- Berichten: 29
welke koelvloeistof
- Martijn Jansen (GAST)
- Offline
- Junior Lid
Het thermostaathuis van mijn '62 Amazon (B18A) lekt een beetje koelvloeistof bij de aansluiting van de slang. Er begint een klein gaatje te ontstaan. Ik heb me laten vertellen dat dat veroorzaakt wordt doordat moderne koelvloeistof het metaal (alu?) als het ware 'opvreet'.
Een nieuw thermostaathuis plaatsen is het probleem niet, maar misschien moet ik andere koelvloeistof gebruiken? Wat er nu inzit komt 'gewoon' bij een tankstation vandaan.
Ik heb hier op dit forum er nog nooit iets over gelezen, dus klopt dit verhaal wel? Graag jullie reactie, alvast bedankt.
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Motorblok is gietijzer en de radiator van koper en lood.
Ik heb er wel nieuwe siliconen slangen op ziten van het rubbermagazijn www.rubbermagazijn.nl/siliconen-slangen/...n-bochten-90-graden/
die gaan wat langer mee.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 785
gr. Cor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Bijvullen met leidingwater is een groter risico als het gaat om veroorzaken van corrosie. Moderne, longlife, koelvloeistof is naar mijn ervaring in een B18 geen probleem. Wel is het een ding dat het erg reinigend werkt. Misschien dat daardoor ook corrosie wordt weggespoeld en eerder al dreigende lekkages sneller aan het licht komen.
Problemen met deze koelvloeistof (G12+) worden gemeld bij klassiekers met natte cilinderbussen zoals Citroën (DS, traction) en Triumph. Bij die motoren zouden afdichtingen kunnen worden aangetast. Vraag me wel af of de waarschuwingen daarvoor zijn gebaseerd op feitelijke ervaringen. Mogelijk zijn lekkages ook het gevolg van het reinigend effect, waardoor zwakheden in oude afdichtingen tot lekkage leiden. Als je dat niet vertrouwt is het misschien verstandig het zekere voor het onzekere te nemen en klassieke vloeistof te gebruiken.
Volvo motoren zijn simpeler van opzet met cilinderboringen, rechtstreeks in het blok, zonder bussen. Ik heb zelf niet de ervaring dat pakkingen of slangen worden aangetast door G12+. Ben al geruime tijd een tevreden gebruiker.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martijn Jansen (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 29
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Heb mijn koelsysteem afgetapt van mijn '80 volvo 343, onderste radiator slang los gehaald, daar kwam een erg felle groene koelvloeistof uit, gaf bijna licht.
Echter om het rond de cilinderbussen leeg te laten lopen zit er een bout voor op het motorblok. Deze is echter afgebroken.
Het zag er nog erg schoon uit, radiateur gespoeld maar die was nog brandschoon van binnen.
Aangezien ik nu die bout niet makkelijk kan uitboren wil ik kijken of ik hetzelfde spul kan vinden om er weer in te gieten.
Hat stond al aardig onder niveau dus wat er uit komt is nog niet genoeg, en heb ook lekker lopen morsen.
Weet iemand wat dit voor koelvloeistof kan zijn? Waarschijnlijk antivries, maar kan er niets over vinden, en waar je het nog kunt krijgen?
Wel een hoop foto's waar het op te zien is, maar lijkt meer Amerikaans te zijn o.i.d.
Zie bijlage voor een voorbeeld foto.
Uiteindelijk wil ik de auto toch op LPG hebben en gaat de cilinderkop er af, maar zover is het voorlopig nog niet, auto zelf moet eerst nog verder opgeknapt worden.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Deze hebben losse cilinderbussen met daaromheen het koelwater.
De bout zit onderaan naast de distributie deksel.
Wordt glycol veel in auto's toegepast?
Lijkt mij meer iets voor lasapparaten o.i.d.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1280
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.