Automaatkoeling extern?

  • Chris Chaudron (GAST)
  • Chris Chaudron (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
16-02-2017 17:03 #166786 door Chris Chaudron (GAST)
Automaatkoeling extern? is gemaakt door Chris Chaudron (GAST)
Klopt het dat er in de radiateur een ringleiding zit die de automaatolie moet koelen? Ik heb op mijn (lekke) radiateur twee extra aansluitingen zitten die met de BW bak verbonden zijn.
Kan ik als het waar is dan een externe oliekoeler gebruiken en deze tegen of voor de radiateur plaatsen?

Het betreft hier een 144 aut. Modeljaar U dus 1971. (met 1970 als bouwjaar op het kenteken.)

Eigen Volvo's eerst....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 19:39 #166792 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Automaatkoeling extern?

Chris Chaudron (GAST) schreef : Klopt het dat er in de radiateur een ringleiding zit die de automaatolie moet koelen? Ik heb op mijn (lekke) radiateur twee extra aansluitingen zitten die met de BW bak verbonden zijn. Kan ik als het waar is dan een externe oliekoeler gebruiken en deze tegen of voor de radiateur plaatsen?

Dat klopt (bij een 144). Een externe oliekoeler voor de ATF heb ik ook voor de radiateur geplaatst in mijn Amazon. Toen mijn BW35 defect raakte, heb ik deze ingeruild voor een gereviseerd exemplaar, echter dat bleek een BW35 voor een 140 te zijn en niet voor een Amazon. Dus met aansluitingen voor oliekoeling ipv zonder. Was niet onwelkom, want het komt de levensduur van de bak alleen maar ten goede. Ik neem aan dat er voor de radiateur van een 144 ook voldoende plaats is voor een losse oliekoeler.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 19:46 #166793 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Automaatkoeling extern?
maar zo een vraag daarover, zit er ook een thermostaat in zo'n systeem?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 20:21 #166794 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Automaatkoeling extern?
Het is inderdaad verstandig de automaat te koelen, de eerste Amazons met de BW35 hadden dit niet.
De koeler zit bij de 1800 en 164 aan de onderzijde van de radiator, na 72 zit hij rechts in de zijkant van de radiator.
Volgens mij is er geen thermostaat in het circuit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Chris Chaudron (GAST)
  • Chris Chaudron (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
16-02-2017 22:13 #166800 door Chris Chaudron (GAST)
Beantwoord door Chris Chaudron (GAST) in topic Automaatkoeling extern?

Gert Vegter schreef : Dat klopt (bij een 144). Een externe oliekoeler voor de ATF heb ik ook voor de radiateur geplaatst in mijn Amazon.

Welk type heb je gebruikt? Hoef ik het wiel niet uit te vinden.

Eigen Volvo's eerst....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 22:42 #166803 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Automaatkoeling extern?

Ed van der Zee schreef : Het is inderdaad verstandig de automaat te koelen, de eerste Amazons met de BW35 hadden dit niet.

Volgens mij was geen enkele Amazon-automaatbak oliegekoeld, noch via de radiateur, noch via een afzonderlijke koeler...

Chris Chaudron (GAST) schreef : Welk type heb je gebruikt? Hoef ik het wiel niet uit te vinden.

Is geen kwestie van opnieuw het wiel uitvinden; er zijn verschillende soorten oliekoelers verkrijgbaar.
Ik had mijn zinnen echter gezet op een type waarvan ik destijds in NL geen leverancier kon vinden, de Derale 13220, een zg. frame rail transmission fluid cooler (zie de onderstaande afbeelding). Uiteindelijk hier besteld in de USA.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 23:25 #166807 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Automaatkoeling extern?
Dta is normaal geen termosstaat in het begin is de olie dik en dus weinig cisculatie bij opwarmen wordt hij dunner dus meer circulatie m.a.w. de olie dikte bepaald de flow van de circulatie en dus de temp.
Degene zonder koeling werd de olie te dun.
Dat is ook zo met de olie in het motorblok in het begin hoge druk maar naar verhouding minder circulatie als met olie op temperatuur.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2017 20:30 #167578 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic Automaatkoeling extern?
Hallo,

De bw 35 uit een amazon heeft wel degelijk koeling.
Op de koppelomvormer zitten schoepen die zorgen voor de koeling van de olie.
De koppelomvormer zorgt voor veel warmte ontwikkeling helemaal bij het optrekken van uitstilstand.

De koppelomvormers van de bw35 met externe koelling hebben ook de schoepen niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2017 22:51 #167586 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Automaatkoeling extern?
Ja, maar die schoepen helpen onvoldoende als de olie zelf al heet is, ik kan je vertellen dat die olie bloedheet wordt.
Externe koeling heeft de voorkeur, deze zit origineel onderaan de radiator, of aan de zijkant bij de 140/164.
ATF F is al aardig dun, dus zo'n externe koeler moet het goed kunnen doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.