Welke startmotoren passen?

Lees meer
20-10-2012 12:59 #119306 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welke startmotoren passen?

"Teun van Popta" schreef:
Ik heb een sloop-startmotor van een 940 gekocht om een B20 blok te kunnen testen (is prima en nog steeds te koop).
Deze startmotor heeft beduidend meer koppel en past prima.

Teun


En kost geen 155euro.. Ik had mijne via een forumlid voor een euro of 30.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2013 23:18 #122468 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Welke startmotoren passen?

"Teun van Popta" schreef:
Ik heb een sloop-startmotor van een 940 gekocht om een B20 blok te kunnen testen (is prima en nog steeds te koop).
Deze startmotor heeft beduidend meer koppel en past prima.

Teun


Met welke bouten heb je dit gemonteerd? Kan nergens vinden welke bouten erbij horen... Heb zelf een Bosch 1005821151 (1.4 kW) uit 740 weten te scoren.
Of heb je het ingetapte schroefdraad uitgeboord en originele B18/20 bouten doorgestoken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2013 23:38 #122469 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welke startmotoren passen?
Volgens mij is het gewoon m12. Ik zet ze met een tapeind en loctite er in. Te weinig ruimte voor de lange bouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2014 19:42 #145888 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welke startmotoren passen?
Uit de bovenstaande bijdragen blijkt dat er startmotoren met iets meer vermogen van een aantal latere Volvo’s bruikbaar zijn voor de B18/B20. Dat zijn echter geen reductiestarters. Veelal zal het gaan om de Bosch SR37X. Ter vervanging van dit type bestaat er wel een reductiestartmotor, de Bosch SR437X. Ook die past dus op de B18/B20. Aanbevelenswaardig, want zo’n “permanent magnet reduction gear starter” oftewel PMGR-starter is niet alleen kleiner, lichter en sterker, maar verbruikt ook nog eens minder stroom. Bovendien is de levensduur langer omdat het ding geen koolborstels maar lagers bevat.



Als je zoekt op internet, zie je deze startmotoren vooral aangeboden worden in de VS tegen sterk uiteenlopende prijzen. Bij startmotorverkopers in NL wordt doorgaans gevraagd naar het merk en type van de auto in plaats van het merk en type van de startmotor, want men is gewend een “originele” vervangingsstarter te leveren. Een reductiestarter werd echter nooit standaard gemonteerd op achterwielaangedreven Volvo’s. Er zijn zelfs leveranciers die nog nooit van een reductiestarter hebben gehoord, maar ik heb er eentje kunnen vinden bij wie de SR437X (gereviseerd) verkrijgbaar is: www.auto-electric.nl/ Kosten: 145 euro.
Overigens schijnt SR437X een Amerikaanse Bosch-aanduiding te zijn en is het originele Bosch nummer 0001108088 of 0001108030.

Zie ook onderstaande links voor meer info:
www.hotrod.com/how-to/engine/ccrp-1207-l...rs-junkyard-builder/
www.elreg.com/blog/why-are-gear-reductio...irect-drive-starters
whatisstressuni.blogspot.nl/2012/03/inertia.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-11-2014 13:49 #145928 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Welke startmotoren passen?
De starter uit de late 240 en 740/940 is dus de PGMR starter. Ze stonden voorheen bij bosjes op MP link.marktplaats.nl/m871305674 ik gok dat de markt nu zo verzadigd is met Volvo 740/940 onderdelen dat het de moeite van het adverteren niet meer is. Tientje op de sloop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2014 19:19 #145938 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welke startmotoren passen?

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
De starter uit de late 240 en 740/940 is dus de PGMR starter.

Als dat klopt, ben ik verkeerd voorgelicht. Dat is niet uitgesloten, want ik heb gemerkt dat er nogal wat onwetendheid is op dit gebied. Sowieso bij mij, want van Volvo-types na 1974 weet ik weinig, om de simpele reden dat deze modellen mij totaal niet aanspreken (de 140-serie eigenlijk ook al niet). Maar blijkbaar is het dus makkelijker om aan een PMGR-starter te komen dan ik dacht en dat is goed nieuws.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2017 18:03 - 23-03-2017 18:10 #167576 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welke startmotoren passen?
Mijn startmotor klinkt al lang nogal amechtig, een beetje zoals ikzelf nadat ik een berghelling opgelopen ben :blush: . Dat moet vlotter kunnen.

De standaard startmotor (1 kW) is in NL bij de bekende leveranciers te verkrijgen tussen eur 195 en 225, met inruil.

Aangezien ik uitsluitend op LPG rijd en je dan wel eens wat langer moet starten lijkt mij een beetje extra vermogen ook niet verkeerd. Met de nummers van Gert Vegter hierboven wordt het zoeken veel makkelijker - waarvoor dank !

Dus alle late 240-serie, 700- en 900- serie startmotoren zijn 1,4 kW PMGR; hooguit moet je M12 ipv 7/16" (=11mm) bouten gebruiken, maar dat is overkomelijk. Ik kwam ook nog de volgende compatibele Bosch nummers tegen :
0986 013 600
0986 013 603

Nu zijn er heel veel verschillende type nummers (zelfs van een en hetzelfde merk !) en merken, met extreem uiteenlopende prijzen (tussen eur 70 en eur 385, soms zonder inruil, thuisbezorgd (in FR)). Joost mag weten waarom er zoveel zijn :S .

Als ik taxichauffeur was met een moderne auto met start-stop mechanisme en de motor wel 100x of meer per dag moet starten, zou ik niet lang twijfelen en gewoon voor Bosch kiezen (hoewel ik van Bosch ook verschillende modellen vind, waarbij - bij een en dezelfde verkoper - de ene eur 185 kost en de andere eur 365, zonder dat duidelijk wordt wat het verschil is :pinch: ).

Echter, ik schat dat ik eerder over een jaar gemiddeld 2x per week start ipv > 100x per dag; dat geeft te denken.

Ze zien er allemaal hetzelfde uit en de specs van al die merken en verschillende versies per merk zijn in principe allemaal hetzelfde :
- 82,5mm,
- 9 tanden,
- draait met de klok mee,
- 1,4 kW.

Alleen de hoogte van het tandwiel dat ingrijpt op het vliegwiel verschilt tussen 34 en 39 mm ….. Maakt dat nog wat uit ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2017 19:32 #167577 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welke startmotoren passen?

Rob Vijgenboom schreef : Als ik taxichauffeur was met een moderne auto met start-stop mechanisme en de motor wel 100x of meer per dag moet starten, zou ik niet lang twijfelen en gewoon voor Bosch kiezen

Voor Bosch kiezen zou ik sowieso doen. Ofschoon ik geen taxichauffeur ben, zou ik overigens nooit een auto met een start-stop mechanisme willen hebben.:(
De PMGR-starter heb ik op de B20 in mijn Amazon gemonteerd met 7/16"UNC x 4 1/2" bouten en moeren.
Op je vraag over het tandwiel moet ik het antwoord schuldig blijven. In ieder geval kun je de starter van een 240, 740 of 940 gebruiken op je B18/B20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 18:36 - 04-10-2017 18:57 #172221 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Welke startmotoren passen?
Het heeft even geduurd, maar is er nu toch van gekomen.

Accu was al 10 jaar oud, was nog wel goed op spanning te brengen maar startvermogen was niet best meer, dus die heb ik eerst vervangen.

Ik heb de licht vermanende ondertoon in Gert's reactie ter harte genomen en toch maar een Bosch gekocht ........



Original Bosch Exchange part, keurig in Bosch verpakking thuis geleverd.

Wat gelijk opvalt is het verschil in grootte : die nieuwe is veel kleiner / slanker, en bovendien veel lichter. Ik heb geen goede weegschaal, alleen zo'n ouderwets onnauwkeurig keukending met een schaal tot 3 kg, waarbij de nieuwe door de schaal heen liep tot ca 3,6 kg, terwijl de oude de naald 2x rond deed lopen en toen had ik hem nog steeds vast. De oude startmotor schat ik dus ruim 2x zo zwaar .... en die nieuwe is nog eens 40% sterker ook.

De nieuwe startmotor heeft een dikkere flens met ingetapte M12 draad, bedoeld voor M12 bouten, zonder moeren te plaatsen.

Nu had ik Gert's opmerking over 4,5" lange 7/16" bouten + moeren wel gelezen, maar had ook gezien dat een bekende leverancier in Noord-Holland voor deze startmotoren 100 mm lange M12 bouten aanbood. Dus dacht ik : die moeten zelfs in Fr te krijgen zijn - zo gedacht, zo gedaan.

Die vlieger gaat echter niet op, want :
a) M12 bouten hebben een veel grotere kop (althans, degene die ik gekocht heb)
b) de standaard bouten zijn 94 mm lang (gekke maat : 3,7") en de bovenste kan je er maar net van achteren insteken
c) M12 gaat wel (net) door de gaten in het motorblok, maar niet door de gaten ik het koppelingshuis en uitboren gaat onder de auto niet lukken
ergo : het lukt absoluut niet om 100 mm lange M12 bouten van achter naar voor te steken en dan de startmotor vast te draaien.

Gert's oplossing is dus 7/16" UNC 4,5" lange bouten van voren naar achteren erdoor steken (7/16" gaat door M12 draadflens van nieuwe startmotor heen) en aan de achterkant met ditto moeren vast te zetten - prima. Bij de nieuwe startmotor kan dat omdat die veel slanker is (maar dat wist ik van tevoren dus niet), bij de oude niet en daarom worden bij de oude startmotor normaal gesproken de bouten van achter naar voren gestoken.

Maar ja, waar haal je dan in FR zo gauw engelse 7/16" UNC 4,5" lange bouten vandaan ? Lastig, uiteindelijk wel 7/16" UNC 6" lange bouten gevonden maar inclusief verzendkosten en toeslag voor kleine order meer dan 35 teuris aftikken vond ik toch beetje maf. Die dingen uit NL over laten komen zou ook idioot zijn voor 2 bouten .....

Uiteindelijk 10 mm draadeind gehaald en 2 stukken van 125 mm afgezaagd (120 mm is ook voldoende - rekening houdend met moerhoogte). Aan één kant 2 moeren hard op elkaar gedraaid (locale materialen handel had geen borgmoeren, dichstbijzijnde is 50 km verderop ....) en aan de andere kant moer + veerring geplaatst. Onderste draadeind met "dubbele moer kop" kon van achter naar voren geplaatst worden, de bovenste niet - die heb ik dus van voor naar achter geplaats.

M10 is natuurlijk niet hetzelfde als 7/16" (= 11,1mm), maar die nieuwe startmotor is veel lichter en er is ook geen gevaar dat de startmotor op deze manier iets uit het midden komt te zitten want er zit een rand op die hem precies centreert op het gat van de starterkrans. Moet kunnen.

Start prima.

Wel even wennen aan het nieuwe geluid bij het starten : is een beetje als het verschil tussen een hoogtoerige Japanse 2-takt motorfiets en een pruttelende BMW motorfiets uit de jaren 60/70 .....

Eur 163 incl euro 30 consigne, die je terugkrijgt als je de oude startmotor terugstuurt - maar gelet op het gewicht lijkt dat nauwelijks de moeite waard; misschien dat ik hem een volgende keer als ik naar NL ga meeneem en bij het VOD inlever, wellicht kunnen zij er nog wat mee ...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2017 19:26 #172223 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welke startmotoren passen?
Die UNC-bouten kun je (in RVS) bestellen bij Mekop Handelsonderneming in Velp: rvsmekop@xs4all.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.