- Berichten: 2284
APK een kwestie van vertrouwen ?
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
Gert Vegter schreef :
Geheel mee eens. En dan met stip op één het onverantwoorde gebruik van de smartphone achter het stuur.Jacob van Zwet schreef : Ik denk dat er grotere onveiligheden in het verkeer zijn als een paar oldtimers die de 50 jaar grens weten te halen en geen apk en geen onderhoud.
Vergeet niet dat die paar oldtimers straks met de nieuwe regeling veel meer gaan worden want elk jaar komen er een x aantal bij. En die auto's zijn qua kwaliteit en comfort stukken beter dan de andere oldtimers uit de jaren 60 en daarvoor en dus meer in trek om daar dagelijks mee op pad te gaan. Maar ook dan geld dat je onderhoud moet gaan plegen aan je auto en niet pas als de remmen weigeren of dat er een fusee breekt en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
Groet Jacob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Maargoed we kunnen er lang en breed over praten de tijd zal het leren of het een juiste beslissing is om de apk voor 50 jaar en ouder af te gaan schaffen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Televisie programma's als het wrak van de maand waren er niet voor niets!
Toen de APK plicht eenmaal ingevoerd werd stierven deze praktijken langzaam uit en ook de progressie van de algehele autotechniek zorgde over het algemeen voor betere auto's.
Dit gezegd hebbende stel ik tevens dat een Algemene Periodiek Keuring een momentopname is van de technische toestand van een auto op het moment van keuring. Als er geen regulier onderhoud aan een auto gepleegd is dan kan er van alles kapot gaan, zelf de dag na de keuring.
Een APK keurmeester heeft over het algemeen veel ervaring op zijn vakgebied. Maar een keuring die bedoeld is als vooral een veiligheidskeuring en pas later als een milieukeuring is in de verste verte niet te vergelijken met een door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsbeurt.
Zo is ook het ene merk gevoeliger voor onderhoud dan het andere; een mooi voorbeeld is de Citroën DS door velen verguisd en door velen aanbeden.
Ik heb er meerdere gereden in mijn leven en nooit problemen gehad met bijvoorbeeld het hydraulische systeem, wat bij deze wagens de remmen, vering en de stuurbekrachtiging verzorgd. Dat is puur een kwestie van onderhoud.
Natuurlijk ken ik de verhalen over het hydraulisch systeem van Citroën, op bijn alle verjaardagsfeestjes van toen kwamen de horror verhalen los, alleen als je even verder vroeg dan ging het altijd over een vage vriend van een vriend.
Wat wil ik er mee zeggen? Dat bij normaal onderhoud een auto bijna altijd goed functioneert.
Deze specifieke wagen is in der tijd in de markt gezet als een topklasse auto en dat geldt zeker ook voor de door ons geliefde Volvo's.
De meeste mensen die een oldtimer van 50 jaar en ouder bezitten hebben er vaak niet een maar meerdere.
En ze weten vaak alles van hun merk en de modellen, bovendien zijn er veel mensen die zelf sleutelen, het is hun hobby.
Wel tot die categorie behoor ik ook; ik sleutel én restaureer al 50 jaar.
Met mijn vaste garage heb ik afgesproken dat ik straks als de APK van deze auto's voorgoed vervalt, dat ik op de oorspronkelijke vervaldata bij hen een keuring per voertuig doe als ware het voor de APK, hij rekent daar minder geld voor als een gewone APK.
Ondanks dat ik zelf genoeg verstand van auto's heb laat ik er toch ook even iemand anders naar kijken.
Ik hoop dat dit positief bijdraagt aan de discussie.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
ik rij rally's met mijn 61er Amazon en 48er Dodge dus ik zorg er wel voor dat ze goed zijn, beter dan de APK eisen zelfs, zoals bv gordels, derde remlicht en dat soort zaken en remmen moet beter dan het APK minimum.
En toch vond ik die APK een crime, was altijd op een dag die niet uitkwam, op de APK dag pekel of regen en een keurmeester die ging zeiken over dingen die niets met veiligheid te maken hadden; speciale APK aanpassingen, extra lampen er tijdelijk afhalen en dat soort gedoe; nee, bij mij gaan in 2018 de champagnekurken knallen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Wat ik nog niet gehoord heb is het risico wat je loopt om met je klassieker een ongeval te hebben veroorzaakt door slecht onderhoud.
Dit is een enorme domper op de vaak jarenlange opbouw van hun gouden koets, nog maar te zwijgen van de financiële strop.
Soms ben je blind voor de gebreken van je eigen klassieker, dus een ander mee laten kijken spreekt me aan.
Ook ik slaak een zucht van verlichting, al de Apk's geeft heel veel extra werk, en o wee als je het vergeet weet RDW je te vinden en dat kost 600 euro, belachelijk.
Sommige projecten staan jarenlang stil, moet je eens optellen wat dat aan nutteloze kosten met zich mee brengt.
Ten slotte vind ik de hele discussie over aansprakelijkheid een non-issue, je kunt met één zinnetje onder aan het keuringsformulier vermelden dat je als persoon/vereniging geen verantwoordelijkheid aanvaard.
We willen geen verantwoordelijkheid, maar wel elkaar ondersteunen.
De vraag is hoe dit te organiseren, ik vind dat de VKO hier een voortrekkersrol zou moeten spelen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Ed van der Zee schreef : Goed, meerdere invalshoeken en meningen.
Wat ik nog niet gehoord heb is het risico wat je loopt om met je klassieker een ongeval te hebben veroorzaakt door slecht onderhoud.
Ed lees mijn reactie's is dan zal je lezen dat sommige eigenaren van oldtimers het liefst zo goedkoop mogelijk willen rijden en alleen maar ingrijpen als het echt nodig is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Elke auto die ouder is en vaak meerdere keren de klok is rond geweest, heeft afhankelijk van de mate waarin onderhoud is gepleegd, gewoon door de leeftijd zwakkere plekken. Lees het forum van diverse merken maar ook hier ons eigen forum maar na; er zijn regelmatig auto's waaraan op een gegeven moment serieuze gebreken worden geconstateerd.
Ik ben met René eens dat er zeker een categorie mensen is die aan onderhoud alleen iets doen als er een onderdeel stuk gaat , anderen daarentegen vertroetelen hun oldtimer tot en met en houden hem in een perfecte conditie.
Allemaal een kwestie van betrokkenheid geld en soms helaas ook desinteresse.
Maar zelfs bij goed onderhoud kan het fout gaan, er kan altijd iets kapot gaan het is tenslotte mechaniek en plaatwerk.
Zelfs een APK keurmeester of een garagist heeft geen "röntgenogen" zij baseren zich op kennis en ervaring. En in dat kader zijn er zeker ook enorme verschillen. Wat de een erg belangrijk vindt daar zegt de ander wat anders.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Maar ik denk dat deze categorie géén klassieker koopt, afgezien van een kleine groep die denkt dat een klassieker op LPG goedkoper is...
De Volvo's die voor hobby worden gekocht, worden zeer goed onderhouden en dat blijkt ook uit de statistieken, dit vormde de basis voor het afschaffen van de APK plicht
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.