- Berichten: 45
Daktent op Amazon
- Hessel Berends
- Offline
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Maar ik dacht toch even hier navragen of er mensen zijn met ervaring op dit gebied. Het betreft een Amazon sedan.
Vriendelijke groet,
Hessel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 80
Mijn zoon en ik hebben in 2016 een rondtrip door Denemarken en Zweden gemaakt op weg naar naar het Volvo museum in Gothenburg met een daktent op onze Volvo 940 turbo intercooler.
Met een Amazon moet dat ook lukken, immers daktenten zag je in de jaren '50 al op de Fiats 500, VW Kevers en Trabantjes. Mijn ervaring in Noorwegen ,destijds met onze Saviem SG4 camper uit 1967 met 3.3 liter MAN diesel, is dat niemand zit te drukken achter jou als je de 90 km/uur niet haalt, hardrijders kwamen we daar ook niet veel tegen. Dat is anders zodra je Duitsland weer inrijdt.
Wij zijn toen vanuit Kristianstad langs de fjordenkust richting Stavanger gereden (mis de Trollstigen niet, leuke haarspeldbochten!) en toen dwars naar het Oosten overgestoken over de Hardangervidda richting Lillehammer en toen via Oslo weer terug. Het rijden is daar erg relaxed, de boetes voor snelheidsovertredingen zijn niet mals.
Je moet even uitzoeken wat de dynamische dakbelasting van een Amazon is, dus hoeveel kilo het dak mag dragen als je er mee rijdt. De statische dakbelasting is grofweg 400% keer zoveel als de dynamische dakbelasting. Bij een Volvo 940 mag er officieel 100 kg op het dak (het dak kan veel meer aan, maar Volvo speelt op safe), mijn Maggiolina daktent woog 60 kg en we lieten de slaapzakken etc in de tijd tijdens het rijden. Tijdens het overnachten mag er bij een 940 (740 en 240 ook) dus 400 kg op het dak ( 60 kg daktent, dus nog 320 kg over voor personen en spullen.).
Het mooie is dat je overal kunt kamperen waar je maar met de auto kan komen: bovenop een fjord, pal aan een meertje etc. Veel plezier!
groet,
Pascal
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 206
Groot voordeel van een daktent lijkt me dat je bed altijd zonder bobbels is, zoalng je de auto maar nagenoeg waterpas kunt zetten. Nadeel: bij iedere mooie foto van je auto op een mooie locatie heb je ook dat imperium weer erop staan..
Veel plezier, lezen hier graag hoe het ging, tzt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Offline
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
- Berichten: 45
Ik ben van plan om de reis bij te houden in PolarSteps als ik er aan denk probeer ik wel een linkje te posten. Het belooft wel een flinke rit te worden want de huidige route is ongeveer 9000km. Beide auto's (kameraad heeft een Lada 1300, eerste model dus eigenlijk een Fiat met dikker plaatstaal) hebben vorig jaar Slovenie overleeft met de overstromingen en ben zelf nog naar Kroatie door gereden erna dus kwa techniek ben ik er niet zo bang voor. Voornaamste probleem was oververhitting in file met 32 graden buiten temperaturen.
Hieronder een paar plaatjes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 41
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Boeijen
- Offline
- Expert lid
- Maak graag roadtrips met de Amazon
De dynamische dakbelasting van een Amazon bedraagt volgens mij 75kg. De statische belasting mag veel hoger zijn, of dit 400% is weet ik niet. Onze daktent weegt ca 50kg en met 2 personen, beddegoed, kleding, etc. zal dat niet meer zijn dan 300kg. Wij laten tijdens het rijden ook ons beddengoed erin liggen, dit is geen probleem gebleken. Wij hebben altijd 2 dakdragers toegepast, en dat is op gewone gladde wegen afdoende gebleken. Mocht je off-road gaan en slechte wegen berijden, dan is een derde dakdrager te overwegen. Met name trillingen kunnen je dakgoten beschadigen.
Een probleem in Noorwegen kan zijn dat je daktent nat is 's morgens nat is als je deze wil inklappen. Wij hebben dit in Noorwegen opgelost door bij slecht weer een B&B te boeken, dit is ook goed te doen.
Rijden met een daktent is ook geen probleem in Noorwegen. Op de snelwegen (bijv in Duitsland >80) heb je wel veel windgeruis en zal het verbruik hoger liggen, maar tot 80kmh is dit goed te doen.
Nog een tip: laat je achterbank thuis en zet daar een koelkastje op 12V neer.
Veel plezier met de voorbereidingen! En als je vragen hebt, hoor ik het wel!
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 206
Mogelijk is daar toch de hang naar hoekige rechttoerechtaan jaren 70 auto's is ontstaan...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Offline
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
- Berichten: 45
Dankje voor de tips, we hebben geen offroad plannen (Mijn volvo is verlaagd dus is sws wat minder daarvoor) maar de 3 drager is puur om meer oppervlakte te geven voor de daktent om te onder steunen. We hebben zelf ook gekeken om een airbnb of iets dergelijks te boeken mocht het echt minder weer zijn maar we zijn redelijk optimistisch.Hoi Hessel, dit zijn mooie plannen! Wij reizen al vele jaren met onze Amazon met daktent erop. We zijn daarmee in 2012 begonnen en sindsdien is dit onze favoriete wijze van vakantie houden. Afgelopen jaar hebben we een roadtrip door Tsjechie, Polen en Slowakije gemaakt. In 2015 zijn we met de daktent naar Noorwegen geweest, een ronde gemaakt tot/met Trondheim en terug. De Noordkaap is een flinke uitdaging die we nog niet zijn aangegaan, ik ben benieuwd naar je ervaringen?! Wij houden onze reizen ook bij in PolarSteps en wil deze graag met je delen. Ik zal je een PB toesturen met de link.
De dynamische dakbelasting van een Amazon bedraagt volgens mij 75kg. De statische belasting mag veel hoger zijn, of dit 400% is weet ik niet. Onze daktent weegt ca 50kg en met 2 personen, beddegoed, kleding, etc. zal dat niet meer zijn dan 300kg. Wij laten tijdens het rijden ook ons beddengoed erin liggen, dit is geen probleem gebleken. Wij hebben altijd 2 dakdragers toegepast, en dat is op gewone gladde wegen afdoende gebleken. Mocht je off-road gaan en slechte wegen berijden, dan is een derde dakdrager te overwegen. Met name trillingen kunnen je dakgoten beschadigen.
Een probleem in Noorwegen kan zijn dat je daktent nat is 's morgens nat is als je deze wil inklappen. Wij hebben dit in Noorwegen opgelost door bij slecht weer een B&B te boeken, dit is ook goed te doen.
Rijden met een daktent is ook geen probleem in Noorwegen. Op de snelwegen (bijv in Duitsland >80) heb je wel veel windgeruis en zal het verbruik hoger liggen, maar tot 80kmh is dit goed te doen.
Nog een tip: laat je achterbank thuis en zet daar een koelkastje op 12V neer.
Veel plezier met de voorbereidingen! En als je vragen hebt, hoor ik het wel!
Het wind geluid ben ik bekend mee van mijn imperial die ik er eerder nog wel eens op had. Daar heb ik destijds een acryl plaat voor pas gemaakt vanaf net boven het dak naar de imperiaal werkte perfect dus even kijken of iets dergelijks ook kan realiseren voor een daktent.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Offline
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
- Berichten: 45
Krijgt ook veel bekijks, voornamelijk in de voormalige oost-blok landen zoals Slovenie. In Italie is het meestal andersom, daar ziet men de Lada gewoon als een Fiat. Hij is ook nog helemaal standaard, niks aan veranderd, een soort tijd capsule. Toch doe ik de ritten liever in de volvo iets meer comfort en power, al is hij door eigen modificatie een stuk luider.Leuk, zo met die Lada, daar ben ik achterin in opgegroeid, al was het een luxe versie: een 1500 combi in stemming oranje uit 1978. Later nog een beige 2104 (uit 1985). De tijd dat je met drie kinderen achterin lag te slapen met de bank plat of een heel jeugdelftal (Fjes) erin paste naar een uitwedstrijd....
Mogelijk is daar toch de hang naar hoekige rechttoerechtaan jaren 70 auto's is ontstaan...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.