5 blads koelfan voor Amazon??

Lees meer
28-08-2016 01:18 #162962 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Beste Gert, ik heb er ook een vijfblad op zitten.
Ik moet zeggen dat die van mij een keer het einde tweede groen vakje heeft gehaald statinair en toen was meer dan 40gr.
Nu moet ik zeggen ik heb een 78gr termosstaat en gebruik lokaal koelmiddel gemengd met water.
En daar kan ook nog veel verschil inzitten je moet het niet altijd in de fan zoeken je moet ook kijken welk koelmiddel de best wamrtegeleiding heeft dat scheelt ook nog.
In principe is water het beste koelmiddel maar als je dat elke keer voor de winter moet wissellen is ook wat en dan nog maar niet te spreken van de kalkaanslag.
Accuwater is in dit geval het beste.

veel success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-08-2016 11:26 #162966 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Ik heb bij mijn B-20 katterug ook een 5 blad gemonteerd.
Niet dat ik koelproblemen had, maar omdat ik toevallig deze fan in bezit kreeg, B20 model zonder uit gevijlde gaatjes, en het eens wou uittesten, ook al voor het verschil in gewicht.
Sindsdien merk ik duidelijk lagere stationaire temperaturen, en bij warm weer in de file geen probleem terwijl die in die omstandigheden ervoor wel eens in het rood ging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 17:39 #162971 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Los van stationair merk ik ook een verschil als je naar Frankrijk gaat met de caravan. Ik ben blij met mijn 5 blads kunstoffen fan. Wat ik nog steeds bijzonder vind is dat de bladen niet in een hoek staan van netjes 72 graden, maar dat de verdeling a- symmetrisch is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 18:04 #162974 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Heeft iemand er wel is aan gedacht om net zoals bij een 2 serie een radiator ombouw te maken waar de fan indraait. Zoals het nu zit bij de amazon is dat de wind ook naar links en rechts kan, wat dus verlies aan koeling is. Of klopt mijn theorie niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 18:24 #162975 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
Rene, jou theorie klopt wel volgens mij. ik heb zelfs zo'n bak liggen maar het pas maken is wel een dingetje... zeg maar..

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-08-2016 18:31 #162976 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
De ongelijke verdeling van de fanbladen zou er voor moeten zorgen dat de fan minder loeit qua geluid, bij de 240's valt dat geluid vaak op, de ene keer meer dan de andere keer trouwens. Zouden er tussen de redblocks ook verscillen zijn in fan-vorm/aantal bladen?

Wat de omkapping van de fan betreft; dat is zeker een verbeterting van de luchtstroom door de radiateur.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 19:27 - 28-08-2016 19:42 #162980 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Jan van Bochove schreef : Wat de omkapping van de fan betreft; dat is zeker een verbeterting van de luchtstroom door de radiateur.

Mee eens. En als er iemand is die een dergelijke constructie kan ontwerpen en uitvoeren, ben jij het wel... ;)
Ook kan ik mij voorstellen dat de afstand tussen fan en radiateur een rol speelt. Volvo zal niet voor niets die 6 mm spacer hebben geïntroduceerd bij het gesloten koelsysteem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 20:18 #162984 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 5 blads koelfan voor Amazon??

Jan van Bochove schreef : De ongelijke verdeling van de fanbladen zou er voor moeten zorgen dat de fan minder loeit qua geluid, bij de 240's valt dat geluid vaak op, de ene keer meer dan de andere keer trouwens.


Dat loeien heeft te maken met de visco koppeling. Koude motor hoort hij niet te loeien en zou je met een opgerolde krant de fan zelfs kunnen stoppen. Bij warme motor gaat de fan meedraaien en draait deze ook veel sneller en gaat hij loeien en dus veel meer koelen dan bij koude motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-08-2016 21:39 - 28-08-2016 21:40 #162988 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
@Rene daar heb je gelijk in, het wel/niet aandrijven van de fan door de visco is goed waarneembaar.(ook voor het gehoor)

Hier nog een voorbeeld van assymetrische bladen (even naar beneden scrollen voor filmpje en plaatjes)

www.silverstonetek.com/product.php?pid=402


@Gert,

Het inkapselen van de fan heeft behalve efficiency van de luchtstroom ook de funtie het rondpompen van warme lucht te voorkomen. Anders is het niet ondenkbaar dat warme lucht nog eens extra rond gezogen wordt, vooral bij stil staan / langzaam rijden.

Het fabriceren van een omkapseling is 1, het bevestigen is 2.:-)
Ik zou ten koste van alles willen voorkomen dat trilling in de kap de radiateur lek maakt.
Hoewel ik 3 240's heb gehad kan ik mij die bevestiging niet goed meer herinneren.
Laatste 2 waren diesels, die hebben geen kap.

Los daarvan zou ik het geen fraai gezicht vinden, ik ga dan liever voor elektrische voorzet-fan zoals eerder al genoemd is. Bij mijn laatste D24TIC had ik alleen nog maar elektrisch en de hele fan met ophanglager en v-riem laten vervallen.Gaat ook prima.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2016 21:42 - 28-08-2016 21:44 #162989 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 5 blads koelfan voor Amazon??
René en Jan, volgens mij is dit een hardnekkig misverstand en doet de viscokoppeling niets met het toerental obv (motor)temperatuur.
De viscokoppeling begrenst slechts het maximum aantal toeren van de fan, boven een x-aantal toeren neemt de ventilatiecapaciteit namelijk niet meer (noemenswaardig) toe met stijgend toerental. Om onnodig verlies van een te snel draaiende fan weg te nemen is de viscokoppeling bedacht.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.