een raar verschijnsel?

Lees meer
04-10-2015 05:47 #154544 door Johan Geers
een raar verschijnsel? is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, in mijn ogen een raar verschijnsel.

Laatst de naalden en sproeierbuizen vervangen van mijn SU’s, B20E, K nokkenas, 2 SU met TT gasstukken, Simonsuitlaat en hotspark ontsteking.
Gisteren na lange tijd weer eens lange rit gemaakt (20km?)
Vandaag de bougie’s gecontroleerd en wat blijkt cylinder 2 en 4 electrode en vorkje bruin, cilinder 1 en 3 alleen de electrode een beetje bruin de rest zwart.
Daar je hier niet hard kan rijden, 60km/hr is bijna vliegen heeft de motor op een niet te hoog toerental gedraaid.
Normaal is volgens mij b.v. cylinder 1 en 2 bruin en 3 en 4 zwart dus verkleuring per caburator.
Kleppen staan goed gesteld en ik heb een goede compressie cilinder 3 is het hoogste.
Je zou bijna zeggen dat in de ene aanzuigpijp meer vacuum ontstaat dan in de ander.
Ik zit er zelf al aan te denken om de olie in de dempers van de carburators te vervangen naar 10W30 voor een snellere reactie van de zuiger, wat op zijn beurt weer een armer mengsel geeft.
Voorgeschreven staat 20W50 bij dit klimaat, ik heb er nu 15W40 inzitten.
Of ligt het eraan dat ik een te laag toerental, wat in mijn geval bijna niet anders kan, rijdt?
De benziene waar ik op rijdt is PETRON octaangehalte 95 met 10% bio ethanol daar hier niet hoger te verkrijgen valt, moet eigenlijk voor mijn motor een octaangehalte van min 97 zijn
Vanochtend heb ik de sproeiers 1/16 slag verder ingedraaid om een iets armer mengsel te krijgen.
Mijn vraag is heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?
Ik ga me er voorlopig niet te druk om maken daar de motor loopt als een zonnetje en ik hier geen km vreter ben.
Maar als iemand een kant en klaar antwoord / verklaring er voor heeft hoef ik niet lang te zoeken.

b.v.d.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2015 08:38 #154545 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic een raar verschijnsel?
Johan, is het een idee om bougie's en kabels eens te verzetten? En kijken wat er dan gebeurt? Het spruitstuk is een open geheel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2015 13:50 #154549 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic een raar verschijnsel?
De oorzaak zou wel eens te maken kunnen hebben met het voornamelijk rijden van korte ritjes (ook 20 km vind ik niet echt lang) en het nooit flink kunnen belasten van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-10-2015 00:19 #154575 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic een raar verschijnsel?
Beste Gert en Hans, ik heb kelken op mijn carburators staan en daar heb ik een keer een fijn filter in gemonteerd (mosquito screen), ik denk dat dat misschien wel eens de oorzaak kan zijn.
Ik ga dat eens verwijderen kijken wat het resultaat is vacuum is een raar iets.
Ik houd jullie op de hoogte.

alvast bedankt voor de tips.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2015 12:24 #154947 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic een raar verschijnsel?
Beste Hans en Gert, ik eerst het gaas in de kelken weggehaald maar dat was het niet.
Het euvel was de rotor.
Op een van de bijgevoegde foto's, staan twee rotors de linkse zat in mijn verdeler een als de rechtse zit er nu in.
Daar bougie een en drie donker bleven t.o.v. twee en vier begon ik toch mijn twijfels te krijgen over de onsteking.
Eerst de kabels gecontroleerd waren allemaal rond de een ohm (ik heb koperen bougiekabels) dus dat was goed.
Ik dacht dan moet het onder de kap verkeerd gaan.
Ik had drie rotors twee hadden dezelfde lengte een was 0.3mm langer (gemeten volgens opstelling van bijgevoegde foto's)
Toen heb ik de diameter gemeten van de contactpunten in de kappen (ik had vier verdelerkappen tot mijn beschikking) en wat blijkt daar zitten ook verschillen in tm 0.2mm.
Ik heb de langste rotor gepakt met de kap met de kleinste diameter qua contacten op die manier heb ik de kleinste luchtspleet tussen rotor en contact in de verdelerkap.
Vandaag een stukje gereden en bougie's gekontroleerd probleem was weg allemaal bruin.
Wat geleerd met dit verhaal je kunt niet zomaar het e.e.a. uitwissellen ik denk dat rotor en kap van hetzelfde merk moeten zijn wil je een optimale vonk krijgen.

m.vr.gr.

Johan Geers





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2015 18:24 #154997 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic een raar verschijnsel?
Nou, dat is nieuw voor mij, een afwijking in afmetingen in rotors en kappen? Ik ga hier ook eens kijken!
Trouwens, weer niet teveel last gehad van de orkaan daar?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2015 01:10 #155011 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic een raar verschijnsel?
Beste Tom, we hebben hier alleen veel regen gehad, dus hier viel het wel mee.
Doordat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik het moest zoeken ben ik de kant van de onsteking op gegaan en stuite ik op het verschijnsel van verschil in de rotors.
Ik heb een oude verdeler gebruikt om de verschillen te meten.
Je kon het ook al zien als je de twee rotors met de koppen tagen elkaar hield maar een precise meetopstelling gaf het bewijs.
Met de kappen heb ik een vast stuk metal gebruikt en dan met voelmaten tussen het metaal en de contacten, maar daar vond ik geen verschil van 0,3mm maar 0,1 tot 0,2.
En als je dan het ene uiterste met het andere uiterste pakt dan zit je op een 0,5mm.
Ik stond er zelf ook een beetje van te kijken want zoiets verwacht je niet maar meten is weten.
En rotors branden misschien wel in maar slijten niet af zeker geen 0.3mm.
Standaart zit er al een ruimte tussen rotorcontact en het contact van de kap maar als daar nog een 0,5mm bijkomt staat je wel flink te vonken in de kap.
Het brandpunt in de kap op de kontacten was ook een mm of drie.

Ik ben blij dat ik het gevonden heb en heb nu weer vier bruine pitjes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.