Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator

Lees meer
07-04-2024 14:29 - 27-04-2024 20:06 #1044804 door Marco Wuyts
De motor van mijn Amazon wordt nogal snel te heet.  Na ettelijke artikels te hebben gelezen op het forum wilde ik kijken of deze niet vol zat met vuil en stof. 
De voorkant van een radiator heeft een groot vlak met S-vormige metalen slierten waar de lucht kan doorstromen om alles af te koelen.  Als daar om te beginnen geen frisse lucht door kan zal hij ook niet kunnen koelen.

Echter : zoals je kan zien op de close-up zijn die S-vormige slierten dicht geplooid. 
Dit is op het grootste deel van mijn radiator zo. 


Ik gok erop dat deze radiator ooit eens in een schab heeft gelegen en dat ze er een ander onderdeel met een zeker gewicht over hebben geschoven.  Die S-ribbeltjes hebben niet veel nodig. (dat dit het werk is van het gewei van een eland is natuurlijk een mooier verhaal)
Voor airco’s heb je van die lamellenkammen om geplooide lamellen terug recht te maken.  Hier zit je met een S-vorm.

Iemand een ideetje om dit op te lossen ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2024 14:39 - 07-04-2024 14:41 #1044805 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Op de foto ziet die radiator er erg onfris uit.
Persoonlijk zou ik in deze situatie een goede gebruikte of revisie tropenradiator zoeken, dat is een groot verschil met een gewone radiator qua koeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-04-2024 18:18 #1044809 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Om koelingsproblemen in de toekomst te voorkomen, adviseer ik een nieuwe radiator en gelijk een 5-blads ventilator te plaatsen.Te koop in de shop.
Kan je ook de (toekomstige) warme zomers aan.

vr.g.r. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2024 19:48 #1044810 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Ik gebruik een speciaal tangetje dat heel dunne en gladde bekken heeft om de lamellen weer (enkel, dus per lamel) te richten, maar ik weet niet waar die te koop zijn. Het is naar mijn mening echter eenvoudig mogelijk een gewoon tangetje mbv een slijpsteen/slijptol navenant aan te passen. Een geduldwerkje maar zeker te doen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2024 20:51 #1044813 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben

Ik gebruik een speciaal tangetje dat heel dunne en gladde bekken heeft om de lamellen weer (enkel, dus per lamel) te richten, maar ik weet niet waar die te koop zijn. Het is naar mijn mening echter eenvoudig mogelijk een gewoon tangetje mbv een slijpsteen/slijptol navenant aan te passen. Een geduldwerkje maar zeker te doen.
succes,
Rudi
Heb je toevallig een foto van het tangetje ?  Als het kan wil ik het zeker proberen op te lossen met de bestaande onderdelen ipv te vervangen. 
Misschien dat er iets op trekt dat men gebruikt om nagels te verzorgen en moet ik eens bij de Hema of het Kruidvat binnenlopen.

Moest het toch niet lukken dan zal een andere radiator nodig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 00:38 #1044814 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Als ze aan een kant nog open zijn zou ik ze met een dunne spijker vanaf de open kant terug duwen.
Moet lukken lijkt mij.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 07:45 #1044817 door Ad Nous
Goede morgen allemaal,
In de airco wereld zijn daar z.g, kammen voor om de lemellen weer goed te zetten.
volvo groeten Ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 17:46 #1044831 door Hans W.
Een dunne platte schroevendraaier werkt ook prima, gewoon voorzichtig werken en met een half uurtje ben je klaar. 

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 20:52 #1044839 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Ik vind het tangetje dat ik ervoor gebruik nu niet om het te kunnen fotograferen, maar dit lijkt er iets op (breedte van de bekken moet redelijk bij de breedte van het vlakke deel van de lamellen passen). Zoals te zien kan men dit ook namaken met een goedkoop ander tangetje, de zijkanten eventueel iets afronden. Het voordeel van een tangetje ipv een schroevendraaier vind ik dat men een geknikte lamel er beter mee weer vlak kan drukken.
tangetje

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2024 21:19 #1044843 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Toevallig een foto gevonden bij de reparatie van een radiator.  blijkbaar een heel spits tangetje maar de lamellen zijn veel breder dan de mijne.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.