caprotech RX5 en 10

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2016 19:17 #161471 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic caprotech RX5 en 10
Bedankt Robert :)

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2016 23:22 #161480 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic caprotech RX5 en 10
Waarom zou je allerlei middelen nodig hebben als het ook simpel kan! Gewoon blank maken en dan met de gangbare laksystemen afwerken. Blank maken kan met de slijptol met staalborstel er op, schuurschijf, stralen met afzuiging of met een klein DHZ setje met stof/recyclezak etc.
Mochten er kleine gaatjes te voorschijn komen en je wilt niet echt restaureren kun je je ze vullen met AlSi plamuur.
Als ik een auto restaureer zie ik vaak allerlei producten her en der verspreid in en op de carrosserie zitten. Zelden doen ze veel goeds, te laat opgebracht en de roest is er al, onder raamrubbers etc. kun je niet komen achteraf.
Roestpreventie werkt het best als er nog geen roest is... Dinitrol in de velsnaden etc. is uiteraard zinvol.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2016 09:31 - 29-06-2016 10:50 #161482 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic caprotech RX5 en 10
enWat ik vaak zie is dat de bodem op een paar plekjes roest vertoond, ik haal altijd alle tectyl weg ( van de hele onderzijde) omdat ik wil zien wat er onder zit, (zie eerdere posts over tectyl 40+ jaar)
Op de plekjes doe ik RX5 en laat dit goed drogen, ev. tweede laag.
RX10 wat er overheen komt is ook keihard, ik heb tot nu toe niet mee gemaakt dat het loskwam als ik het op deze wijze gebruik.
Ik zou dit inderdaad alleen gebruiken voor kofferbak, bodem (binnen en onderzijde)maar liever niet aan buitenzijde waar je het kan zien zitten.
Dus RX10 hard helemaal uit, plamuur is bij mij uit den boze, zeker over staal met gaatjes.
Dan moet er nieuw staal in of eventueel vertinnen, tin mits goed verwarmd kan prima worden gebruikt, de meest 1800's hebben het al fabriek af en ik kom regelmatig dikke lagen tegen aan de voorzijde bij de koplampen.
Omdast je het nog bewerkt, kun je zien of het goed is gevloeid en schaaf je er altijd nog wat af bij strak maken (dit nav het commentaar van Lars)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2016 12:34 #161487 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic caprotech RX5 en 10

Peter Overmars schreef : Waarom zou je allerlei middelen nodig hebben als het ook simpel kan! Gewoon blank maken en dan met de gangbare laksystemen afwerken. Blank maken kan met de slijptol met staalborstel er op, schuurschijf, stralen met afzuiging of met een klein DHZ setje met stof/recyclezak etc.
Mochten er kleine gaatjes te voorschijn komen en je wilt niet echt restaureren kun je je ze vullen met AlSi plamuur.
Als ik een auto restaureer zie ik vaak allerlei producten her en der verspreid in en op de carrosserie zitten. Zelden doen ze veel goeds, te laat opgebracht en de roest is er al, onder raamrubbers etc. kun je niet komen achteraf.
Roestpreventie werkt het best als er nog geen roest is... Dinitrol in de velsnaden etc. is uiteraard zinvol.


Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb al wereldwijd zeer positieve recensies gelezen over de producten van Caprotech. Het is enorm roestbestendig, gebruiksvriendelijk en zeer mooi af te werken (RX 10 vloeit zeer mooi en strak uit, en wordt bovendien keihard). Ik heb niet de beschikking over het nodige materiaal om met de 'klassieke laksystemen' een minstens even strak resultaat te bekomen (lees: spuitpistool, compressor, ventilatie..). Veel van de echt 'goede' autolakken zijn voor een particulier bovendien moeilijk te verkrijgen. De kofferbak van mijn Amazon is hard (of zou moeten zijn), maar de lak is niet mooi meer en bovendien is een deel in het zwart geverfd. Om die reden opteer ik ervoor om de koffer aan de binnenzijde opnieuw te verven. Met RX.

Enne.. Ik ga echt niet klooien met plamuur. Als er gaatjes zijn, dan moet het worden gelast, zo simpel is het.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2016 00:04 #162174 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic caprotech RX5 en 10
Hoe zit het nu met RX en zo?
Ik heb nu Fertan en Fertan 2K epoxy spray ik ben nog niet begonnen met afwerken en heb hier en daar wat Fertan op me gelaste en nieuwe plaat delen gesmeerd. Ik zit te denken om over te stappen naar het RX systeem dus eerst RX5 smeren en als afwerking RX10 gaat om binnen kantspatborden en motor ruimte delen. zou ik dan eerst weer met de staal borstel alles :blink: roestig moeten maken?
Wat is nu het grote verschil tussen Fertan systemen en RX ?

Fertan smeren spuiten etcc... > wassen > epoxy/ primer > Lak.

En RX zou zijn RX5 aanbrengen > RX10 aanbrengen.

Voor holle ruimtes :

Fertan aan brengen > Was, olie of ander holle ruimte conservering.

RX5 > RX 7

Ik vind Fertan vervelend omdat het zo een zooitje word dat zwarte spul en het na wassen voordat je weer stap verder kan gaan :pinch: .
En met RX hoeft er verder niet geschuurd te worden tussen de lagen door?

groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2016 11:21 #162177 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic caprotech RX5 en 10
Als je op kunt schuren tot blank staal is dat altijd het beste en kun je met epoxy 2K verder.
Bij fertan haal je de oxidatie weg, maar geeft een slechte hechting van verfsystemen.
RX5 MOET roest hebben om op te hechten,is dus een heel ander product en RX10 hecht er heel goed op.
Ik zou dit niet gebruiken op de buitenzijde, Epoxy 2K kan er niet overheen want gaat oplossen, maar voor de bodem/binnenschermen en roestige plekjes met voldoende plaatdikte is het ideaal.
De RX10 kun je in iedere RAL kleur krijgen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2016 20:05 - 29-07-2016 20:44 #162187 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic caprotech RX5 en 10
Fertan is mijns inziens voor holle ruimtes niet optimaal omdat je daar niet kunt spoelen. Dan zou ik eerder Brunox epoxy gebruiken.
Sinds de restauratiecursus heb ik mijn zinnen gezet op Rustox van Technolit
Dat ga ik gebruiken voor de (holle) ruimtes die met stralen onbereikbaar zijn/worden.
Daarna gaat er Mike Sanders vet in.
Technolit schrijft erover:

Stopt absoluut de roestontwikkeling en vormt gelijktijdig een hoogwaardige epoxy-laag
Neutraliseert de roestlaag en vormt een metaal-organisch ijzercomplex

Je hoeft hem dus niet uit te spoelen én het vormt een goede epoxy basis om op verder te werken indien nodig. Nadeel: het is niet goedkoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2016 20:05 - 30-07-2016 20:09 #162211 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic caprotech RX5 en 10
Technolit heeft meerdere producten voor corrosiebescherming, zie hier .
Een vestiging in NL is er ook:
TECHNOLIT® Nederland
Dienstenweg 15
7251 KP Vorden
Telefoon 0575 - 757007
Telefax 0575 - 757008
E-Mail: contact @technolit.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2016 18:18 #162230 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic caprotech RX5 en 10

Lars Rengersen schreef : Fertan is mijns inziens voor holle ruimtes niet optimaal omdat je daar niet kunt spoelen. Dan zou ik eerder Brunox epoxy gebruiken.
Sinds de restauratiecursus heb ik mijn zinnen gezet op Rustox van Technolit
Dat ga ik gebruiken voor de (holle) ruimtes die met stralen onbereikbaar zijn/worden.
Daarna gaat er Mike Sanders vet in.
Technolit schrijft erover:

Stopt absoluut de roestontwikkeling en vormt gelijktijdig een hoogwaardige epoxy-laag
Neutraliseert de roestlaag en vormt een metaal-organisch ijzercomplex

Je hoeft hem dus niet uit te spoelen én het vormt een goede epoxy basis om op verder te werken indien nodig. Nadeel: het is niet goedkoop.


Ik dacht dat je Fertan alleen maar hoefde te spoelen als er nog een lak overheen zou komen. Dus er kan ook geen wax of ander anti roest behoud middel overheen?

groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2016 19:21 - 31-07-2016 19:23 #162235 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic caprotech RX5 en 10
Deze FAQ van Rustbuster is wel handig. Daar staat:

Ja! Het is absoluut noodzakelijk om voor elke nabehandeling het met FERTAN® behandelde metaal met water goed af te spoelen om de opgeloste roest en de altijd aanwezige restzouten te verwijderen

Verder lees ik daar dat het nogal nauw komt met interacties met andere middelen.
Tot slot vormt het een niet poreuze laag. Andere middelen erna zullen dus niet doordringen dus hebben dus niet heel veel zin (vet daargelaten).
Verder ben ik het wel met Ed eens over het product an sich. In de bekende Duitse roest test (linkjes staan wel in mijn Mike Sanders blogpost op mijn site), scoort Fertan ook niet bijzonder goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.