APK een kwestie van vertrouwen ?

Lees meer
14-02-2017 10:43 #166730 door Ed van der Zee
APK een kwestie van vertrouwen ? is gemaakt door Ed van der Zee
De APK van de volvo's voor 1960 verdwijnt eerdaags, de vraag is of dit verstandig is.
Nederlanders beknibbelen vaak op het onderhoud en verhelpen alleen de opmerkingen die bij de APK worden vastgesteld.
Mijn vraag is of de VKV niet een rol zo kunnen spelen in deze.
Daarbij denk ik aan de TC de Regio's/Registers die deze jaarlijks zou kunnen organiseren.
Ik verwacht dat dit niet alleen een goede zaak is, maar ook de leden en de TC dichter bij elkaar brengt Je kunt overwegen of je iets dergelijks mogelijk maakt op de ALV, om het aantal bezoekenede leden te vergroten.
Levert ook nog iets op voor de clubkas.

Tevens merk ik dat onderdelen die worden aangeboden niet de kwaliteit heeft gelijk NOS of Volvo onderdelen.
Voorbeelden zijn;
Remolie van goedkope kwaliteit, is al na ca. 2 jaar niet meer goed en door water kans op vapor lock.
Lijkt me geen feest met een enkel systeem...
Remklauwen zijn verkrijgbaar zonder de nummers erin, goedkoop maar de duurzaamheid van de zuigers is waardeloos. Al twee keer gezien dat het 'chroom' er vanaf bladdert.
Dit zie ik ook bij remcylinders en hulpkoppelingcylinders,
Oliepompen, ook geen nummers in en speling tussen de schoepen zit al op 2 - 2,5 en bij 3,5 is hij versleten.
Mijn zorg is dat dit 'Chinese troep' betreft, je hebt in ieder geval géén idee waar het vandaan komt.
Ik zou willen dat het VKO ook kwaliteitseisen moet stellen en naleven.
Laatst bij VKO nieuwe schoepen besteld en deze zijn wél goed, je kunt oliepompen dus reviseren.

Wat vindt men ervan ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-02-2017 11:23 #166732 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Beste Ed,

Er is al jaren geen APK verplichting voor oldtimers met bouwjaar voor 1960 en dit heeft niet tot enig mij bekend probleem geleid;
Zeer waarschijnlijk verdwijnt medio 2018 de APK plicht voor oldtimers van 50 jaar en ouder. Wat is het probleem?? De onderdelenvoorziening of omdat men geen onderhoud meer uitvoert? Om mij heen zie ik juist dat eigenaren van 50* oldtimers hun auto vertroetelen...

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2017 12:55 #166736 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic APK een kwestie van vertrouwen ?

De APK van de volvo's voor 1960 verdwijnt eerdaags, de vraag is of dit verstandig is.
Nederlanders beknibbelen vaak op het onderhoud en verhelpen alleen de opmerkingen die bij de APK worden vastgesteld.
Mijn vraag is of de VKV niet een rol zo kunnen spelen in deze.
Daarbij denk ik aan de TC de Regio's/Registers die deze jaarlijks zou kunnen organiseren.


Ed, op de laatste adviesraad vergadering heb ik een discussiestuk ingebracht over dit onderwerp. De TC gaat hiermee aan de slag. In maart is er weer een adviesraad, eens kijken wat de voorgang is.
Het is overigens een lastig onderwerp omdat er ook de nodige juridische consequenties aan verbonden zijn als je als VKV verantwoording gaat nemen voor de veiligheid van auto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2017 17:09 #166745 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Als iedere regio een goed adres aangeeft kan dat gewoon bij een APK keurstation lijkt mij.
Ik heb al een adres voor de omgeving Haarlem waar ik al meer dan 10 jaar kom.
Herkeuring kost me daar niets mits ik het zelf verhelp, en bij de steekproef was alles in orde.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2017 18:08 #166748 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Inferieure kwaliteit van onderdelen vind ik een ernstiger probleem dan vrijstelling van APK. Zoals in een ander topic ook al werd aangegeven, heeft de verplichte APK niet aantoonbaar tot minder ongelukken geleid. In 1985 werd de APK voor personenwagens ingevoerd. Ik reed toen al 10 jaar in klassiekers en liet het onderhoud van die dingen waarmee ik mijzelf niet vertrouwde over aan een garage. Dat doe ik ook nu nog steeds en zal ik ook blijven doen.

In het algemeen gesteld lijkt het me voor iedere bezitter (inclusief doorgewinterde sleutelaars) van een voor de APK vrijgestelde klassieker raadzaam om zijn/haar voertuig eens per jaar of per twee jaar op veiligheid te laten controleren door een deskundige. Alles zelf (willen) doen is mooi, maar een mens kan makkellijk iets over het hoofd zien.

Het laten stellen en naleven van kwaliteitseisen door de VKO lijkt ook mij zeker noodzakelijk. Daar zullen we het allemaal wel over eens zijn. Hopelijk is het ook haalbaar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 12:59 #166758 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
[quote="

In het algemeen gesteld lijkt het me voor iedere bezitter (inclusief doorgewinterde sleutelaars) van een voor de APK vrijgestelde klassieker raadzaam om zijn/haar voertuig eens per jaar of per twee jaar op veiligheid te laten controleren door een deskundige. Alles zelf (willen) doen is mooi, maar een mens kan makkellijk iets over het hoofd zien.[/quote]

En dan heb je gelijk het punt waar het straks misgaat. Want als het om geld gaat en je hebt de keus om of door te blijven rijden of geld uitgeven wat je op dat moment niet hebt dan rijd toch het gros door ook de doorgewinterde sleutelaar. Ik ben er geen voorstander van dat de apk voor voertuigen van 50 jaar of ouder komt te vervallen in 2018.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 23:06 #166774 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
Ik heb in het verleden wel van APK naar APK geleefd Jong / student en oldtimer rijden dus geen geld uit geven.
Je komt dus een dag stil te staan of krijgt andere mankementen aan je auto ook met de APK regeling (las hier laatst nog een 140 met gebroken ophanging). Ik denk dat er grotere onveiligheden in het verkeer zijn als een paar oldtimers die de 50 jaar grens weten te halen en geen apk en geen onderhoud.
Ook snap ik niet helemaal wat jullie denken wat er allemaal voor ergs gaat gebeuren auto's die in tweeën breken midden op de snel weg :silly:. Deze zullen eerder met pech stil komen te staan.

En onze onderdelen zullen schaarser worden en dus duurder of niet te krijgen dan liever nog wel te krijgen maar een imitatie van oostblok of China kwaliteit. Er word nu gewoon aangegeven op de meeste onderdelen of het =volvo= is of niet. En meestal zijn de prijzen ook wel naar wat je krijgt. Goedkope remolie moet en mag je niet van verwachten dat het de zelfde functie en eigenschappen heeft als een duurdere variant. (Ook al blijft het met olie altijd een beetje vaag kwaliteit en prijs verhouding maar dat is een andere discussie).

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 23:25 #166775 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic APK een kwestie van vertrouwen ?
ik heb met mijn APK's geen slechte ervaringen behalve de nieuwe rembanken. Daardoor al eens mijn remschoenen moeten vernieuwen omdat ze ongelijk remden.
Maar ff wat anders, voor de APK plicht had je dit programma:


Daarna niet meer... :ohmy:

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2017 23:38 #166776 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic APK een kwestie van vertrouwen ?

Jacob van Zwet schreef : Ik denk dat er grotere onveiligheden in het verkeer zijn als een paar oldtimers die de 50 jaar grens weten te halen en geen apk en geen onderhoud.

Geheel mee eens. En dan met stip op één het onverantwoorde gebruik van de smartphone achter het stuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 10:46 #166778 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK een kwestie van vertrouwen ?

Jacob van Zwet schreef : Ik heb in het verleden wel van APK naar APK geleefd Jong / student en oldtimer rijden dus geen geld uit geven.
Je komt dus een dag stil te staan of krijgt andere mankementen aan je auto ook met de APK regeling (las hier laatst nog een 140 met gebroken ophanging). Ik denk dat er grotere onveiligheden in het verkeer zijn als een paar oldtimers die de 50 jaar grens weten te halen en geen apk en geen onderhoud.


Kijk een auto kopen kan iedereen maar je moet er ook onderhoud aan plegen of laten doen. Als je niet de financiële middelen hebt om dat te doen moet je ook geen auto kopen. Ga jij het uitleggen aan de familie van het slachtoffer, sorry meneer of mevrouw maar ik had geen geld om mijn remmen te laten maken want ja ik moet perse een auto hebben om van A naar B te gaan. En of het nou een oldtimer of nieuwere auto is doet niet terzake maar als jij met willens en wetens door blijft rijden met een technisch mankement waarbij je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar brengt ben je gewoon echt verkeerd bezig en pleeg je zelfs een misdrijf als men erachter komt dat je ervan af wist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.