LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)

  • Thejoh Zomer (GAST)
  • Thejoh Zomer (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-11-2010 15:34 #98007 door Thejoh Zomer (GAST)
LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?) is gemaakt door Thejoh Zomer (GAST)
Hieronder de beschrijving hoe de sproeiernaald bij LPG kan worden ontzien bij een Stromberg (of Zenith) 175 CD.

Ik ben in het bezit van een Katterug met een B20A met een Stromberg 175 CD en rij grotendeels op LPG maar wil toch ook zonder gedoe op benzine kunnen rijden. Hoe nu de sproeiernaald ontzien? Daarover is al veel geschreven maar het is toch niet voor iedereen duidelijk. Daarom dit item.

Even een korte beschrijving van de achtergronden.
Wanneer de auto op benzine loopt, zwabbert de sproeier redelijk in het midden van de sproeierbuis omdat de toestromende benzine min of meer gelijkmatig langs alle kanten loopt waardoor de sproeier niet tegen de sproeierbuis slaat. Bij omschakeling naar gas valt die benzinestroom weg en klappert de sproeier tegen de sproeierbuis met bovenmatige slijtage van zowel sproeier als sproeierbuis als gevolg.
Dat probleem is op te lossen door de sproeier omhoog te trekken als op gas gereden wordt. Dat omhoogtrekken is te realiseren door een vacuum te creeeren in de binnenste stalen geleidingsbus van de membraamhouder. Om dat te bereiken moet er een aansluitnippel boven in de hals van de carburateurkop aangebracht worden maar ook moet het kanaal dat loopt van deze kop naar de ruimte boven het membraan worden afgesloten want anders lukt het nooit om een vacuum te bereiken in de geleidingsbus van de membraamhouder.
Naast het ontzien van de sproeier wordt met deze constructie tevens bereikt dat de inlaat van het LPG mengsel onbelemmert het spruitstuk kan worden ingezogen.

Omdat de onderdruk van het vacuum sterk kan varieren, is het verstandig een vacuumtankje met ingebouwde terugslagklep tussen te bouwen. Daarmee wordt met een lopende motor een min of meer constant vacuum bereikt en blijft de membraamhouder rustig bovenin de carburateur. Past u zo'n tankje toe, dan moet u wel een goed vacuumklepje hebben: zodra het klepje wordt uitgeschakeld moet de aansluiting van dit klepje naar de carburateur direct vebonden zijn met de buitenlucht zodat de membraamhouder wordt ontlast en de houder weer naar beneden zakt, nodig voor rijden op benzine. Op de foto hieronder van het klepje ziet u direct onder de schuifcontacten een beluchtingspijpje, voorzien zelfs van een luchtfiltertje. Verkrijgbaar bij de betere gasboer.
Dus vacuum aftappen van de vacuumleiding van spruitstuk naat LPG verdamper. Naar vacuumtankje, naar vacuumklepje en dan naar de aansluiting op de carburateur.
Bent u van plan langdurig op benzine te gaan rijden? Controleer dan het niveau van de demperolie want die is onherroepelijk te laag.

Nu de uitvoering:

- Zorg dat je motor op LPG en benzine behoorlijk draait. Dus monteer zonodig een nieuwe sproeier met buis en stel de zaak zo goed mogelijk af. Loopt de zaak niet mooi, dan is dat na de hieronder beschreven ingreep niet beter.

- Demonteer de kop van de carburateur. Aan de binnenkant zit een gaatje naar een kanaaltje naar de kop van de hals van de carburateurkop. Dit gaatje moet worden afgesloten. Dat heb ik gedaan met een koperen schroef M6 nadat ik in dat gaatje schroefdraad hed getapt. Dat kan natuurlijk ook simpeler: 2 componenten plamuur?




- Monteer een aansluitnippel in de hals van de carburateurkop, zo hoog mogelijk, vlak onder het schroefdraad van de demperzuiger. Zorg dat de plastic schroefdop van de zuigerdemper het gaatje net niet afsluit. Ik had een aansluitnippel M6, dus gaatje boren van 4,5 mm en dan draad tappen.
- Monteer een O-ringetje over de binnenste zuiger die in de geleidingsbus loopt van de carburateurkop. Daarmee wordt bereikt dat als de zuiger helemaal naar boven is getrokken, een afdichting ontstaat tussen de geleidngsbuis van de carburateurkop en de bodem van de venturizuiger.




- Monteer de carburateurkop weer op het huis van de carburateur en daarmee is het meeste werk gedaan. Sluit nu het vacuumklepje aan op de aansluitnippel die zojuist is gemonteerd in de carburateur. Sluit de andere zijde van het vacuumklepje aan op de vacuumtankje. Pas op dat u de goede aansluiting kiest op het klepje. Dat is straks te controleren als de zaak verder is aangesloten.




- Monteer een T-stukje in de vacuumleiding van het spruitstuk naar de LPG-verdamper en sluit het vacuumtankje aan op de vacuumleiding. Dit tankje zorgt ervoor dat de vacuum onderdruk niet te veel schommelt. Bovendien zit er een terugslagklepje in dat zorgt dat het vacuum 'op druk' blijft.




- Sluit nu de 12 v aansluiting van het vacuumklepje aan op de LPG-afsluiter: zodra de LPG afsluiter elektrisch bekrachtigd wordt is ook de elektrisch afsluiter bekrachtigd.

Succes! Ik wacht het commentaar af!


Thejoh Zomer, vicevoorzitter VKV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2010 18:04 #98015 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Goede beschrijving met duidelijke foto's, graag ook nog bij de benodigde onderdelen wat voor onderdelen gebruikt zijn en waar ze gekocht kunnen worden (bijvoorbeeld vacuumklepje, vacuumtankje met terugslagklep).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thejoh Zomer (GAST)
  • Thejoh Zomer (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-11-2010 11:08 #98036 door Thejoh Zomer (GAST)
Beantwoord door Thejoh Zomer (GAST) in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Het vacuumklepje is te krijgen bij een LPG inbouwer. Zoek een inbouwer die al langer daar mee bezig is en ervaring heeft met carbuaratie-motoren. Hij kent de 175 CD carburateur, gebruikt in Volvo, Triumh, Mercedes, Saab in de jaren '70. Het vacuumtankje daar ook gekregen. Dit soort tankjes wordt gebruikt bij o.m. kachelbediening, airco e.d. Ik zoek meer info op.
Dan was ik nog iets vergeten: om het mooi te maken, moet er een O-ring geschoven worden over de binnenste piston die in de carburateurkop schuift om te bereiken dat als het zuigertje naar boven getrokken is, er een afdichting ontstaat tussen de bodem van de venturizuiger en de geleidingsbuis in de carburateurkop. Ondertussen ingevoegd in de tekst.

Thejoh Zomer, vicevoorzitter VKV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2010 11:25 #98037 door Zon
Goed uitgelegd!

Ik vraag me alleen af hoe het zit met een SU carburateur (die ik heb ik namelijk).

Bij mij zit er een klein gaatje in het zwarte dopje. Die zal waarschijnlijk dicht moeten (anders krijg je hem niet vacuum), en vervuld dezelfde functie als het gaatje in de kop van jouw carburateur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thejoh Zomer (GAST)
  • Thejoh Zomer (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-11-2010 11:44 #98060 door Thejoh Zomer (GAST)
Beantwoord door Thejoh Zomer (GAST) in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Ik weet niet precies hoe het zit met de SU-carburateurs. Ik vermoed dat dee functie van het gaatje in de plastic stop is om binnenste cilinder/geleidingsbus te kunnen ontluchten. Dus dat moet worden afgesloten om een vacuum te kunnen trekken als op LPG gereden wordt. Wanneer op benzine gereden wordt, moet de venturi-cilinder weer naar beneden gaan en is beluchting van de ruimte in de binnencilinder/geleidingsbus weer noodzakelijk. Daarom dat speciale vacuumklepje: zodra het klepje niet meer bekrachtigd is (dus als op benzine gereden wordt en de LPG-toevoerklep gesloten is) staat de vacuumleiding van het vacuumklepje naar de carburateurkop in verbinding met de buitenlucht via het pijpje dat je ziet onder de electrische aansluiting van het vacuumklepje. Daar zit zelfs een klein gaasje in dat werkt als luchtfiltertje om vervuiling van de leiding/carburateur te voorkomen. ik zal de werktekeningen van de SU nog even bekijken of het klopt wat ik veronderstel.

Thejoh Zomer, vicevoorzitter VKV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
26-11-2010 08:28 #98312 door Arjan Vrielink (GAST)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
26-11-2010 17:24 #98320 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
ik heb het op mijn 2 su carbs aangesloten.

als er foto's moeten komen of alsik vragen moet beantwoorden hoor ik het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-11-2010 20:19 #98356 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Nou laat maar eens een paar foto's zien zodat we een goede indruk krijgen hoe het eruit ziet! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2011 21:38 #100514 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Inderdaad, graag wat foto's van aangepaste SU's!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Paul de Beer (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2012 08:42 #111321 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic LPG sproeiernaald Stromberg 175 CD, de oplossing (?)
Ik wil dit systeem binnenkort inbouwen op mijn 2 Stromberg carbs. Ik ben ze momenteel aan het reviseren en dit systeem ziet er erg goed uit!
Ik heb nog wat vraagjes:
- Als de zuiger constant omhoog getrokken is in hoeverre bëinvloed dit de stationairloop? Of blijft dit gelijk omdat de gasklep dan ook maar minimaal geopend is en dit al voldoende zuigkracht genereerd om het gasmengsel goed naar binnen te zuigen?
-Als de membraamruimte afgesloten is (van de buitenlucht) komt er dan niet teveel druk op het membraam als de zuiger omhoog getrokken is? En deze misschien kan scheuren? Volgens mij staat de membraamruimte los van de geleidingsbuisruimte en hoeft deze niet afgesloten te worden toch? Dit is ook te zien op de foto's: het ontluchtingsgaatje van de membraamruimte zit bóven de schroefdraad in de hals van carbdeksel en staat dus niet in contact met de geleidingsbuisruimte..? Of heb ik het hier mis?

164 - daily driver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.