APK een kwestie van vertrouwen ?

Lees meer
16-02-2017 11:35 #166780 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK een kwestie van vertrouwen ?

Gert Vegter schreef :

Jacob van Zwet schreef : Ik denk dat er grotere onveiligheden in het verkeer zijn als een paar oldtimers die de 50 jaar grens weten te halen en geen apk en geen onderhoud.

Geheel mee eens. En dan met stip op één het onverantwoorde gebruik van de smartphone achter het stuur.


Vergeet niet dat die paar oldtimers straks met de nieuwe regeling veel meer gaan worden want elk jaar komen er een x aantal bij. En die auto's zijn qua kwaliteit en comfort stukken beter dan de andere oldtimers uit de jaren 60 en daarvoor en dus meer in trek om daar dagelijks mee op pad te gaan. Maar ook dan geld dat je onderhoud moet gaan plegen aan je auto en niet pas als de remmen weigeren of dat er een fusee breekt en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 13:00 #166781 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Het klopt inderdaad dat we wel over een ander soort type oldtimer gaan praten alles voor 1960 is anders opgebouwd en heeft veel meer aandacht nodig om op de weg te houden. Alles na 1960 heeft al periodiek aandacht nodig maar blijft over het algemeen gewoon door rijden. Maar een oldtimer rij je meestal al omdat je een passie hebt. En er zullen er meer bij komen maar de jongere generatie mensen heeft mogelijk minder interesse in dat type auto denk elektrische alle opties die moderne auto hebben, veiligheid en ook zijn er genoeg manieren om een relatief moderne auto te kunnen rijden. Dus waarom zouden mensen dan kiezen om een oldtimer te kopen rijden met alle ongemakken. Als ik kijk naar de VW scene waar veel jongere in zitten zijn de meeste wel heel Laag maar zien er verder in top conditie uit en krijgen genoeg aandacht en word er echt niet op bespaard kwa onderdelen onderhoud geld. Denk dat tijden veranderen en dat het financieel steeds minder aantrekkelijk word om nog een oldtimer te rijden want voor het zelfde geld heb je een moderne zuinige veilige auto.

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 15:57 #166783 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Daar heb je ook gelijk in dat een liefhebber meer aandacht aan zijn bolide schenkt. En dat de huidige jeugd kiest voor een modernere auto en die naar zijn wensen aanpast om zich af te scheiden van de rest maar het kan gek lopen, ik had nooit gedacht dat mijn zoon een brommer zou kopen die ik in mijn jeugd zag rijden, hij heeft ff een moderne scooter gehad maar miste toch het simpele sleutelen eraan en je maakt je afzijdig van de rest. En dat geld voor mijn pa ook die had ook nooit kunnen bevroeden dat zijn zoon in auto's zou gaan rijden die in zijn tijd heel normaal waren.

Maargoed we kunnen er lang en breed over praten de tijd zal het leren of het een juiste beslissing is om de apk voor 50 jaar en ouder af te gaan schaffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 17:16 #166787 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
In de 50 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en als passie oldtimers heb ik veel voorbij zien komen in het pre APK tijdperk was het "normaal" voor sommige lieden bij de verkoop van een auto deze voor de verkoop even op te ketsen met polyester, popnagels, cement en bergen plamuur.
Televisie programma's als het wrak van de maand waren er niet voor niets!
Toen de APK plicht eenmaal ingevoerd werd stierven deze praktijken langzaam uit en ook de progressie van de algehele autotechniek zorgde over het algemeen voor betere auto's.
Dit gezegd hebbende stel ik tevens dat een Algemene Periodiek Keuring een momentopname is van de technische toestand van een auto op het moment van keuring. Als er geen regulier onderhoud aan een auto gepleegd is dan kan er van alles kapot gaan, zelf de dag na de keuring.
Een APK keurmeester heeft over het algemeen veel ervaring op zijn vakgebied. Maar een keuring die bedoeld is als vooral een veiligheidskeuring en pas later als een milieukeuring is in de verste verte niet te vergelijken met een door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsbeurt.

Zo is ook het ene merk gevoeliger voor onderhoud dan het andere; een mooi voorbeeld is de Citroën DS door velen verguisd en door velen aanbeden.
Ik heb er meerdere gereden in mijn leven en nooit problemen gehad met bijvoorbeeld het hydraulische systeem, wat bij deze wagens de remmen, vering en de stuurbekrachtiging verzorgd. Dat is puur een kwestie van onderhoud.
Natuurlijk ken ik de verhalen over het hydraulisch systeem van Citroën, op bijn alle verjaardagsfeestjes van toen kwamen de horror verhalen los, alleen als je even verder vroeg dan ging het altijd over een vage vriend van een vriend.
Wat wil ik er mee zeggen? Dat bij normaal onderhoud een auto bijna altijd goed functioneert.
Deze specifieke wagen is in der tijd in de markt gezet als een topklasse auto en dat geldt zeker ook voor de door ons geliefde Volvo's.

De meeste mensen die een oldtimer van 50 jaar en ouder bezitten hebben er vaak niet een maar meerdere.
En ze weten vaak alles van hun merk en de modellen, bovendien zijn er veel mensen die zelf sleutelen, het is hun hobby.
Wel tot die categorie behoor ik ook; ik sleutel én restaureer al 50 jaar.

Met mijn vaste garage heb ik afgesproken dat ik straks als de APK van deze auto's voorgoed vervalt, dat ik op de oorspronkelijke vervaldata bij hen een keuring per voertuig doe als ware het voor de APK, hij rekent daar minder geld voor als een gewone APK.
Ondanks dat ik zelf genoeg verstand van auto's heb laat ik er toch ook even iemand anders naar kijken.

Ik hoop dat dit positief bijdraagt aan de discussie.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
16-02-2017 17:35 #166788 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
nog ruim een jaar en vanaf mei 2018 geldt dan geen APK plicht meer voor auto's ouder dan 50 jaar, en daar ben ik dan heel blij mee, hoewel het lullig is dat mijn APK een maand eerder verloopt dus ik moet dan nog een laatste APK doen voor één maand......
ik rij rally's met mijn 61er Amazon en 48er Dodge dus ik zorg er wel voor dat ze goed zijn, beter dan de APK eisen zelfs, zoals bv gordels, derde remlicht en dat soort zaken en remmen moet beter dan het APK minimum.
En toch vond ik die APK een crime, was altijd op een dag die niet uitkwam, op de APK dag pekel of regen en een keurmeester die ging zeiken over dingen die niets met veiligheid te maken hadden; speciale APK aanpassingen, extra lampen er tijdelijk afhalen en dat soort gedoe; nee, bij mij gaan in 2018 de champagnekurken knallen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 18:53 #166790 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Ik heb me ook voorgenomen ,om vanaf 2018 mijn oldtimers een vergelijkbare keuring als de apk te laten ondergaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 20:32 - 16-02-2017 20:33 #166796 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Goed, meerdere invalshoeken en meningen.
Wat ik nog niet gehoord heb is het risico wat je loopt om met je klassieker een ongeval te hebben veroorzaakt door slecht onderhoud.
Dit is een enorme domper op de vaak jarenlange opbouw van hun gouden koets, nog maar te zwijgen van de financiële strop.
Soms ben je blind voor de gebreken van je eigen klassieker, dus een ander mee laten kijken spreekt me aan.

Ook ik slaak een zucht van verlichting, al de Apk's geeft heel veel extra werk, en o wee als je het vergeet weet RDW je te vinden en dat kost 600 euro, belachelijk.
Sommige projecten staan jarenlang stil, moet je eens optellen wat dat aan nutteloze kosten met zich mee brengt.

Ten slotte vind ik de hele discussie over aansprakelijkheid een non-issue, je kunt met één zinnetje onder aan het keuringsformulier vermelden dat je als persoon/vereniging geen verantwoordelijkheid aanvaard.
We willen geen verantwoordelijkheid, maar wel elkaar ondersteunen.
De vraag is hoe dit te organiseren, ik vind dat de VKO hier een voortrekkersrol zou moeten spelen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 21:15 - 16-02-2017 21:16 #166797 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK een kwestie van vertrouwen ?

Ed van der Zee schreef : Goed, meerdere invalshoeken en meningen.
Wat ik nog niet gehoord heb is het risico wat je loopt om met je klassieker een ongeval te hebben veroorzaakt door slecht onderhoud.


Ed lees mijn reactie's is dan zal je lezen dat sommige eigenaren van oldtimers het liefst zo goedkoop mogelijk willen rijden en alleen maar ingrijpen als het echt nodig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 23:10 #166805 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Ik mis nog een andere invalshoek, deze zal bij sleutelaars bekend zijn maar bij mensen die zelf niet aan de auto werken minder.
Elke auto die ouder is en vaak meerdere keren de klok is rond geweest, heeft afhankelijk van de mate waarin onderhoud is gepleegd, gewoon door de leeftijd zwakkere plekken. Lees het forum van diverse merken maar ook hier ons eigen forum maar na; er zijn regelmatig auto's waaraan op een gegeven moment serieuze gebreken worden geconstateerd.
Ik ben met René eens dat er zeker een categorie mensen is die aan onderhoud alleen iets doen als er een onderdeel stuk gaat , anderen daarentegen vertroetelen hun oldtimer tot en met en houden hem in een perfecte conditie.

Allemaal een kwestie van betrokkenheid geld en soms helaas ook desinteresse.
Maar zelfs bij goed onderhoud kan het fout gaan, er kan altijd iets kapot gaan het is tenslotte mechaniek en plaatwerk.
Zelfs een APK keurmeester of een garagist heeft geen "röntgenogen" zij baseren zich op kennis en ervaring. En in dat kader zijn er zeker ook enorme verschillen. Wat de een erg belangrijk vindt daar zegt de ander wat anders.

Groet Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 08:59 #166812 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Ja, de gemiddelde Nederlander pleegt aan zijn dagelijkse auto, vaak, zo min mogelijk onderhoud.
Maar ik denk dat deze categorie géén klassieker koopt, afgezien van een kleine groep die denkt dat een klassieker op LPG goedkoper is...
De Volvo's die voor hobby worden gekocht, worden zeer goed onderhouden en dat blijkt ook uit de statistieken, dit vormde de basis voor het afschaffen van de APK plicht

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.