Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator

Lees meer
08-04-2024 22:25 #1044846 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Er bestaat hier een lamellenkam voor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 22:36 #1044848 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Het tangetje van de technical chat is duidelijk spitser (minder breed) en korter dan dat wat ik gebruik. De bekken zijn bij dat van mij vrijwel dunne plaatjes die aan hun uiteinden tov elkaar iets van elkaar af wijzen zodat ze niet helemaal aan het uiteinde drukken.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2024 21:16 #1045020 door Marco Wuyts
Volgende stap !

Reden van deze post : Vraag : heb ik een onderdeel te kort ?

Inmiddels heb ik een aantal zaken besteld via de onderdelenshop van de club en netjes (én snel) ontvangen : 
- Radiator
- 3 steunrubbers voor de radiator
- 2 afstands-busjes voor de radiator
- een 5 blads ventilator
- spansteun alternator

Het doel is om de radiator te vervangen ; de bestaande 4-blads fan te vervangen door een kanariegele met 5 bladen ; en ineens de te dunne spansteun op pensioen te stellen.
We raadplegen het onderdelenboek  : pully (15) - spacer (17) - fan (16A) - washer (16B).   Dit is echter van de standaard 4-bladige fan.
De spacer is een plat stuk van 5 millimeter dik ; de washer lijkt me eerder een dun schoteltje met een licht opstaande rand. 

Gelukkig is er een filmpje waar uitgelegd wordt hoe je dat allemaal moet doen :  vimeo.com/548760307 
(via www.volvo-academy.com/index.php?option=c...=video-67&Itemid=266)
 
Op dit filmpje kan je zien (rond 30:30) hoe de 5-blads fan wordt gemonteerd : eerst de pully ; daarbovenop de 5-bladige fan ; daarbovenop iets rond. 
Volgens mij werd er geen spacer geplaatst.

Vragen :
- klopt het dat je geen spacer monteert bij een 5-bladige fan ? (misschien omdat deze dikker is dan de standaard 4-bladige fan)
- Het zou me helpen als iemand eens een foto zou willen posten van zijn fan en pully.   

Ik vermoed namelijk dat ik wel een spacer heb (die ik mogelijk niet nodig heb) maar geen washer. In dat geval zou ik opteren om de spacer te gebruiken als washer zodat ik de bestaande bouten kan gebruiken. 
Moest ik de spacer vervangen door een dunnere washer dan gaan de vijzen er verder in.  In dat geval zou ik deze washer nog eerst moeten bestellen.


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2024 22:23 #1045021 door Stijn v.d. Linde
Hey Marco,

In mijn geval is er geen spacer en geen washer aanwezig. Dus pulley --> ventilator --> tandveerring --> boutjes. Dat past prima. Sterker nog, de fan komt wel erg dichtbij de radiator als ik nog een spacer zou toevoegen.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2024 22:38 #1045022 door Stijn v.d. Linde
Zie ook dit topic:  www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/19081-5...-voor-amazon?start=0

Bij de B18 was er geen spacer nodig, die was 6mm en kwam dus misschien door het gesloten koelsysteem dat later kwam.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
27-04-2024 23:19 #1045023 door Cor Kraaijeveld
Hallo Marco,

De enige zorg die je hebt bij de montage van de 5-bladige fan is dat hij enige ruimte laat tussen de fan de de radiator, dat beslist of je de spacer gebruikt of niet. Het moet niet zo zijn dat bij enige beweging van de radiator, de fan wordt geraakt. M.a.w. je moet de radiator goed kunnen plaatsen en verwijderen. Bij montage van de radiator houd ik ter bescherming altijd een stuk karton tussen de fan en radiator,

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2024 15:46 - 28-04-2024 15:48 #1045031 door Marco Wuyts
Bedankt voor de info !  De tip van het stuk karton neem ik zeker mee.

Ik heb de andere artikelen ook gelezen en ik begrijp wel dat als de fan te ver staat van de radiator deze niet noodzakelijk al de lucht door de radiator trekt als je stilstaat.  Om dit te regelen zullen die spacers dus dienen.

Bij de opbouw ga ik opteren om geen spacer te gebruiken omdat ik de afstand tussen de koelribben en de fan momenteel al klein vindt (1,2 cm).  Zonder spacer wordt het dus 1,7 cm.
Ik wil echter wel die washer omdat ik een gele kunststof fan heb gekocht ter vervanging van de oude metalen 4-blads.  Als je de bouten moet aandraaien dan wil ik het kunststof niet beschadigen door een te hoge drukbelasting rond de bouten.  Die metalen washer zal de druk wel meer verdelen.

Wordt vervolgd ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2024 00:30 #1045039 door Johan Geers
Volgens mij hoort er een metalen ring op te zitten om het plastic te beschermen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.