- Berichten: 14
m47 versnellingsbak
- van Wal
- Offline
- Nieuw lid
wat voor problemen ben je tegengekomen
en hoe heb je het opgelost
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- van Wal
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 14
maar niet veel over de montage van een m47
over hoe het bevalt ,en welke problemen je moet oplossen
bv moet de tunnel helemaal worden verhoogt ,of alleen het achterste gedeelte
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 920
Wat een toeval toch, ik ben er ook net mee bezig.
De M47 is een heerlijke bak met goede afstanden in de verhoudingen. Ik heb er 330.000 km in mijn oude 940 mee gereden en die heeft behoorlijk op z'n donder gekregen.
Nooit ellende met de bak ervaren. Ik zag in oude berichten dat jij een caravantrekker bent dus daar zit je ook goed mee.
Problemen:
- koppelingshuis. Ik heb gelukkig zo'n zeldzaam ding dat recht staat op de kop kunnen tikken. anders wordt het gelaste narigheid.
- koppelingsbediening: ik wil die hydraulisch houden en moet daarom een andere gaffel monteren. (besteld bij CVI)
- de hoogte maakt in M41 en M47 niets uit. Alleen de "remote" voor de pook wijst iets omhoog zoals je op de foto van de M45 (is te koop) kunt zien, dus is het goed mogelijk dat daar de tunnel open moet. De breedte scheelt wel: 17 cm voor de M41 en 20 cm voor de M47. Vandaag is het koud en nat in Vlissingen dus had ik geen trek om met een meetlintje onder de Amazon te kruipen die even buiten staat wegens verbouwing in de garage.
- kilometertellerkabel weet ik ook nog niet of dat zomaar past, maar is in ieder geval te maken.
- aandrijfas moet ik nog opmeten. Omdat ik ook naar (veel) meer vermogen ga, wil ik bekijken of de dikkere cardanas te monteren is.
- de baksteun moet geheel aangepast worden of zelf iets nieuws maken. Werk zat dus.
In mijn geval wordt deze zomer de carrosserie over de voortrein met daarop de gemonteerde motor getild. Een beetje dus zoals op de originele productielijn.
Ik houd je op de hoogte van mijn metingen.
Teun
Bijlage img_3229.jpeg niet gevonden
Bijlage img_3225.jpeg niet gevonden
Bijlage img_3226.jpeg niet gevonden
Bijlage img_3228.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... sbak-html/
@Teun: bij een M45 achter B20 huis moet je even checken of je schakelstangen wel genoeg ruimte hebben in de uitsparingen die er zitten. Heb het zelf nog niet getest, maar schijnt niet zondermeer te passen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 920
De M45 komt er niet onder (is te koop). Ik had het ding gekocht omdat het (zeldzame) koppelingshuis er aan zat.
Wat bedoel je overigens met de uitsparingen? De M47 heeft namelijk hetzelfde bedieningsmechansme.
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
"Teun van Popta" schreef:
Hi Lars,
De M45 komt er niet onder (is te koop). Ik had het ding gekocht omdat het (zeldzame) koppelingshuis er aan zat.
Wat bedoel je overigens met de uitsparingen? De M47 heeft namelijk hetzelfde bedieningsmechansme.
Ik denk overigens dat je de M46 bedoeld (die op de foto), 4 bak met overdrive.
De M47 is een echte 5 bak
Hangt van het type (jaartal?) af, maar bij mijn exemplaar ging het inderdaad niet zomaar zonder meer.
Er zijn M45/46 bakken van een (ouder?) type met een boller deksel, en andere met platter deksel.
Het is inderdaad de uitsparing voor de schakelstangen die kan verschillen.
Bij die met het plattere deksel (zoals op jou foto) steekt er maar één schakelstang door, net iets hoger dan daarvoor voorziene uitsparing (of gleuf) in het huis. Bij deze bakken is ook de uitsparing in het huis dus iets verhoogd.
Bij de andere met boller deksel steken er drie stangen door, precies ter hoogte van de daarvoor bedoelde gleuf.
Mijn M46 had het plattere deksel en de donor M45 het bolle. Zie Hier hoe ik het heb opgelost.
Ik zie op jou foto's dat ook bij jou de uitsparing niet verhoogd is. Ofwel kan die nu gemonteerd op het huis niet meer in z'n 2 of 4 schakelen ofwel heb je een andere M46,
Hier nog een afbeelding van de M46/45 met het bollere deksel en de drie schakelstangen, deze zou dus op het huis dat jij hebt passen zonder enige aanpassing.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- van Wal
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 14
mooi dat jij met een soortgelijk project bezig bent
het is altyd fijn als je met iem informatie kunt wisselen
jammer dat je aan de andere kant van ned woont
maar tegenwoordig zijn er geen afstanden meer
zelf de Filipijnen zijn vertegenwoordigt op het forum
tot wedenhoren
gr jac
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2055
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 920
Verder bedankt ik Lars dat hij het subtiele onderscheid tussen de koppelingshuizen nog even heeft aangestipt anders was ik mooi de jeweetwelwat geweest.
Het M45 koppelingshuis (kwam dus van een M46) breng ik van de week even naar mijn vriendje met oeverloos veel en grote freesbanken. Het gat lassen we wel weer dicht.
Fraaie foto-documentatie Ivo. Hiermee is de vraag over het openen van de cardantunnel ook wel beantwoord.
@Jac: ik rij zo vaak door het land dat ik vast wel een keer in het Oosten kom. In welke plaats woon jij?
Teun
Bijlage img_3230.jpeg niet gevonden
Bijlage img_3231.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.