten niet los krijg waar het bovenste scharnier vast zit aan de A stijl, twee weken kruipolie heeft niet geholpen, de koppen (normale schroevendraaier) zijn zo zacht als boter en uitboren is mij te link, en dit scharnier moet juist iets naar buiten gesteld worden, dat kan, als de bouten los zijn....


Achter past het veel netter.


Vergeten een foto te maken met de scharnieren eraan Ze moesten er weer af omdat ik ook op zoek moet naar nieuwe pennen/bouten in de achterscharnieren aangezien die veel te veel speling hebben, dus als iemand daar 4 goede van heeft, liefst inclusief de kogeltjes en veren die eronder zitten.. Ook zoek ik nog 36 bouten M8xongeveer 40mm met konisch verzonken kop om de voor en achterdeuren met nieuwe bouten vast te kunnen zetten (40mm. is langer dan origineel maar aangezien er ooit aan gefrot is zit er geen schroefdraad meer in de stijlen maar moet ik er een moer aan de achterkant opdraaien en heb ik dus langere bouten nodig..).


Het klepje past op het eerste gezicht netjes


Maar er is toch nog een beetje werk aan de rechter zijde om de naad gelijk te krijgen.


Bij de linker deur vraag ik mij nog af of deze afstand zo origineel hoort te zijn..

Kortom wel nog wat werk te doen op zijn zachts gezegd voor wij naar de spuiter kunnen.

Er zijn gelukkig ook al dingen bijna klaar.. (knipperlicht gat nog maken en detail werk, dit past al op de auto).


Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2016 21:43 #160869 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Omdat de plaatwerker nog steeds geen tijd heeft om de deuren hun feinschliff te geven (te veel schadewerk wat goed geld opbrengt..) ben ik maar verder gegaan met een aantal andere zaken.

De vooras is klaar (de schokbrekers moeten er nog onder maar die liggen sinds gisteren ook klaar). De onderkant is gesaust met 3M fijne bodyschutz in zwart net zoals de binnenvloeren.
Het blok is weer netjes rood en voorzien van nieuwe verdelerkap, rotor, bougies etc.

Gisteren de nieuwe koppeling gemonteerd en omdat de bak daarna wel heel vlot aan het blok ging (heb wel eens meer ruzie met een motor/ bakcombinatie gehad voordat zij tot een eenheid wilde worden) heb ik deze er samen met een goede vriend gelijk in gehangen.

Vanavond de achterste baksteun nog vastgeschroefd etc. Kortom het hart zit er weer in.
Ga nu verder met de remmen en een het maken van een nieuwe kabelboom.

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2016 17:29 - 15-07-2016 17:32 #161800 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
et is hier een tijdje stil geweest wat niet wil zeggen dat er niets gebeurt is in de tussentijd.. Allereerst door een paar algemene schadegevallen en daarna door een enorme aanstorm bij het schadebedrijf vanwege de hagelbuien een aantal weken geleden werd mijn hobbyproject natuurlijk naar achter geschoven in de planning. Ondertussen heb ik wel samen met mijn vader verder gesleuteld.

De voorwielophaning is klaar op de remleiding na.



Maar inmiddels ziet een gedeelte van de garage er zo uit.


De Duett is eindelijk naar de plaatwerker voor de final touch by het inpassen van deuren en kleppen etc. en voor de laatste voorbereidingen voor het spuiten.


Het raadsel rond de niet passende wissel stroom dynamo is ook opgelost. De gaten in de adapter plaat (die je tegen het motorblok schroeft in plaats van de bevestiging van de oude dynamo) waren veel te laag in de plaat geboord (in ieder geval voor het type dynamo wat ik nu heb). Gaten dicht gelast en nieuwe geboord zo hoog mogelijk in de beugel en het probleem was opgelost. Mijn vader had het heldere moment om deze oplossing te verzinnen.
Ondertussen ben ik vrolijk bezig met de kabelboom.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2016 22:31 #161814 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Thom als je de schroeven van het scharnier waarmee het portier aan de A zuil vast zit nog niet los hebt zou ik zeker eens het gebruik van een slagschroevendraaier proberen. Bij mijn pv zaten de scharnieren ook behoorlijk vast maar met een slagschroevendraaier kreeg ik ze er allemaal probleemloos uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2016 22:45 #161815 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
Hallo Jan,
Bedankt voor je antwoord en het meedenken.
Nadat ik er eerst nog een hele grote Hazet schroevendraaier op gesloopt heb (en ik krijg dus nu waarschijnlijk een nieuwe, er brak vooraan zo een stuk uit)ben ik verder gegaan met in de kruipolie zetten.
De plaatwerker heeft een hele goede slag schroevendraaier en heeft ze deze week netjes losgekregen. Het scharnier is nu iet naar buiten gesteld en dat helpt enorm met het pasmaken :-)

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.