aluminium Radiator

Lees meer
10-05-2023 04:50 #203099 door Johan Geers
aluminium Radiator is gemaakt door Johan Geers
Heeft iemand ervaring met een aluminium Radiator ik kwam deze nl.aliexpress.com/item/1005004375010967....eLogUid=mCsvvqQcCzH2  tegen.
De temperaturen hier in de Filippijnen beginnen goed op te lopen ik zit soms met het koelwater rond de 90 gr met airco aan (stadswerk).
Een aluminium radiator heeft meer koelcapaciteit en wil op deze manier de temperatuur wat meer in de hand houden.
Ik heb alleen nog bij de fabrikant de vraag open staan of het een 4 row radiator is.
Voor de prijs ongeveer 130Euro incl verzenden kun je het niet laten.

al vast bedankt

m.vr.gr.
Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-05-2023 09:24 - 10-05-2023 09:31 #203100 door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic aluminium Radiator
Beste Johan.

Zoals je in onderstaande gegevens kunt zien geleid koper veel beter de warmte dan aluminium.
Dat een aluminium radiateur beter koelt dan een koperen kan alleen als de koelopervalakte (veel) groter is.
Het verschil in diverse merken koelvloeistof en antivries krijg ik niet gevonden.
Wel geleid een schone vloeistof beter dan een verontreinigde vloeistof.
Natuurlijk is de themostaat ook heel belangrijk. Kunt hem altijd vervangen (eventueel door een exemplaar dat iets eerder open gaat) om zeker te zijn.

Suc6 Louis.

Warmte geleidings coëfficient:
- Koper          390 Wm-1 K-1
- Alluminium  237 Wm-1 K-1

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 11:36 #203103 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic aluminium Radiator
Bij gebruik van een aluminium radiator in een jaren 60 auto heb je een vervelend dilemma:
Je zou blauwe koelvloeistof moeten gebruiken om de pakkingen te beschermen (geel, rood, groen of andere moderne varianten zijn minder of helemaal niet geschikt voor klassiekers).
Een aluminium radiator kan dan weer niet zo goed tegen blauwe koelvloeistof.
Verkeerde vloeistof merk je helaas pas na langere tijd.
In mijn PV544 heb ik een groot model radiator zitten (tropenradiator), dit koelt prima, bij mijn Amazon voorheen liep de temperatuur snel op, ondanks een extra electrische koelfan. (deze had een normale radiator)
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 18:11 #203117 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic aluminium Radiator
Waar haal je zo'n groot model tropenradiator en zijn die er ook voor de B16 uitvoeringen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2023 18:57 #203120 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic aluminium Radiator

Waar haal je zo'n groot model tropenradiator en zijn die er ook voor de B16 uitvoeringen?
Die zat al in mijn 544 B18 toen ik deze kocht. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 00:49 #203141 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste Louis, zie dit nl.differbetween.com/article/difference_..._and_copper_radiator verhaaltje.

En beste P Hannot, ik koel met gedisteleerd water en daar kan aluminium wel tegen dacht ik alleen het is wat minder goed voor de waterpomp Maar vroeger toen de amazone op de weg kwam was het in de zomer water in de winter antvries met water.
En water is nog steeds het beste koelmiddel zover ik weet.

Dat zo een radiator niet tegen bepaalde koelvloeistoffen kan wist ik niet

Ik heb nu een tropenradiator en die is al 13 jaar oud al een keer schoon laten maken (jaren terug) maar nu begint het weer.

Denk er om deze radiator is nog steeds goed genoeg als ik geen aircon gebruik, maar tegen de 40gr dan wil je het toch wel koel krijgen in de auto.

Dan kan ik er wel weer een ander koelblok in laten maken ik dacht zelfs al aan koelblok met vier rijen, maar ik dacht aluminium kan toch ook dus ben ik mij daar en beetje in gaan verdiepen.

Maar ik had gehoopt dat er binnen de club wel mensen waren die zo een radiator hebben geinstaleerd.

Tot nu heb ik alleen wat youtube filmpjes gezien en dat zag er qua koeling wel goed uit


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 05:27 - 11-05-2023 05:34 #203145 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic aluminium Radiator
Ik zie er hier een tropenradiator (extra capaciteit) te koop voor Amazon en PV (hetzelfde model dat er in mijn 544 zit)
ze zijn te koop bij de club en ook bij handelaren.
Een tropenradiator koelt in ieder geval een heel stuk beter dan een gewone radiator (koelt ook veel beter ook als een gewone radiator met zo een extra koelfan aan de voorkant, wat ik niet echt vind dat het werkte bij mijn Amazon destijds)
Radiator - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)
Radiator open systeem Super Tropic - Volvo Klassiekers (allesvooruwvolvo.nl)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 05:50 - 11-05-2023 05:54 #203146 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic aluminium Radiator

Beste Louis, zie dit nl.differbetween.com/article/difference_..._and_copper_radiator verhaaltje.

En beste P Hannot, ik koel met gedisteleerd water en daar kan aluminium wel tegen dacht ik alleen het is wat minder goed voor de waterpomp Maar vroeger toen de amazone op de weg kwam was het in de zomer water in de winter antvries met water.
En water is nog steeds het beste koelmiddel zover ik weet.

Dat zo een radiator niet tegen bepaalde koelvloeistoffen kan wist ik niet

Ik heb nu een tropenradiator en die is al 13 jaar oud al een keer schoon laten maken (jaren terug) maar nu begint het weer.

Denk er om deze radiator is nog steeds goed genoeg als ik geen aircon gebruik, maar tegen de 40gr dan wil je het toch wel koel krijgen in de auto.

Dan kan ik er wel weer een ander koelblok in laten maken ik dacht zelfs al aan koelblok met vier rijen, maar ik dacht aluminium kan toch ook dus ben ik mij daar en beetje in gaan verdiepen.

Maar ik had gehoopt dat er binnen de club wel mensen waren die zo een radiator hebben geinstaleerd.



 
Naast mijn Volvo PV rij ik als dagelijkse wagen nog steeds met mijn Saab 900 (al 35 jaar inmiddels met nu 512.000 km op de teller). De Saab 900 heeft ook het dilemma dat er af fabriek blauwe vloeistof in moet vanwege diverse pakkingen, maar de radiator is af fabriek van aluminium. Ik heb aan deze Saab inmiddels al 7x de radiator laten vervangen door een nieuwe (gelukkig kost deze maar 120,-)
Liever een lekkende radiator vernieuwen dan een incontinente motor met een verkeerd soort koelvloeistof denk ik dan maar.
Gedestileerd water kan natuurlijk ook zolang het niet vriest (heeft dan weer minder smering voor de waterpomp)
In Belgie hebben ze de gewoonte om bij te vullen met kalkrijk kraantjeswater, met alle gevolgen vandien.

In AMKlassiek heeft er nog een korte samenvatting gestaan over de verschillende soorten koelvloeistof. Het is in ieder geval meer dan gewoon maar een kleurtje.
;
Wat lief! Roze koelvloeistof! – Oldtimers in Auto Motor Klassiek (amklassiek.nl)

Een klassieker heeft de juiste koelvloeistof en de juiste motorolie nodig, anders gaat het op (middel)lange termijn mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 10:13 #203150 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Beste P ik woon op de Filipijnen, dus mijn opties voor een tropenradiator zijn een nieuw koelblok in de oude radiator en ik dacht idien mogelijk een met vier kanalen of waar ik nu mee bezig ben een aluminium radiator.
Ik heb van twee leveranciers al antwoord gehad de een had alleen 3 row radiator de ander 2 en 4 row wat ik niet uit de advertentie kon halen (ik wil 4 row).
Je moet er ook rekening mee houden dat niet alle leveranciers naar de Filippijnen toe willen verzenden.
Dus dat helpt ook niet zo.
Maar ik denk dat het de deze nl.aliexpress.com/i/1005004279587807.html?gatewayAdapt=glo2nld wordt als ik voor alumium ga.
Want er zijn er ook die gewoon een niet 100% passende radiator verkopen zie

Bij deze moet je de montage punten boven aan de radiator ombuigen om de radiator er in te krijgen laat staan de slangaansluiting boven.
Als je fotos goed bekijkt dan kun je eruit halen of dat ze goed zitten maar dan betaal je ook een beetje meer bijna het dubbelle wat ik dan liever doe omdat dat voor mijn indicatie geeft dat er op een of andere manier toch serieus naar de oude radiator/tekening is gekeken.
Degene die ik gekozen heb zitten de montagepunten wel goed.

Dus nog even afwachten wat het wordt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2023 10:58 #203151 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic aluminium Radiator
Was ik nog vergeten op marktplaats staan ze ook (aluminium radiator Volvo amazone) zoek op tropenradiator Volvo amazone bij marktplaats.
Bij een van de twee kun je duidelijk zien dat de bovenste montage punten te ver naar voren staan met het gevolg dat het koelblok te ver in de motorruimte komt net als in het laatst bijgevoegde youtube filmpje.(geeft weer moeilijkheden met monteren fanblad)
Als je net als ik veel van fotos moet hebben/engineren leer je snel of dat het past of niet.

m.vr.gr.

Johan Gers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.